  • 1. Data: 2009-07-11 15:58:05
    Temat: dylematy związane z działaniem biura rachunkowego
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    Nie zrażajcie się proszę ilością tekstu, pytania są krótkie i w miarę
    rzeczowe :)

    Przed założeniem firmy, poszłam do doradcy podatkowego zapytać o kilka
    rzeczy, których nie wiedziałam, co poskutkowało tym, że mój portfel
    uszczuplił się o 100 zł a po wyjściu od szanownej pani doradcy
    wiedziałam tyle samo, co przed wejściem do jej gabinetu. Liczę więc po
    raz drugi na Waszą pomoc :)

    W zeszłym miesiącu z powodu niezadowolenia zrezygnowałam z usług mojego
    biura rachunkowego i postanowiłam zająć się sama "papierkami" mojej
    firmy. W związku z tym, że dla własnej satysfakcji sama także
    prowadziłam KPiR w programie komputerowym, po odebraniu dokumentów z
    biura rachunkowego zauważyłam kilka różnić między pracą moją a firmy i
    powstało kilka dylematów, które chciałabym rozwiązać, żeby poprawnie
    prowadzić osobiście księgowość w przyszłości.

    Wydruk KPiR z biura rachunkowego pochodzi z programu "Księga Przychodów
    i rozchodów Rachmistrz 4 EURO" - InSERT Wrocław.

    1. Biuro rachunkowe rozdzielało poszczególne pozycje na fakturze na
    oddzielne pozycje w księdze. Przykład: mam fakturę, na której widnieją
    towary handlowe oraz koszt wysyłki kurierskiej tego towaru, no i w KPiR
    jest to rozbite na pozycje np. 1 i 2. Współczuję ludziom, którzy
    prowadzą w ten sposób księgi papierowe i milion razy wpisują to samo.

    Mój program TGSoft'u "krzyczy", kiedy wpisze się w księdze dwa razy ten
    sam numer faktury, przez co śmiem twierdzić, że mogę wpisywać różne
    pozycje z jednej faktury w jednej pozycji w księdze, oczywiście w
    różnych polach księgi.

    Czy moje działanie jest poprawne?

    2. Mam faktury, na których znajdują się towary handlowe oraz koszt
    wysyłki. Biuro rachunkowe koszt wysyłki wpisywało (w osobnej pozycji w
    księdze) jako "pozostałe wydatki" w polu 13.

    Moim zdaniem koszt wysyłki, dostawy, wyładowania, itp. powinno się
    księgować w "koszty uboczne zakupu" pole 11.

    Czy mam rację?

    3. Kiedy ja wysyłam klientowi paczkę z towarem u mnie zakupionym,
    wpisuję jako jedną z pozycji na fakturze koszt wysyłki (oczywiście z 22%
    VAT).

    Biuro kosztu wysyłki towaru do klienta nie rozdzielało z wartością
    samego towaru, po prostu wszystko było razem wpisane w pole 7 "wartość
    sprzedanych towarów i usług".

    Ja koszt wysłania towaru do klienta wrzucam w pole 8 "pozostałe
    przychody", ponieważ nie ja tę usługę świadczę, tylko poczta czy firma
    kurierska.

    Które działanie jest poprawne?

    4. Biuro nie wpisało w ogóle w KPiR remanentów. Nie ma takiej pozycji
    ani przy rozpoczęciu działalności firmy, ani na koniec roku, ani na
    początku roku kolejnego. Remanent oczywiście im pięknie wydrukowałam,
    podliczyłam, w PIT na zakończenie roku jest ujęty i wliczony do
    ostatecznego dochodu firmy.

    Znalazłam we wszelkich internetowych źródłach, że remanent MUSI być
    ujęty w księdze. W mojej KPiR wpisałam więc remanenty jak zasugerował
    program w polu 15 "Inne", bez podania pozycji w księdze.

    Czy działanie biura jest tu niedopatrzeniem?

    5. Biuro w polu 46 (teraz 48) deklaracji VAT-7, tj. "Nabycie towarów i
    usług pozostałych" podawało wartość bez faktur z podatkiem zwolnionym.

    Czytałam (może nawet w Waszych dyskusjach), że to wybór indywidualny,
    uzależniony od tego czy w rejestrze VAT uwzględnia się faktury z VAT
    zwolnionym czy nie.

    Ja w rejestrach VAT uwzględniam faktury ze wszystkimi stawkami VAT. Czy
    w związku z tym poprawnie będzie, jeśli dotychczas deklaracje VAT-7 były
    wypisywane bez pozycji ze zwolnionym VAT'em a teraz nagle od czerwca
    zacznę podawać w polu 48 wartość netto wszystkich zakupów (również z VAT
    zwolnionym)? Oczywiście ostateczny wynik deklaracji czyli kwota
    przechodząca na następny miesiąc lub kwota podlegająca zapłacie do US
    się tu nie zmienia.

    Odpowiedzi na którekolwiek z moich pytań będą mi bardzo pomocne :)

    Pozdrawiam,
    Zuzia

  • 2. Data: 2009-07-11 16:52:18
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2009 o 17:58:05 Zuzia <m...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > sam numer faktury, przez co śmiem twierdzić, że mogę wpisywać różne
    > pozycje z jednej faktury w jednej pozycji w księdze, oczywiście w

    IMHO nie ma przeszkód do księgowania tak czy siak, to ma znaczenie
    wyłącznie "technicze", natomiast podatkowego nie ma żadnego.

    I jeszcze jedna uwaga - to że program nie pozwala na coś co jest zgodne z prawem
    to pół biedy, gorzej jeśli nie pozwala zrobić czegoś co jest konieczne do bycia
    w zgodzie z prawem :)

> [...]
    >
    > Moim zdaniem koszt wysyłki, dostawy, wyładowania, itp. powinno się
    > księgować w "koszty uboczne zakupu" pole 11.

    Zakładam że rozporzadzenie już "wciągnęłaś":
    http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2003
    .152.0001475/Rozporzadzenie-Ministra-Finansow-w-spra
    wie-prowadzenia-podatkowej-ksiegi-przychodow-i-rozch
    odow.html

    Wg objaśnień do wzoru księgi wychodzi mi że masz rację.
    Ta kolumna 11 ma znaczenie przy remanencie, który możesz wycenić wg "cen zakupu"
    albo "cen nabycia" - zgodnie ze słowniczniem w rozporządzeniu.

> [...]
    >
    > Ja koszt wysłania towaru do klienta wrzucam w pole 8 "pozostałe
    > przychody", ponieważ nie ja tę usługę świadczę, tylko poczta czy firma

    Sprzedaż też powinienna iść do kol. 8 bol nie Ty sprzedajesz tylko hurtownia ;)

> [...]
    > program w polu 15 "Inne", bez podania pozycji w księdze.
    >
    > Czy działanie biura jest tu niedopatrzeniem?

    Patrz: par. 27 rozporządzenia

> [...]
    >
    > Czytałam (może nawet w Waszych dyskusjach), że to wybór indywidualny,
    > uzależniony od tego czy w rejestrze VAT uwzględnia się faktury z VAT

    To jest ciężkie do ugryzienia, chyba że skojarzysz że nikt nie zmusza do odliczenia
    VAT
    (patrz art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług - "podatnik ma prawo (...)").
    Skoro nikt nie zmusza, to odliczać nie trzeba. A skoro odliczać nie trzeba, to nie
    trzeba
    wpisywać do VAT-7. Innymi słowy w polu "Nabycie towarów i usług pozostałych" nie
    wpisujesz
    wszytskich nabyć, a tylko te od których chcesz odliczyć VAT. Skoro na fakturach bez
    VAT
    nie ma co odliczać, to tym bardziej nic się nie stanie jak ich tam nie dodasz.
    (chyba że rozliczasz się jakąś propocją czy innym sposobem który wymusza wpisywanie
    także faktur zwolnionych.)
    Oczywiście IMO, bo każdy się bawi na swój rachunek :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-07-11 17:24:03
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    Tomek pisze:

> [...]
    > albo "cen nabycia" - zgodnie ze słowniczniem w rozporządzeniu.

    > Sprzedaż też powinienna iść do kol. 8 bol nie Ty sprzedajesz tylko hurtownia ;)

    Rozumiem, że powyższe zdanie jest ironiczne? :) Może faktycznie zły
    przykład z tą pocztą czy kurierem, ale tak jakoś mi się skojarzyło :)
    Czyli wysyłkę wrzucić razem z towarem do 7 czy mogę to rozdzielić na 7 i 8?

    > Patrz: par. 27 rozporządzenia

    No wiem, wiem, ale Wy tu macie większą moc przekonywania :))

> [...]
    > także faktur zwolnionych.)
    > Oczywiście IMO, bo każdy się bawi na swój rachunek :)

    Widzę, że tylko Tomek mnie tu troszkę lubi, czyżby pozostali do kobiet
    się zrazili? :) Może moje dylematy mogą być dla Was błahe, ale ja
    wyznaję zasadę, że lepiej 1000 razy zapytać, niż zrobić źle.

  • 4. Data: 2009-07-11 22:03:36
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-07-2009 o 19:24:03 Zuzia <m...@t...pl> napisał(a):

    > Rozumiem, że powyższe zdanie jest ironiczne? :) Może faktycznie zły

    Jest ironiczne, tak żeby pokazać kontrast :)

    > przykład z tą pocztą czy kurierem, ale tak jakoś mi się skojarzyło :)
    > Czyli wysyłkę wrzucić razem z towarem do 7 czy mogę to rozdzielić na 7 i 8?

    Tak myślę, aczkolwiek jeśli o mnie chodzi to dawno przestałem się przejmować
    tym co do której kolumny (w sensie 7 czy 8), to jest tylko kwalifikacja techniczna
    i nie rzutuje na rozliczenie podatków, więc nic złego się nie powinno stać
    z powodu błędnej kwalifikacji.

    > No wiem, wiem, ale Wy tu macie większą moc przekonywania :))

    To błąd, minister zapisał to w miarę jasno a to on tu kanon ustala :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-07-11 22:18:06
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    Dziękuję Tomku za wszystko :) Masz u mnie dobre piwko :)

    Życzę miłej nocy,
    Zuzia

  • 6. Data: 2009-07-12 08:31:28
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Patrz: par. 27 rozporządzenia

    Tyle tylko, że w przepisie mowa jest o samym wpisie,
    a nie technicznie jakie wartości i w jakie kolumny.
    (może się trafić taki podatnik, który uzna, że się nie da wpisać,
    bo ma np 25 pozycji spisu, a kolumn tylko 17 czy 18 :-)

    Dlatego wg mnie wystarczy jakakolwiek wzmianka,
    byleby zaznaczyć, że został remanent
    uwzględniony w rozliczeniu rocznym.

  • 7. Data: 2009-07-13 08:01:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 Jul 2009, cef wrote:

> [...]
    > (może się trafić taki podatnik, który uzna, że się nie da wpisać,
    > bo ma np 25 pozycji spisu, a kolumn tylko 17 czy 18 :-)

    Czekaj, czekaj, IMO ma tu miejsce nieporozumienie.
    Do KPiR wpisujemy *SUMĘ* ze spisu! - jedna pozycja, a nie sam arkusz
    spisowy.

    > Dlatego wg mnie wystarczy jakakolwiek wzmianka,
    > byleby zaznaczyć, że został remanent
    > uwzględniony w rozliczeniu rocznym.

    IMO zdecydowanie nie wystarczy - ma być podana kwota sumy remanentowej,
    bo ją uwzględnia się w wyliczaniu dochodu :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-07-13 08:02:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Jul 2009, Zuzia wrote:

    > Widzę, że tylko Tomek mnie tu troszkę lubi, czyżby pozostali do kobiet się
    > zrazili? :)

    No, przyłazi, zadaje pytanie w sobotę i chce odpowiedzi "już" ;)
    Za nerwowo działasz :O

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-07-13 08:09:40
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Czekaj, czekaj, IMO ma tu miejsce nieporozumienie.
    > Do KPiR wpisujemy *SUMĘ* ze spisu! - jedna pozycja, a nie sam arkusz
    > spisowy.

    Dosłownie jest w przepisach:
    "...Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z
    natury..."
    i co byś nie wymyślił, to zawsze się znajdzie ktoś, kto zechce wpisać cały.

    > IMO zdecydowanie nie wystarczy - ma być podana kwota sumy
    > remanentowej, bo ją uwzględnia się w wyliczaniu dochodu :)

    No przez tę wzmiankę, to ja rozumiem właśnie tę uwzględnianą sumę.
    To jest jakieś minimum informacji.

  • 10. Data: 2009-07-13 09:21:07
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > No, przyłazi, zadaje pytanie w sobotę i chce odpowiedzi "już" ;)
    > Za nerwowo działasz :O
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Po prostu na inne posty były odpowiedzi a na moje słabo :) Domyśliłam
    się oczywiście, że to kwestia weekendu :)

    Zuzia