  • 1. Data: 2014-03-20 08:58:00
    Temat: [cross] [vat] zmiany na lepsze?
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    Witam,
    Wczytałem się w poniższy tekst i z niedowierzaniem stwierdziłem że
    zmienia się na lepsze ;)
    Otóż z poniższego wynika mi, że aby odliczać 100%waty to muszę mieć:
    1) auto do przewozu min. 10 osób ALBO
    2) sposób wykorzystywania auta innego niż wielozadaniowy, van (jeden
    rząd siedzeń) potwierdza poprzez ewidencję przebiegu pojazdu, że auto
    jest wykorzystywane wyłącznie do działalności (czyli dowolna osobówka
    zadeklarowana do działalności?) ALBO
    3) konstrukcja pojazdu wyklucza użycie poza DG (czyli np. ma jeden rząd
    siedzeń)
    Według tego mógłbym do firmy kupić dowolne auto i odliczać pełny Watt
    (tyle że przy osobówce byłoby to bardziej upierdliwe, bo trzeba
    prowadzić ewidencję) - wiem, wiem, przepisy nie zmieniają się na korzyść
    podatnika, więc nie ma co się łudzić nadzieją... Chciałem przypuszczenia
    potwierdzić w moim US - ale tam dopiero dziś będą debatować na ten temat
    ;), z resztą ich informacje są równie znaczące jak informacje z tej
    grupy i biorą za nie taką samą odpowiedzialność :)
    Poniżej tekst, najciekawsze zaczyna się od gwiazdek:

    Jakby mało nam było zmian od stycznia, Prezydent podpisał ustawę z dnia
    7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz
    niektórych innych ustaw, która ma za zadanie zmodyfikować (czytaj:
    ograniczyć) prawo podatników do odliczenia podatku VAT od wydatków
    związanych z zakupem czy użytkowaniem pojazdów samochodowych. Nowe
    regulacje wchodzą w życie od 1 kwietnia br.

    Wspomniana ustawa w sposób zasadniczy modyfikuje obecnie obowiązujący
    art. 86a ustawy o podatku VAT. Można nawet pokusić się o stwierdzenie,
    że określa go zupełnie na nowo. A przecież przepis ten obowiązuje
    dopiero od początku roku 2014, a zatem niespełna trzy miesiące. Jak
    widać, fiskus bardzo się spieszy, aby ograniczyć nam prawo do odliczenia
    podatku VAT.

    Na wstępie muszę wskazać, ze w słowniczku ustawy o VAT (znajdującym się
    w art. 2) mocą ustawy nowelizującej, ustawodawca umieścił definicję
    pojazdu samochodowego - są to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów
    o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
    3,5 tony .

    Znowelizowany art. 86a ustawy o VAT na samym początku wskazuje, że co do
    zasady podatnikowi będzie przysługiwać prawo do doliczenia 50% kwoty
    podatku VAT z tytułu nie tylko transakcji zakupu pojazdu samochodowego
    (w tym WNT czy import), jego wytworzenia czy też najmu, leasingu bądź
    innej umowy o podobnym charakterze, ale także wszelkich wydatków
    związanych z jego eksploatacją (nie tylko części, ale także płyny
    eksploatacyjne, usługi, itd.).

    ***************************************

    Ograniczeń wskazanych wyżej nie będzie się stosować w
    przypadku, gdy pojazdy samochodowe są:

    a/ wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

    b/ konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z
    kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu
    drogowym wynika takie przeznaczenie.

    ,,Udowodnienie" wykorzystywania pojazdów wyłącznie do
    działalności gospodarczej podatnika będzie następować w dwojaki sposób:

    1/ jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika,
    zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania,
    dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów
    ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych
    z d.g. lub

    2/ jeżeli konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów
    niezwiązanych z d.g. lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych
    z d.g. jest nieistotne.

    Wystarczy spełnienie jednego z powyższych warunków, aczkolwiek nie
    będzie to łatwe. Warunek 2/ dotyczy bowiem tylko ściśle określonych
    pojazdów, wymienionych w ust. 9 znowelizowanego art. 86a ustawy o VAT.
    I są to:

    1 - pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd
    siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu
    ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

    a/ klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju:
    wielozadaniowy, van, lub:

    b/ z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

    2 - pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają
    kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do
    przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

    3 - pojazdy specjalne, takie jak: agregat elektryczny/spawalniczy, do
    prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, podnośnik do
    prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy

    - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym
    wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

    Natomiast spełnienie wymagań określonych w pkt 1 i 2 stwierdza się na
    podstawie dodatkowego badania technicznego, potwierdzonego
    zaświadczeniem, oraz dowodu rejestracyjnego zawierającego odpowiednia
    adnotację.

