    From: gonia <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Date: Wed, 05 Jul 2006 09:57:57 +0200

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Tak jest.
    >
    > Jest jeden element który w przypadku VAT przemawia przeciw - żeby jasność
    > była przemawia wbrew stanowisku które podzielam :)
    >
    > Ustawa mianowicie odnosi się *osobno* do:
    > - czynności opodatkowanych, czyli sprzedaży (wiele zapisów, z definicją
    > w art.5 powoływanym niżej)
    > - czynności służących czynnościom opodatkowanym (losowo np. art.93.2.4.a)

    trudno, żeby było inaczej
    odliczenie podatku naliczonego jest prawem podatnika, nie obowiązkiem,
    stąd ustawa mówi o tym, co należy opodatkować, wspominjąc jedynie o tym,
    że masz prawo pomniejszyć. Nastepne art.są nastawione na poinformowanie
    cię, dlaczego nie możesz wszystkiego a z reszty tak mało;>

    > "Prowadzenie DG" (również w rozumieniu VAT) IMO podpada pod tę drugą
    > kategorię. Niemniej nigdy nie próbowałem analizować zależności "czynności
    > służących" (czyli prowadzenia DG) do momentu rejestracji - a nuż jest
    > jakiś zapis który wskaże czy sam zakup stanowi powód do uznania że
    > "podatnik dokonuje wyboru" (w ten sposób że KUPUJE lecz NIE składa
    > deklaracji z wykazanym VAT należnym) czy nie (zapisu brak i wybór
    > związany jest dopiero z uzyskaniem przychodu).

    wyborem jest zgłoszenie rejestracyjne, i tak mi wychodzi każdorazowo

    > Proste czytanie wskazuje (art.113.4 i odwołanie do art.5 czyli do
    > czynności *opodatkowanej*, a nie czynności *służącej czynnościom
    > opodatkowanym*) że takiej zależności jak piszesz (czyli że podatnik
    > przez niewykazywanie VAT naliczonego którego nie odlicza dokonuje
    > wyboru zwolnienia) w ustawie nie ma.
    >
    > Jest jakiś zapis przemawiający przeciw?

    tak. Może się źle wyraziłam, ale na pewno nie to miałam na myśli. Skoro
    decyduję się być podatnikiem VAT czynnym, składam zgłoszenie i
    deklaracje, w których wykazuję podatek naliczony. Nie chodzi o sam zakup
    jako taki, tylko możliwość odliczenia podatku VAT z tego zakupu. Jeśli
    nie dokonam takiego zgłoszenia, nie składam deklaracji, bo nie mam
    obowiązku. Nie składając deklaracji nie wykazuję VATu naliczonego, więc
    przepada mi on , bo przepis stanowi, że podatek VAT odlicza się w
    okresie faktury bądź następnym ( zresztą tak samo pisałam wczesniej,
    więc pewnie typowo sie nie zrozumiemy;D)

    > Bo mi wychodzi że konieczność rejestracji *do VAT* dotyczy literalnie
    > tylko *sprzedaży* - a nie *prowadzenia DG*.

    oczywiście że tak,nigdy nie twierdziłam inaczej;D

    > Niemniej... niemniej z aktualnej ustawy mi wychodzi (na razie!) że
    > opis Tomka jest literalnie zgodny z prawem - nawet z polska ustawą,
    > bez wsparcia orzeczeniami ETS!

    do momentu, w którym będziesz chciał o ten VAT pomniejszyć podatek
    należny (oczywiście nie rozpatrujemy zgłoszenia dokonanego w przeciągu 1
    okresu, przed złożeniem deklaracji ). Dalej nie widzę przepisu, który
    mówiłby, że co prawda podatek to się odlicza jak podano, ale jak nie
    dokonałeś jeszcze pierwszej sprzedaży, to możesz wykazać wszystkie te
    zakupy w pierwszej deklaracji. Może i powinien być taki zapis, skoro
    jest możliwość zaliczenia poniesionych kosztów związanych z rozpoczęciem
    działalności do kup, to i VAT powinien być na tej samej zasadzie. Ale
    na chwilę obecną nie ma takiego zapisu ( może należałoby wystąpić z
    petycją do ministra finansów o umieszczenie go tam;-)

    Także ja nie widzę zgodności z prawem, nawet ze wsparciem ETS z powodów
    które podałam

    g.