  • 21. Data: 2006-10-02 09:05:54
    Temat: Re: e-faktury
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Oct 2006, 'Tom N' wrote:

    > Podstawę prawną poproszę ;)

    Nie ma :)
    Logika wyłącznie: brak oznaczenia oryginału lub kopii jest
    sprzeczny z przepisem, a nieskreślenie pozwala zmanipulować
    dokument tak że z oryginału "ORYGINAŁ" zrobić oryginał
    z napisem "KOPIA".
    Na przykład - komuś na złość (poszukać w archiwum, takie przypadki
    się zdarzają).

    > A nabywca, który otrzymał numer identyfikacyjny XXX to co zrobi z faktura
    > wystawiona przez podmiot YYY?

    Cokolwiek - może chcieć się podetrzeć ;), może chcieć dać komuś do ręki,
    może chcieć odliczyć VAT :> (zaraz, powoli) - ja nie wskazuję po co
    chce mieć, dlaczego stajesz na pozycji większości urzędników, którzy
    na żądanie petenta odpowiadają "a po co to Panu"?
    Pytam grzecznie co stoi na przeszkodzie żeby miał?

    > Vat chce zapłacić od tej faktury,
    ..odliczyć...
    > czy do przychodów zaliczyć?
    ...do kosztów.
    Jest taki wyrok NSA - że skoro przepisy są jakie są, to w razie zakupu
    np. na współwłasnosć przez dwu podatników VAT, skoro nie wolno wystawić
    dwu f-r z napisem "oryginał" to wystarczy jak jeden z nich będzie prze-
    chowywał kopię a w razie kontroli umie wskazać gdzie jest przechowywany
    oryginał.

    > Żarówę poproszę :)

    ++ Kodeks Cywilny +++
    DZIAŁ IV. ZASTAW
    Rozdział I
    Zastaw na rzeczach ruchomych
    Art. 306.
    § 1. W celu zabezpieczenia oznaczonej wierzytelnoœci można rzecz
    ruchomš obcišżyć prawem, na mocy którego wierzyciel będzie mógł
    dochodzić zaspokojenia z rzeczy bez względu na to, czyjš stała
    się własnoœciš, i z pierwszeństwem przed wierzycielami osobistymi
    właœciciela rzeczy, wyjšwszy tych, którym z mocy ustawy przysługuje
    pierwszeństwo szczególne.
    Art. 311.
    Nieważne jest zastrzeżenie, przez które zastawca zobowišzuje się
    względem zastawnika, że nie dokona zbycia lub obcišżenia rzeczy
    przed wygaœnięciem zastawu.
    ---

    Chcesz kupić towar na licytacji - więc "teraz albo nigdy", a masz
    jednocześnie wierzyciela który stoi nad głową i mówi że jak dziś
    nie zapłacisz to idzie do sądu.
    Jak towar jest niepsujący się, to mozesz go namówić żeby przyjął
    towar w zastaw: *TY* go kupisz, ale prosto z licytacji pojedzie
    (towar) do jego magazynu.
    Zastawca musi mieć na wypadek kontroli skarbowej dokument skąd
    ten towar, czyj i po co.
    W omawianym przypadku najlepiej umowę zastawu (jakiś PCC się chyba
    należy) oraz... kopię faktury nabycia przez właściciela.
    "Oryginalna kopia" jest dobra - nie ma potrzeby pisania poświadczeń
    że ktoś ręczy iż ksero oryginału jest "rzetelne".

    > Czyli, że dokładnie te same dane wpisane? Po to chyba są kontrole krzyżowe,
    > a to, że a priori kontrolujący coś zakłada...

    Nie zakłada, ma przed nosem dokument który spełnia wymogi oryginału:
    jest napis "FAKTURA VAT ORYGINAŁ".

    > No ale wracając od podpisu elektronicznego, ile można "oryginałów"
    > znakowanych czasem, jednego dokumentu wystawić? Patrz, znika problem
    > oryginał/duplikat -- każdy następny jest duplikatem,

    Nie widzisz kuriozum: do duplikatu TEŻ musi być "kopia" w rozumieniu
    rozp. MF!