    Łukasz

  • 2. Data: 2014-03-20 09:35:40
    Temat: Re: [cross] [vat] zmiany na lepsze?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    dddddddd wrote:
    > Witam,
    > Wczytałem się w poniższy tekst i z niedowierzaniem stwierdziłem że
    > zmienia się na lepsze ;)

    ciach

    przepisy wala w drobnych przedsiębiorców preferując duże podmioty

    bo dlaczego fliziarz mający furgon nie może sobie odliczać więcej niż 50% bo
    po drodze odwozi dziecko do szkoły a wracając z pracy robi zakupy do domu?
    takie auto jest prywatnie używane z 10% czasu albo mniej.

    trzeba też zauważyć ze kompletnie wyłączono możliwość legalnego
    wykorzystania auta firmowego w celu prywatnym, za takie coś mają być kary i
    to duże. Powstaje kolejne prawo które można egzekwować jak sie chce na
    szkodę podatnika.

    kontroler zobaczy samochód służbowy pod marketem i dowali grzywnę za nie
    służbowe wykorzystanie bo pracownik poszedł zrobić zakupy.

    czy autem służbowym nożna bezie podwieźć dziecko do szkoło po drodze albo
    zabrać zonę do miasta?

  • 3. Data: 2014-03-20 09:42:30
    Od: AZ <a...@g...com>

    ["Followup-To:" header set to pl.misc.samochody.]
    On 2014-03-20, Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> wrote:

    > czy autem służbowym nożna bezie podwieźć dziecko do szkoło po drodze albo
    > zabrać zonę do miasta?

    A skad masz miec rano samochod sluzbowy pod domem? Miejsce samochodu
    sluzbowego jest pod firma, a jak firme masz w domu to dziecko wiez prywatnym,
    wroc po sluzbowy i dopiero jedz zalatwiac sluzbowe rzeczy :-)

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 4. Data: 2014-03-20 11:24:57
    Od: "ZZZ" <n...@n...spam.com>

> [...]
    > służbowe wykorzystanie bo pracownik poszedł zrobić zakupy.
    >
    > czy autem służbowym nożna bezie podwieźć dziecko do szkoło po drodze albo

    Dzielicie włos na czworo.
    Poprowadzić ewidencję przejazdów samochodu to mały problem dla
    jednoosobowej firmy. Zawsze można wpisać przejazd do klienta z ofertą
    (choćby w odległości 50-100km od siedziby). Kilka takich wpisów w miesiącu
    daje pokrycie na prywatne przejazdy. Potrzebujesz więcej, zrób kilka
    "przejazdów"
    dalszych.
    Taka ewidencja nie musi być non-stop w samochodzie (to nie karta drogowa jak
    za komuny, którą kontrolował milicjant w czasie kontroli drogowej), ani
    non-stop
    w biurze. Ma być do dyspozycji kontrolującego firmę (ale nie natychmiast).
    Przychodzi kontroler, mówi jakie dokumenty masz mu przygotować i na jutro
    spokojnie
    uzupełnisz ewidencję o wpisy.

    Samochód służbowy pod marketem? Kilka uzasadnionych powodów się znajdzie...
    pojechał po jakieś akcesoria (olej, wycieraczki, płyn do spryskiwaczy czy co
    tam
    chcesz) a że nie kupił? nie było właściwych. Nie będzie go przecież ktoś
    pod tym
    marketem legitymował.

    Żonę do miasta? Jest tyle spraw służbowych, które trzeba załatwić w mieście
    (choćby kupić papier ksero, a trzeba wybrać dobry i objechać 10 sklepów).
    A gdzie masz napisane w ewidencji, że jedziesz z żoną?

    itp., itd., od dawna istniało ewidencjonowanie przejazdów użycia samochodu
    prywatnego do celów służbowych (mógł to być nawet samochód pożyczony od
    kogoś
    z rodziny) i dawało się to rozpisać.
    Nie przesadzajcie. Urząd Podatkowy jest od wyszukiwania podatków, a Podatnik
    od umiejętności dopasowania się do zmieniającej się sytuacji.

