  • 1. Data: 2006-06-06 14:18:57
    Temat: ewidencja wyposażenia [m.in.]
    Od: Tomasz Dębiec <t...@g...com>

    Witam wszystkich!

    W maju br. mój mąż założył 1-os. DG (PKPiR, Vat) zobowiązałam się rozgryść
    sprawę od strony US i ZUS :\
    Sprawa jest o tyle prosta, że jedynym przychodem jest wynagrodzenie za
    "usługi internetowe" (22% Vat) wypłacane raz w miesiącu, a kosztem koszty
    eksploatacji samochodu.
    Mam kilka pytań:
    1. Brak wyposażenia wpisuje się do PKPiR wpisem "spis z natury = 0zł" i nie
    trzeba zakładać ewidencji wyposażenia?
    2. Wyposażeniem są przedmioty o wartości początkowej >1500zł czyli jeśli
    kupię 1 długopis za 1zł to nie wpisuję go do ewidencji wyposaż., a jeśli
    kupię długopis za 1501zł to go wpisuję. A co jeśli kupię 1501 długopisów za
    1 zł?
    3. Aby ten długopis za 1zł wpisać w koszty muszę żądać faktury czy może być
    paragon fiskalny? Wiem że jest zapis w Rozporządzeniu o PKPiR, że dowodem
    księgowym może być paragon (w przyp. zakupu (..) mat. biurowych) zaopatrzony
    w stempel jedn. wydającej paragon, tylko mnie martwi ten stempel, czy to
    oznacza że na paragonie sprzedawca ma przybić pieczątkę? Bez pieczątki to
    już nie jest dowód księgowy?
    4. Czy dowodem księgowym jest elektroniczny dokument opłaty bankowej? Mąż
    ma konto w inteligo (osobiste, ale na potrzeby DG - w US nie widzieli
    problemu ) i jest możliwość wydrukowania dowodu opłaty za to konto oraz
    kwoty odsetek, tylko nie ma na tym dowodzie NIPu.. ??
    5. Gdzie mogę się dowiedzieć od jakich "zakupów" mogę odpisywać VAT, a od
    jakich nie (np. nie mogę odpisać od paliwa [ustawa Vat], a czy mogę od
    naprawy sprzęgła w samochodzie [jeśli w ustawie nie pisze że nie mogę to
    mogę?]). Wystarczy jeśli dokładnie przestudiuję Ustawę o Vat, czy może są
    jakieś Rozporządzenia o tym traktujące?
    6. Jeśli jest się Vatowcem, ale nie ma się kosztów od których można odpisać
    Vat, to czy trzeba prowadzić ewidencję sprzedaży i zakupów Vat? Czym się
    różni "ewidencja Vat" od "Rejestru vat"
    7. A co z ewidencją przychodów? Jeśli w naszym przypadku jest tylko jeden
    rodzaj przychodu i raz w miesiącu to trzeba zakładać taką ewidencję?

    Dziękuję tym, którzy dobrnęli do końca i pomogą mi choć w części rozwiać
    wątpliwości.
    Pozdrawiam
    Ula

  • 2. Data: 2006-06-06 14:48:22
    Temat: Re: ewidencja wyposażenia [m.in.]
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Tomasz Dębiec wrote:

> [...]
    > 1. Brak wyposażenia wpisuje się do PKPiR wpisem "spis z natury = 0zł"
    > i nie trzeba zakładać ewidencji wyposażenia?

    Wyposażenia nie ujmuje się w spisie początkowym. Tylko towary handlowe
    i materiały. Spis zerowy trzeba zrobić na kartce jak każdy inny. I
    potem wisać jako 1 pozycję w PKPiR. Najlepiej "0" w kolumnie 16-ej.
    Trzeba założyć ewidencję wyposażenia nawet gdy jest pusta. Podobnie jak
    książkę kontroli.

> [...]
    > jeśli kupię 1 długopis za 1zł to nie wpisuję go do ewidencji wyposaż.,
    > a jeśli kupię długopis za 1501zł to go wpisuję. A co jeśli kupię 1501

    Decyduje cena jednostkowa, więc nie wpisujesz.

> [...]
    > mnie martwi ten stempel, czy to oznacza że na paragonie sprzedawca ma
    > przybić pieczątkę? Bez pieczątki to już nie jest dowód księgowy?

    Dokładnie tak.

> [...]
    > konto oraz
    > kwoty odsetek, tylko nie ma na tym dowodzie NIPu.. ??