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2006-10-02 09:08:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Oct 2006, t wrote:

> [...]
    [...]
    > To chyba następne urządzenia musiały by wejść w obieg - zegary fiskalne :)

    ???
    Tom pisze o *dokumentach podpisanych cyfrowo" - przecież one *są*
    znakowane czasem.
    Bynajmniej nie zgadzam się z Jego twierdzeniem że "problem znika", bo do
    duplikatu ma być kopia :P, ale akurat czas jest oznaczony - co tylko
    pogarsza sprawę.
    Bo poświadcza że dokument wpisany do ksiąg kupującego został wystawiony
    kiedy indziej niż jakoby ten sam dokument wpisany do ksiąg sprzedawcy :)

    > Inaczej to "date xxxx-yy-zz" i voila :)

    "nieprawidłowa faktura" - patrz rozporządzenie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2006-10-02 09:43:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Oct 2006, t wrote:

    > Cały czas mówię o elektronicznych

    Dobra :)

    [papier]

    > Ok, zgoda
    >
    > Teraz trochę zblokuje wypowiedzi i na raz machnę ripostę ;) :

    A ja przytnę to co IMO potrzebne :)

    [...]
    > Gdzies mi posta wcięło chyba bo już o tym pisałem.

    Chyba nie... a przynajmniej nie z akcentem co do *sprawdzania przez
    osobę trzecią* - przez sąd czy UKS.

> [...]
    > 2) podpis
    > 3) mój certyfikat z moim kluczem publicznym, podpisanym przez
    > łancuszek wystawców
    > aż do lokalnego bóstwa od podpisów(czyli centrum certyfikacji)
    >
    > Żeby sprawdzić czy wszystko gra to - w telegraficznym skrócie -
    > przepuszczasz treść maila przez klucz publiczny i badasz czy wyjście zgadza
    > się z podpisem.
    > Jeśli się zgadza to treść ani podpis nie zostały zmienione a sam klucz
    > publiczny jest
    > podpisany i możesz sprawdzić czy wszytsko gra szczebel po szczeblu aż do

    OKI.

    No i teraz masz układ prosty jak drut kolczasty:
    - urząd (sąd/ktokolwiek) "wyciąga" z elektronicznej księgi dane
    faktury u kupującego, który złożył do urzędu (sądu/kogokolwiek)
    sprawę (cywilną/administracyjną/karną)
    - urzad (sąd/ktokolwiek) "wyciąga" z elektronicznej księgo dane
    faktury u sprzedawcy.

    Co urząd stwierdza?

    > A żeby zmienić treść i dostosować do niej podpis musiałbyś

    No toż cały czas się burzę ze stwierdzeniem że system podpisu
    MUSI gwatrantować integralność i niepodrabialność - i ze ów
    system to ROBI.
    I że MF nakazując żeby f-ra elektroniczna była dokumentem cyfrowym
    w rozumieniu prawa ZMUSZA do skorzystania z tej niepodrabialności
    i całej paczki właściwości.

    No to pytam raz jeszcze: co stwierdzi urząd który wyciągnął dane
    dotyczące konkretnej faktury, FV/2006/1234, odpowiednio u sprzedawcy
    i kupującego?

    > No to co za problem żeby najednym egzemplarzu był ORYGINAŁ a na drugim
    > KOPIA

    No ja będę gryzł...
    Jaki "co za problem" ???

    To jest JEDEN DOKUMENT!
    Wróc - to MA BYĆ jeden dokument.
    Wpisany do ksiąg - bo ten i tylko ten jest ważny.

    > Sytuacja identyczna z papierową.

    Nie jest, na papierze można mieć dwa różne dokumenty (oryginał
    opisany ORYGINAŁ i oryginał opisany KOPIA) i o ile z jakiegoś
    powodu musiałyby być podpisane to ekspert orzeknie że mają
    "podpis tej samej osoby".
    W przypadku dokumentu cyfrowego sprawdza się czy mamy *ten
    sam dokument*.

