  • 11. Data: 2005-07-27 06:31:13
    Temat: Re: faktura elektroniczna bez podpisu
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "AlterNative" <n...@g...wytnij.pl> napisał w
    wiadomości news:dc7997$fb9$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Hmmm, no to bardzo ciekawe co piszesz. To w gruncie rzeczy, przy braku
    > wymogu podpisywania faktur, wprowadzenie takich e-faktur raczej
    > udogodnieniem nie będzie, bo po kiego grzyba bawić się w jakieś
    > terminale i kwalifikowane e-podpisy, jak można wysłać fakturkę w PDFie
    > bez tych wszystkich pierdół.

    Plusem jest to, że w wypadku e-faktur możesz mieć całą wieloletnią
    księgowość tylko na jednej płytce CD a nie w 5 szafach.

    vertret

  • 12. Data: 2005-07-27 06:42:45
    Od: AlterNative <n...@g...wytnij.pl>

    vertret napisał(a):

    > Plusem jest to, że w wypadku e-faktur możesz mieć całą wieloletnią
    > księgowość tylko na jednej płytce CD a nie w 5 szafach.
    >

    > vertret

    Dokładnie, dla dużej firmy to będzie plus, ale pod warunkiem, że
    dostawcy też będą jej wystawiać e-faktury. Przeważnie faktur kosztowych
    jest dużo więcej niż sprzedażowych.

    AlterNative
    http://grid.livenet.pl/news.php

  • 13. Data: 2005-07-27 21:27:30
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    AlterNative <n...@g...wytnij.pl> wrote:
> [...]
    > udogodnieniem nie będzie, bo po kiego grzyba bawić się w jakieś
    > terminale i kwalifikowane e-podpisy, jak można wysłać fakturkę w PDFie

    Wiesz, to _miało_ być ułatwienie, ale nasze osiołki z Wiejskiej są wyjątkowo
    zdolne, jeśli chodzi o utrudnianie życia.

    Korzyścią z e-faktury jest to, że nie musisz przepisywać do ksiąg
    danych kontrahenta, kwot z faktury, itd. - wszystko może się zrobić
    automatycznie.

    Wydaje mi się, że obejściem przeszkód stawianych e-fakturom byłoby ustalenie
    specjalnego format faktury - np. w XMLu, np. dokładnie zgodnego z wymogami
    e-faktur - z którego drukowana byłaby faktura papierowa. Programu księgowe
    operowałyby na tych XMLach, sprzedawcy z nabywcami wymienialiby takie
    właśnie XMLe, ale w księgach byłby wydruk - oczywiście bez podpisu. W
    efekcie - wilk syty i owca cała :)

    Trochę by się tylko ludziom mieszało, bo byłyby:
    - faktura papierowa
    - faktura papierowa w formie elektronicznej (np. PDF) - do wydruku
    - faktura papierowa w formie elektronicznej zgodnej z e-fakturą (do wydruku)
    - e-faktura

    P.

  • 14. Data: 2005-07-28 06:12:13
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Trochę by się tylko ludziom mieszało, bo byłyby:

    Bardzo by sie pomieszało, bo w celu uproszczenia systemu proponujesz jego
    skomplikowanie.
    Teraz mamy faktury papierowe bez potrzeby podpisywania i jedynym
    uproszczeniem powinny byc e-faktury bez potrzeby popisywania.

    vertret

  • 15. Data: 2005-07-28 12:25:47
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    vertret <vertret@@@op.pl> wrote:

> [...]
    > Teraz mamy faktury papierowe bez potrzeby podpisywania i jedynym
    > uproszczeniem powinny byc e-faktury bez potrzeby popisywania.

    Tak, tak, z tym się zgadzam. Ale biorąc pod uwagę polskie realia nie będzie
    e-faktury bez potrzeby podpisu (zapewne niejeden siostrzeniec posła ma firmę
    wydającą certyfikaty), więc zastanawiałem się jak ten podpis obejść.

    P.

