    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna czy sprzedaż ????
    Date: Wed, 02 Mar 2005 15:22:46 -0600

    manfred wrote:

    > Mam podobny problem tylko że w moim przypadku darczyńcami są dziadkowie.Jestem
    > ich wnukiem.Moja babcia posiada mieszkanie własnościowe i jest włascicielem
    > mieszka tam z dziadkiem czy w takim razie robiąć na mnie darowizne takze bede
    > mógł odliczyć dwie kwoty wolne od podatku? Bo w sumie dziadek tez sie zrzeka
    > na moją żecz?

    dziadkowie należą do I grupy podatkowej tak samo jak rodzice, czyli tu
    się nie zmienia.

    Kto jest właścicielem mieszkania? Babacia, a dziadek tam "tylko"
    mieszka, czy też babcia z dziadkiem są razem właścicielami jednego
    mieszkania?

    W tym pierwszym przypadku dziadka liczyć nie możesz, bo nie jest on
    właścicielem, czyli nie może darować ci czegoś co nie jest jego.
    W tym drugim przypadku, jak najbardziej możesz liczyć obu, każdy z nich
    darowuje ci swoją "połowę".

    > Tutaj już sie pogubiłem .Mieszkanie jest wycenione na 90 tys zł w takim razie
    > 20.556-822.20zł to rozumiem zostaje 69444 zł czyli od tego odejmuje 9637zł od
    > babci i 9637zł od dziadka(dobrze sobie to wymysliłem?) zostaje 50170zł.Jestem
    > żonaty czy w takim razie te same kwoty mogą przejść na żone?po 9637zł?
    > A na koniec-kto w moim przypadku zostanie głownym właścicielem tego mieszkania?

    Wszystko zależy od tego kto jest właścicielem mieszkania, czy jedna
    osoba, czy dwie.

    jeżeli jedna osoba,
    to od tej jednej dostałeś 90000 zł (w postaci mieszkania)
    9637 jest zwolnione z podatku z definicji.
    drugie 9637 zł może być zwolnione jeżeli w tym mieszkaniu będziecie
    mieszkać (to jest właście ta część na cele mieszkaniowe art 4.1.5)
    od reszty zapłacisz podatek
    (90000 - 2 x 9637) = 70726
    podatek od 70726 = 822.20 + 7 % z (70726-20556) = 822.20 + 3511.97 = 4334.17

    jeżeli dwie osoby
    to kazde z nich tak naprawdę daje ci 45000 (w postaci pół mieszkania)
    i w ten sposób w stosunku do każdej połowki wolno ci skorzytać z ulgi,
    czyli 4 x 9637 zł
    od reszty zapłacisz podatek, z tym że liczony troszeczkę inaczej bo od
    każdej osoby oddzielnie

    45000 - 2 x 9637 = 25726

    podatek od 25726 = 822.20 = 7% z (25726 - 20556) = 822.20 + 361.9 = 1184.1

    teraz te 1184.1 x 2 (bo dwie osoby) = 2368.2

    Wspomniałeś o żonie.
    Dlaczego dziadkowie nie mieli by wam darować mieszkania wspólnie
    czyli każdy swoją połowkę dzieli na pół i każdemu daje po 1/4 mieszkania

    z tym, że twoja żona może odliczyć tylko jedną kwotę 9637 zł, bo twoi
    dziadkowie zaliczają się do III grupy podatkowej w stosunku do niej
    i wówczas nie ma drugiej ulgi i podatek jest wg wyższych stawek, ale i
    tak sądzę, że się opłaci
    W tym przypadku oboje będziecie właścicielami tego mieszkania po połowie.

    wersja tylko babcia

    twój podatek
    45000 - 2 x 9637 = 25726
    podatek od 25726 = 822.20 = 7% z (25726 - 20556) = 822.20 + 361.9 = 1184.1
    żony podatek
    45000 - 1 x 9637 = policz sobie

    wersja z babcią i dziadkiem

    twój podatek
    22500 - 2 x 9637 = .....
    i tak wyliczeny razy dwa, bo babcia i dziadek

    żony
    22500 - 1 x 9637
    i tak wyliczeny razy dwa, bo babcia i dziadek

    i ostatnia wersja chyba wychodzi najtaniej.