    > Ja rozumiem co piszesz ale mam wrażenie (bez urazy :) )

    Ależ bez :)

    > że albo nie doczytałeś o podpisie cyfrowym,

    A ja wzajemnie :)
    Że nie zdajesz sobie sprawy, że jak przepis pozwala wystawić
    dokument cyfrowy to ów dokument jest JEDEN.
    Czyli jeśli pojawią się dwie treści umowy, to jedna z nich będzie
    albo nieważna (w oparciu o zasadę "umowa późniejsza uchyla postanowienia
    umowy wcześniejszej") albo sfałszowana. I tak z każdym dokumentem.

    A MF zapisał ze f-ra ma być dokumentem cyfrowym.
    Czyli wystawienie drugiego, innego dokumentu o takiej samej nazwie
    "Fra VAT 2006/1234" wymaga rozważenia co stało się z poprzednim
    a raczej w jaki sposób stracił on ważność.
    Bo jeśli "stary" jest ważny, to nowy jest fałszerstwem.

    > albo to czego się używa do podpisywania
    > faktur to jest jakiś żart?

    Niestety, ma byc używany "dokument podpisany cyfrowo".

    A to oznacza że TEN SAM dokument musi być wpisany do ksiąg!

    Ty cały czas prezentujesz opis w którym wystawiasz DWA dokumenty
    elektroniczne, jeden z nich wpisujesz do księgo sprzedawcy a drugi
    (inny) do księgi nabywcy!
    Rozważ: do ksiąg prowadzonych *cyfrowo*.
    Przecież to się prosi o zarzut fałszerstwa.
    Wystarczy że strony się "pogryzą" i pójdą przed sąd, po czym jedna
    z nich poprosi o uchylenie faktury jako dowodu "z powodów formalnych
    bo podpis się nie zgadza".
    A przecież RZECZYWIŚCIE co najmniej jedna z f-r będzie nieaktualna :[
    (nic to że pozostale dane będą się zgadzać w 100%!)

    > Swego czasu robiłem "klocek" do większego systemu i ten kocek odpowiadał za
    > odbieranie
    > zaszyfrowanych i podpisanych maili, przetwarzanie ich i ponowne wysyłanie
    > również zaszyfrowanych
    > i podpisanych także wydaje mi się że pisząc to co piszę ne popełniam
    > większego błędu w rozumowaniu ;)

    Ale ja wiem że doskonale rozumiesz na czym polega *autoryzacja* :)

    Tylko na samym fakcie stwierdzenia autentyczności poprzestajesz.
    Patrzysz na to tak, że wysyłasz dokument i w razie czego będziesz
    w stanie wykazać że TEN dokument jest tym który wysłałeś.

    Niemal jestem pewien że nie widzisz jak wielki jest problem
    prawny przy wystawieniu DWU dokumentów i twierdzeniu że to jest
    JEDEN dokument.
    Problemem nie jest "tak, to jest TEN dokument".
    Problemem jest "TEN dokument jest WŁAŚCIWYM dokumentem".
    Dlatego musi być JEDEN dokument, a nie dwa, nawet podpisane
    przez tego samego wystawcę! Bo jak są dwa, to najpierw trzeba
    określić który był zmanipulowany... i kto ma za to iść siedzieć ;)

    Nie bez kozery wspominałem (chyba w tym wątku) że "na papierze" tak
    samo nie wolno manipulować np. fakturami, ale ktoś błędnie wydrukuje
    coś na fakturze, f-rę spopieli i wydrukuje poprawną - to nie sposób
    udowodnić że zrobił taki numer. Karalny :>

    Wskutek wymogu podpisu elektronicznego niemożliwy jest manewr który
    proponowałeś (chyba Ty) na papierze - wydrukowania treści z nadmiarem
    i skreślenia jednego ze słów :) (oryginał/kopia).
    Inna rzecz, że uprawnione skreślenie tego słowa powoduje powstanie
    nowego dokumentu :] - bo to *jest* poprawka (dopuszczona przepisami),
    przy dokumencie elektronicznych chyba jednak trzeba wystawić nowy ;)

    > No to dobrze, to się poburzę jeszcze trochę :)

    I dobrze :)

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2006-10-02 10:21:10
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 02-10-2006 o 10:50:33 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Co będzie jak owo "zakreślenie" zostanie przekreślone?

