    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura VAT
    Date: Thu, 17 Nov 2005 22:46:28 +0100

    On Wed, 16 Nov 2005, Kaja wrote:

    > Zajmuję się normalną księgowością [...]
    > Nie chcę po prostu łamać sobie głowy prywatną działalnością gospodarczą,

    Nieporozumienie - przedsiębiorstwa S.A., sp zo.o itp również są
    "pwwatne" zaś DG osób fizycznych może być prowadzona na PK.

    > tj. kartami podatkowymi, książkami przychodów i rozchodów.
    > Musiałabym sobie zainstalować programik Książka Przychodów i Rozchodów,

    Nie.
    Problem w tym że opisujesz wyraźnie iż nie rozumiesz *zasady*
    rozliczania spraw podatkowych - ani na PK, ani przy KPiR.
    Nie są istotne kwestie techniczne - na KPiR sprowadzające się
    do bardzo ograniczonego określenia rodzaju kosztu.
    Zajrzyj do ustawy, żebyś się nie czepiała PDoOF to proszę:
    ustawa o podatku dochodowym osób prawnych, od art. 15 jest
    lista klasyfikacyjna KUP. A kilka/kilkanaście art. uzupełnia
    zasady rozliczania KUP dla przypadków szczególnych, np.
    art.5.2 - podział KUP, art. 7.2 podział rozliczenia na
    "czerwone" i "czarne" (czyli rozdzielenie dochodów i strat),
    art. 16 wyłączenia z KUP...
    I mechanizm który "karmisz danymi" - czyli konta - są
    podporządkowane TYM zasadom.
    Jak piszesz że "KUP nic ci nie mówi" to znaczy że karmisz
    go bezmyślnie :|

    > Rozumiem, że w Książce Przych.i Rozch do KUP wpisuje się wszystkie
    > f-ry z zakupu.

    Nie. Tylko te które stanowią koszty wpisuje się "wprost"
    z podziałem z grubsza biorąc na "związane z handlem
    i produkcją" (czyli to co w PK staje się KUP w momencie
    sprzedaży) oraz "inne koszty" (to co również w PK staje
    się KUP w momencie poniesienia).
    Inne wydatki mogą mieć własne "obiegi" - przykładowo
    rozliczanie ST/WNiP nie odbiega od PK (oprócz póżniejszego
    ujęcia raty amortyzacyjnej w KUP - lub nie bądź nie
    całej, tak jak na PK).

    > Rejestr VAT-owski, to chyba oddzielnie prowadzicie?

    Tak - i o to zacząłem awanturę ;)
    Nie ma różnicy w prawie odliczenia VAT na PK, KPiR, ryczałcie,
    czymkolwiek - bo zasady dotyczące VAT są *odrębne* we
    wszystkich rodzajach rozliczania od podatku dochodowego.
    Określenie daty wystawienia i daty otrzymania f-ry
    powoduje te same skutki.

    > Żartujesz chyba? Co to jest ta rubryczka 15?
    > W księgowości sa konta księgowe.

    Do tego zmierzałem.
    Wpisujesz do pozycji stosownego konta i nie wiesz co robisz.
    Nieważne czy nazwiesz to "rubryczką", "numerem konta" czy
    jakkolwiek inaczej.
    Nie wiesz czy to oznacza KUP czy nKUP (i stanie się KUP
    albo i nigdy KUP nie będzie).
    A *to* (czy i kiedy jest KUP) dla podatku dochodowego stanowi
    wyróżnik.

    Nie wiem czy dla ciebie już jest jasne o czym piszę...

    > Przepraszam, ale my sie nie rozumiemy. Ty nie rozumiesz normalnej, pełnej
    > księgowości, a ja nie rozumiem KUP

    To po prostu przyznajesz że nie rozumiesz co wynika z dokonywanych
    przez ciebie czynności księgowych.
    Uwierz że to właśnie napisałaś !

    > ( jakie to numery kont księgowych na to
    > kup się składają u Ciebie?
    > Napewno nie wiesz,

    Ależ - ja wiem.
    Nie mam kont !

    > bo tylko wpisujesz sobie w rubryczke KUP), bo tego nie robię.

    Ależ robisz. Piszesz że nie wiesz *kiedy* robisz i na tym polega
    dziwność sytuacji !

    > Pozdrawiam i proponuję Eot

    wzajemnie :) - Gotfryd