    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Date: Tue, 4 Jul 2006 21:52:35 +0200

    On Tue, 4 Jul 2006, gonia wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > ETS, masz mozliwość odliczenia podatku naliczenia związanego z działalnością
    > przed dniem rejestracji jako podatnik czynny. Możemy zastanwiać się, czy
    > jeżeli zakupu dokonałeś 15 czerwca, a zgłoszenie VAT-R złożyłeś 24 lipca,
    > możesz w deklaracji za miesiąc bądź kwartał uwzględnić ten podatek. W
    > dotyczczasowej interpretacji było to niemożliwe, jednak jak widać ten wyrok
    > zmusił przynajmniej do myślenia niektóre urzędy.
    >
    > A zgodnie z orzecznictwem ETS problem jest większy. Bo co zrobić z
    > zakupami z miesiąca stycznia, które służą np. budowie zakładu, który będzie

    No jak trzech dyskutujących to powinny być trzy zdania, prawda? ;)
    Ale ja tylko wątpliwości wyrażę :)

    > Oczywiście, że znając nasze przepisy, każdy myślący
    > człowiek dokona zgłoszenia w styczniu, zanim poleci na zakupy. Ale z drugiej
    > strony, nadmiernie oczytany człowiek, analizując wyroki ETS stwierdziłby, że
    > to były wydaki inwestycyjne, więc on dokona zgłoszenia w grudniu [...]
    > Przy czym ja stoję na stanowisku, przytoczonym wcześniej, że
    > działalność rozpoczyna się w momencie uruchamiania jej, stąd rejestracja
    > jako podatnika VAT czynnego powinna być dokonana przed dniem dokonania
    > zakupów.
    [...]
    > Jest to jeden z kolejnych kroków zmierzających do założenia działalności
    > gospodarczej ze wskazaniem wyboru - czy decydujesz się prowadzić działalność
    > jako podatnik VAT czynny czy też korzystać ze zwolnienia.

    Tak jest.

    Jest jeden element który w przypadku VAT przemawia przeciw - żeby jasność
    była przemawia wbrew stanowisku które podzielam :)

    Ustawa mianowicie odnosi się *osobno* do:
    - czynności opodatkowanych, czyli sprzedaży (wiele zapisów, z definicją
    w art.5 powoływanym niżej)
    - czynności służących czynnościom opodatkowanym (losowo np. art.93.2.4.a)

    "Prowadzenie DG" (również w rozumieniu VAT) IMO podpada pod tę drugą
    kategorię. Niemniej nigdy nie próbowałem analizować zależności "czynności
    służących" (czyli prowadzenia DG) do momentu rejestracji - a nuż jest
    jakiś zapis który wskaże czy sam zakup stanowi powód do uznania że
    "podatnik dokonuje wyboru" (w ten sposób że KUPUJE lecz NIE składa
    deklaracji z wykazanym VAT należnym) czy nie (zapisu brak i wybór
    związany jest dopiero z uzyskaniem przychodu).
    Czyli tak jak przedstawiasz.

    Hm...
    Proste czytanie wskazuje (art.113.4 i odwołanie do art.5 czyli do
    czynności *opodatkowanej*, a nie czynności *służącej czynnościom
    opodatkowanym*) że takiej zależności jak piszesz (czyli że podatnik
    przez niewykazywanie VAT naliczonego którego nie odlicza dokonuje
    wyboru zwolnienia) w ustawie nie ma.

    Jest jakiś zapis przemawiający przeciw?

    Bo mi wychodzi że konieczność rejestracji *do VAT* dotyczy literalnie
    tylko *sprzedaży* - a nie *prowadzenia DG*.
    W odróżnieniu od zgłoszenia prowadzenia do US i ZUS samego prowadzenia
    DG, takiego nakazu w VAT nie widzę.

    Niemniej przyznam że z p. widzenia ochrony cennych własnych zasobów ;)
    również zgłosiłbym się do VAT przed zakupami (pod rządami starej,
    "przedeuropejskiej" ustawy tak zrobiłem).
    Niemniej... niemniej z aktualnej ustawy mi wychodzi (na razie!) że
    opis Tomka jest literalnie zgodny z prawem - nawet z polska ustawą,
    bez wsparcia orzeczeniami ETS!
    Hm... a zawsze taki restrykcyjny byłem... :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)