    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [do czepialskich] :)
    Date: Fri, 25 Jan 2008 13:09:26 +0100

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > "Zasadniczo zgoda".
    > Zasadniczo o tyle, że jeśli gdzieś indziej obowiązuje inna definicja,
    > również jeśli istnieje definicja "ogólna", to wtedy jest ona zawężona
    > do tej ustawy.
    > Ale nie przypominam sobie innej, znasz jakąś?

    > A jest gdzieś zapis "ta ustawa dotyczy tylko pracowników"?
    > IMO jest na odwrót: przez to, że określa mianem zatrudnionych tylko
    > pracowników, dotyczy ich *tą* drogą. Dotyczy tylko "zatrudnionych" :)
    > ale żeby o tym się dowiedzieć, trzeba najpierw ustalić, że "zatrudniony"
    > to właśnie pracownik...

    IMHO jest tak: zamysłem ustawodawcy było to, aby ustawa obowiązywała
    tylko pracowników, tym samym tak zdefiniował słowo "zatrudniony", aby
    obejmowało tylko tę grupę ludzi. Jest to też dowód, że "bycie
    zatrudnionym" z definicji nie oznacza tego, co zapisano w ustawie.

> [...]
    > narobić, to przecież wolno mu, a umowa nadal będzie wykonana :P).

    > No, ja mam zastrzeżenia do "pracy" w takim samym stopniu :]
    > Znaczy realizacja "umowy o niepracę" nie jest IMO "pracą", ale
    > przyznaję że tu mam mniej do gadania ;)
    > Rozumiem tezę iż osoba prawna pt. TP SA "wykonała pracę" (czyli
    > celowo oddziaływała na siły przyrody czy jak to tam szło) po to, żeby
    > niniejszy post mógł dojść do Ciebie, ale nijak mi się ta teza nie
    > widzi. Znaczy używanie fizycznej definicji pracy do przypadków
    > zarobkowania, bo wyjdzie że tłok w silniku też pracę wykonuje :]

    W słownikowym znaczeniu "zatrudniony" oznacza osobę, która gdzieś
    pracuje. Z tego wniosek, że TP, jako nieosoba, nie może być zatrudniona
    :) Określenie "gdzieś pracuje" oznacza, że wykonuje się pracę u kogoś,
    albo dla kogoś (np. układanie kafelek, pisanie programu). Granie na
    giełdzie, czy pisanie programu na własne potrzeby, który nawet w
    przyszłości będzie komuś sprzedany, nie jest odbierane jako
    zatrudnienie, ponieważ nie ma tego drugiego podmiotu na rzecz którego
    świadczy się pracę.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz