    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [do czepialskich] :)
    Date: Fri, 25 Jan 2008 12:47:03 +0100

    On Fri, 25 Jan 2008, Liwiusz wrote:

    > Moim zdaniem definicja w tej ustawie dotyczy tylko tej ustawy.

    "Zasadniczo zgoda".
    Zasadniczo o tyle, że jeśli gdzieś indziej obowiązuje inna definicja,
    również jeśli istnieje definicja "ogólna", to wtedy jest ona zawężona
    do tej ustawy.
    Ale nie przypominam sobie innej, znasz jakąś?

    > Skoro ustawa
    > dotyczy tylko pracowników,

    A jest gdzieś zapis "ta ustawa dotyczy tylko pracowników"?
    IMO jest na odwrót: przez to, że określa mianem zatrudnionych tylko
    pracowników, dotyczy ich *tą* drogą. Dotyczy tylko "zatrudnionych" :)
    ale żeby o tym się dowiedzieć, trzeba najpierw ustalić, że "zatrudniony"
    to właśnie pracownik...

    > Nie widzę jednak przeszkód, aby w innych umowach (np.
    > zleceniu) używać również słowa "zatrudniony" w znaczeniu słownikowym,

    Tak a propos słownika:
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?begin=zatrudn

    Być może ten słownik jest lekko konserwatywny (mam na względzie
    np prawidłowe znaczenie słowa "kompakt", dyskusje do obejrzenia
    w archiwach *.foto.cyfrowa), niemniej dlatego wypada go szanować :D
    i jak widać kojarzy "zatrudnienie" *WYŁĄCZNIE* z pracą lub
    posadą - owszem, płatną pracą, ale *nie* z zarobkowaniem
    (które może nie być pracą)!
    Dla wykazania przykładowego zbioru różnic między "zarobkowaniem"
    a "pracą" wskażę np. zarobkowanie graniem na giełdzie.
    IMO "umowy wykonywane osobiście" mają się do "zatrudnienia" tak
    jak owa gra na giełdzie (nijak, bo to nie praca).
    W szczególności umowa o dzieło ma wszelkie cechy różnicowania jej
    od pracy :) (w sumie jak ktoś umie zrobić i NIC się przy tym nie
    narobić, to przecież wolno mu, a umowa nadal będzie wykonana :P).

    > czyli osoby wykonującej pracę zarobkową.

    No, ja mam zastrzeżenia do "pracy" w takim samym stopniu :]
    Znaczy realizacja "umowy o niepracę" nie jest IMO "pracą", ale
    przyznaję że tu mam mniej do gadania ;)
    Rozumiem tezę iż osoba prawna pt. TP SA "wykonała pracę" (czyli
    celowo oddziaływała na siły przyrody czy jak to tam szło) po to, żeby
    niniejszy post mógł dojść do Ciebie, ale nijak mi się ta teza nie
    widzi. Znaczy używanie fizycznej definicji pracy do przypadków
    zarobkowania, bo wyjdzie że tłok w silniku też pracę wykonuje :]

    pzdr, Gotfryd