    ZZ

  • 5. Data: 2014-03-20 14:29:08
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "dddddddd" <f...@e...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > w moim US - ale tam dopiero dziś będą debatować na ten temat ;), z resztą
    > ich informacje są równie znaczące jak informacje z tej grupy i biorą za

    Co się martwisz? Podniesie się ceny usług i to klient zapłaci za wszystkie
    pomysły partii rządzącej.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 6. Data: 2014-03-20 14:59:48
    Od: hikikomorisan <h...@a...pl>

    On 20.03.2014 14:29, yabba wrote:
    > Użytkownik "dddddddd" <f...@e...com> napisał w wiadomości
    >

    > Co się martwisz? Podniesie się ceny usług i to klient zapłaci za
    > wszystkie pomysły partii rządzącej.

    Tradycyjnie. "Kara" dotknie najbiedniejszych.

    A oni jak osly dalej beda glosowac na "bohaterów narodu dzielnie
    tlumiacych zakusy kapitalistow na hajs".

    --

    Zgadzam sie placic trzydziesci zlotych abonamentu RTV /czy jak to sie
    nie bedzie nazywac/ ale pod warunkiem, ze znikna z kanalow TV publicznej

    http://wiadomosci.onet.pl/kraj/braun-tvp-nie-utrzyma
    -sie-z-oplaty-audiowizualnej-bez-reklam/5w52l

  • 7. Data: 2014-03-20 15:19:02
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "hikikomorisan" <h...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Tradycyjnie. "Kara" dotknie najbiedniejszych.
    >
    > A oni jak osly dalej beda glosowac na "bohaterów narodu dzielnie
    > tlumiacych zakusy kapitalistow na hajs".

    Ktoś musi być lemingiem, żeby zarabiać mógł "ktoś".

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 8. Data: 2014-03-20 18:33:35
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2014-03-20 08:58, dddddddd pisze:

    > 3) konstrukcja pojazdu wyklucza użycie poza DG (czyli np. ma jeden rząd
    > siedzeń)
    [...]
    > 2/ jeżeli konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów
    > niezwiązanych z d.g. lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych
    > z d.g. jest nieistotne.
    [...]
> [...]
    >
    > - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym
    > wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

    No tak, taki Nissan Navara to jest samochód, którego nie można używać do
    celów prywatnych. Co za hipokryzja...

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 9. Data: 2014-03-21 09:13:18
    Od: dddddddd <f...@e...com>

> [...]
    > zadeklarowana do działalności?) ALBO
    > 3) konstrukcja pojazdu wyklucza użycie poza DG (czyli np. ma jeden rząd

    Witam,
    Dziś mój US potwierdził moją opinię - czyli mogę zadeklarować auto
    osobowe tylko do DG, zgłosić na druku VAT26R, wypełniać ewidencję
    przebiegu i odliczać 100% waty. Jeżeli mam auto z jednym rzędem siedzeń
    to muszę mieć papier ze stacji o spełnieniu wymogów nowej ustawy (jeżeli
    tego nie ma to trzeba też wypełniać ewidencję).
    Mam tylko pytanie: zapisane jest "a/ klasyfikowane na podstawie
    przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van, "
    w Prawie o ruchu drogowym nie znalazłem definicji samochodu
    wielozadaniowego lub van. Ktoś wie jak to zdefiniować?
    Druga rzecz- jeśli ktoś ma okazję, niech potwierdzi wersję mojego US w
    swoim urzędzie - bo mimo że opinia US nic nie znaczy, to jeśli wersje
    kilku US będą takie same, to można przypuszczać że tak właśnie będzie to
    działać

    Łukasz

  • 10. Data: 2014-03-21 10:32:05
    Od: Pablo Eldiablo <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 marca 2014 08:58:00 UTC+1 użytkownik dddddddd napisał:
    > Witam,
    >
    > Wczytałem się w poniższy tekst i z niedowierzaniem stwierdziłem że
    >
    > zmienia się na lepsze ;)

    Lepsze... :) dobry zart :)

    Pominmy wszystkie odliczenia VATu od samochodow od 1. kwietnia 2014, ale co powiecie
    na taki bubel:

    Mam samochod osobowy na srodkach trwalych firmy, przy jego zakupie nie odliczylem
    VATu. Do tej pory przy sprzedazy uzywanego - byl zwolniony z VAT, co jest logiczne.
    Obecnie - sprzedaz moze byc zwolniona wylacznie, jesli byl uzywany do prowadzenia
    dzialalnosci zwolnionej. Jak to nazwac, jak nie rozboj?? Placenie podwojnego VATu -
    to to przyjazne panstwo??

    Pozdrawiam
    pablo