    Jest dowodem.
    Czy bank też nie będzie widział problemu to inna sprawa.
    Nie wierze,że urząd skarbowy dał ci na piśmie zgodę na zaliczenie
    opłaty za prywatne konto w KUP.
    Po co ci "kwota odsetek" - chcesz płacić podwójny podatek?

  • 3. Data: 2006-06-06 20:45:08
    Od: Tomasz Dębiec <t...@g...com>

    Użytkownik "jureq" napisał:

    > Nie wierze,że urząd skarbowy dał ci na piśmie zgodę na zaliczenie
    > opłaty za prywatne konto w KUP.

    hmm.. no nie dał.. :\ czyli nie mogę odpisać

    > Po co ci "kwota odsetek" - chcesz płacić podwójny podatek?

    czyli odsetki naliczone na prywatnym koncie nie zaliczają się do dochodu?

    dzięki :)
    ula

  • 4. Data: 2006-06-07 06:34:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jun 2006, Tomasz Dębiec wrote:

    > czyli odsetki naliczone na prywatnym koncie nie zaliczają się do dochodu?

    Gorzej.
    Odsetki z konta "wykorzystywanego w DG" podlegają wpisaniu do
    przychodów z DG jako przychód z DG. Nikogo nie obchodzi ze konto
    już raz było opodatkowane :> jako osobiste.
    I dla porządku:
    - opłacanie ZUS (za siebie, nie za pracowników i zleceniodawców!)
    - opłacanie własnego PIT-5 (czyli NIE PIT-4 z umowy o pracę czy
    umowy o dzieło)
    - opłacanie własnego VATu (czyli NIE VATu rozliczanego w spółce
    cywilnej)
    ...to są osobiste zobowiązania podatkowe podatnika.
    Kilka lat temu były dyskusje w prasie podatkowej - nie ma powodu żeby
    uznać je za "związane z DG".
    Ale już dokonywanie płatności z tytułu DG a tym bardziej przyjmowanie
    zapłaty to i owszem...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-06-07 06:36:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jun 2006, Tomasz Dębiec wrote:

    > 1. Brak wyposażenia wpisuje się do PKPiR wpisem "spis z natury = 0zł"

    Wyposażenie nie ma NIC to towarów.
    Ba, jest przykładem istotnej różnicy w rozliczaniu kosztów.

    > i nie trzeba zakładać ewidencji wyposażenia?

    Hm... widzisz gdzieś zwolnienie z tego obowiązku?
    ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-06-07 08:02:46
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > żeby
    > uznać je za "związane z DG".
    > Ale już dokonywanie płatności z tytułu DG a tym bardziej

    W związku z tym:
    <reklama>
    Jeśli masz normalny dostęp do internetu, to polecam konto firmowe w
    mBanku. Gdy nie potrzebujesz karty bankomatowej to
    1. Opłata za założenie i prowadzenie konta = 0
    2. Opłata za przelewy ZUS = 0
    3. Opłata za przelewy podatkowe = 0
    Ktoś kto ma w mBanku także konto prywatne płaci w zasadzie tylko za
    przelewy firmowe->prywatne i za przelewy do innych banków po 1 zł.
    </reklama>

  • 7. Data: 2006-06-07 09:37:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jun 2006, jureq wrote:

    > <reklama>
    > Jeśli masz normalny dostęp do internetu, to polecam konto
    > firmowe w mBanku. Gdy nie potrzebujesz karty bankomatowej

    Moment, moment. A jak potrzebujesz to co?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (zaintrygowany)

  • 8. Data: 2006-06-07 09:43:28
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Moment, moment. A jak potrzebujesz to co?

    Za karte jest opłata miesięczna 3,50 (po półrocznej promocji) i opłaty
    za operacje w bankomatach.

  • 9. Data: 2006-06-07 13:22:54
    Od: Tomasz Dębiec <t...@g...com>

    > Hm... widzisz gdzieś zwolnienie z tego obowiązku?
    > ;)

    po co zakładać ewidencje niczego.. :-\

    dzieki za pytania pomocnicze i zmuszanie do myslenia w kategoriach logiki
    prawa :)

  • 10. Data: 2006-06-07 15:50:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jun 2006, jureq wrote:

    > Za karte jest opłata miesięczna 3,50 (po półrocznej promocji)

    A, już wiem - za "firmową" kartę.
    Ale nic nie stoi na przeszkodzie posiadania karty tylko do częsci
    "osobistej" (za darmo) :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)