    A jak nie zostanie :) ?
    Albo jak ktoś zprzekreśli oba słowa?

    pzdor

  • 25. Data: 2006-10-02 12:19:22
    Od: m...@g...com

    Gotfryd Smolik news wrote:
    [bigciach]

    > No to pytam raz jeszcze: co stwierdzi urząd który wyciągnął dane
    > dotyczące konkretnej faktury, FV/2006/1234, odpowiednio u sprzedawcy
    > i kupującego?

    IMHO stwierdzi że mamy ten sam dokument, jeden z dopiskiem ORYGINAŁ a drugi
    z dopiskiem KOPIA, oba podpisane tym samym podpisem.

    [...]
    > Wystarczy że strony się "pogryzą" i pójdą przed sąd, po czym jedna
    > z nich poprosi o uchylenie faktury jako dowodu "z powodów formalnych
    > bo podpis się nie zgadza".

    Ależ przecież akurat podpis się będzie zgadzał, i co do tego chyba nie ma
    najmniejszych wątpliwości.

    p. m.

  • 26. Data: 2006-10-02 12:56:01
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 02-10-2006 o 14:19:22 <m...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Ależ przecież akurat podpis się będzie zgadzał, i co do tego chyba nie ma

    Gwoli ścisłości to reprezentacja bitowa będzie inna ale wystawca ten sam
    i treść dokumentu ta sama.

  • 27. Data: 2006-10-02 14:07:06
    Od: m...@g...com

    t wrote:

    > Gwoli ścisłości to reprezentacja bitowa będzie inna ale wystawca ten sam
    > i treść dokumentu ta sama.

    I podpis ten sam. Przecież podpis nie ma się zgadzać z podpisem na innym
    dokumencie, tylko ze skrótem podpisu/kluczem publicznym przechowywanym w
    jakimś centrum autoryzacyjnym.

    p. m.

  • 28. Data: 2006-10-02 15:29:47
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 02-10-2006 o 16:07:06 <m...@g...com> napisał(a):

    > I podpis ten sam. Przecież podpis nie ma się zgadzać z podpisem na innym
    > dokumencie, tylko ze skrótem podpisu/kluczem publicznym przechowywanym w
    > jakimś centrum autoryzacyjnym.
    >
    > p. m.

    O to mi cały czas chodzi, skrót też będzie inny bo to jest 'zaszyfrowany'
    hasz,
    ale właśnie tak jak piszesz, podpis ma z definicji ma gwarantować że to
    podpisujący podpisał.
    Dodatkowo podpis cyfrowy jest mocniejszy niż tradycyjny bo nie pozwala
    zmienić treści
    natomiast przy radycyjnym można sobie dodrukować albo dopisać cokolwiek
    jeśli tylko
    jest gdzie.

    Muszę doczytać to rozporządzenie o e-fakturach bo może z niego te
    wszytskie nonsensy wynikają,
    jeśli tak to cała dyskusja jest bezcelowa bo minister zarządził i już.
    Jeżeli przykładowo zarządzenie mówi o jednej i tej samej fakturze u
    sprzedawcy
    i nabywcy to wymuszony EOT :)

    pozdrawiam

  • 29. Data: 2006-10-02 17:09:17
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w

> [...]
    > znakowane czasem.
    > Bynajmniej nie zgadzam się z Jego twierdzeniem że "problem znika", bo do

    A nie będzie? No tak, jeśli wystawca po wysłaniu dokumentu do nabywcy usunie
    to co dostał ostemplowane czasem od CA, to nie będzie

> [...]

    > Bo poświadcza że dokument wpisany do ksiąg kupującego został wystawiony
    > kiedy indziej niż jakoby ten sam dokument wpisany do ksiąg sprzedawcy :)

    A z papierowymi jest inaczej? Co wpisujesz do ksiąg, gdy Cię proszą o
    duplikat?

    Z założenia jest to inny dokument -- nie ma słowa kopia tylko jest duplikat,
    inna jest data wystawienia, tyle, że dotyczy tego samego zdarzenia
    gospodarczego.

    Drażnisz się... ;)

    --
    Tomasz Nycz