    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna czy sprzedaż ????
    Date: Tue, 01 Mar 2005 12:09:22 -0600

    Viktoria wrote:
    > Witam
    >
    > Zwracam się do Was z prośbą o poradę w jaki sposób najkorzystniej nabyć
    > nieruchomość - tzn. aby jak najmniej ponieść kosztów - (tzn zapłacić
    > podatku)
    > Mianowicie rodzice zdecydowali się przekazać mi działkę 3000 m.kw. z
    > wolnostojącym domkiem jednorodzinnym w stanie surowym (ok 50 tys.) , ale
    > niestety dużo jeszcze trzeba zainwestować aby w nim zamieszkać. Stąd moje
    > pytanie - jak najtaniej nabyć tę nieruchomość - co jest najkorzystniejsze i
    > jak prezentują się koszta - czy lepiej darowizna (czy na mnie tylko, a może
> [...]

    Darowizna. Od rodziców bez podatku możesz dostać
    1) 9 637 od każdego z rodziców (Art. 9. 1)
    2) 19 274 od obojga rodziców na cele mieszkaniowe (Art. 4. 1.5)

    całość możesz pomnożyć razy dwa, bo mąż ma prawo dostać tak samo, też
    jest zaliczany do I grupy podatkowej.

    od nadwyżki ponad kwotę zwolnioną od podatku zapłacisz
    3% jeżeli nadwyżka < 10 278 zł
    5% jeżeli < 20 556
    7% > 20556

    W przypadku domu w budowie to nie wyjdą takie straszne kwoty.
    Plus oczywiście koszty notariusza, wpisów do ksiąg, czego i tak się nie
    uniknie.

    W przypadku, gdybyś chciała kupić zastanów się jak przed urządem
    skarbowym udowodnisz, że transakcja miała miejsce, czyli te pieniądze
    faktycznie musisz rodzicom zapłacić i musisz umieć udowodnić, że
    faktycznie je miałaś i było cię na to stać.
    Co prawda rodzice ci te pieniądze mogą potem podarować, ale fakt faktem,
    żeby kupić, to trzeba je mieć.