  • 16. Data: 2005-07-28 12:57:00
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Paszczak" <s...@h...pl> wrote in message
    > AlterNative <n...@g...wytnij.pl> wrote:

    > Wiesz, to _miało_ być ułatwienie, ale nasze osiołki z Wiejskiej są
    > wyjątkowo
    > zdolne, jeśli chodzi o utrudnianie życia.

    To jest rozporzadzenie MF. Chociaż w $6.2 wspomnienie o "krajach
    członkowskich" bez podania czego maja byc członkami świadczy o pewnym
    pospiechu ...

    > Korzyścią z e-faktury jest to, że nie musisz przepisywać do ksiąg
    > danych kontrahenta, kwot z faktury, itd. - wszystko może się zrobić
    > automatycznie.

    Jest kilka zalet, ale wiekszość z nich się pojawi tylko wtedy, gdy firma
    emitująca dokumenty może całkowicie przejść np. do archiwizacji
    elektronicznej wystawianych faktur, niezaleznie od tego, czy odbiorca dostał
    e-fakturę czy tez duplikat drukowany. A czegoś takiego rozporzadzenie na
    przykład nie przewiduje.

> [...]
    > operowałyby na tych XMLach, sprzedawcy z nabywcami wymienialiby takie
    > właśnie XMLe, ale w księgach byłby wydruk - oczywiście bez podpisu. W

    Gdyby ta grupa zajmowałaby się sprawą od strony informatycznej, to
    bym Ci odpisał, że nic nie stoi na przeszkodzie (od strony
    technologii) by posługiwać się takim formatem e-faktury, który
    zawiera i XML (dla automatów) i .PDF, .doc lub .txt (dla zwykłego
    czytelnika co chce papierową postać wspinać do segregatora) objety
    wspólnym podpisem cyfrowym (multipart/alternative w kopercie PGP lub
    S/MIME). Podobnie jak masz na przykład w e-mailach tą samą treść
    przesłaną w tej samej wiadomości i w plaintext i w html. Na dodatek
    można te faktury tak skonstruować, by Ci, co nie chcą sie zajmować
    jakimś podpisem cyfrowym nawet się nie dowiedzieli, że mają do
    czynienia jakimś nowym wynalazkiem (no możwe bez przesady : dowedza
    się , ale żadnych dodatkowych kosztów ponieść nie muszą, ani nie
    musza specjalnych kursów ukończyć).
    Taką fakturę teoretycznie mozna wysyłać juz od dziś, ale (zauważ)
    że rozporzędzenie w zasadzie ZABRANIA.
    Żeby wysyłac musisz miec ZGODĘ odbiorcy, co w zasadzie uniemozliwia
    wykorzystać e-faktury tam, gdzie rzeczywiście byłoby to atrakcyjne
    (sprzedaż on-line, bez uprzedniego kontaktu z odbiorcą).
    Podejrzewam, że własnie ta sprawa (brak mozliwości jednostronnego
    stosowania e-faktury) może byc przeszkodą, jesli chodzi o
    jego popularność.

    Vizvary Istvan
    http://www.cryptigo.com

    PS (Wysłałem rano tą odpowiedż z google, ale nie ukazało si.e Gdyby nagle
    sie pojawiło sie 2 razy to przepraszam)

  • 17. Data: 2005-07-28 16:18:00
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Vizvary II Istvan <v...@p...onet.pl> wrote:
    > Taką fakturę teoretycznie mozna wysyłać juz od dziś, ale (zauważ)
    > że rozporzędzenie w zasadzie ZABRANIA.

    Ale jeśli zaznaczy się odbiorcy, że musi wydrukować PDFa (i sam u siebie
    wydrukujesz kopię), to przestaje to być e-fakturą. W efekcie masz korzyści
    e-faktury, ale musisz zmarnować dodatkowe dwie kartki papieru.

    No i archiwum nie zmieści się na CDROMie - chociaż zastanawiam się, czy ktoś
    by miał coś przeciwko gdybyś drukował faktury w trakcie kontroli skarbowej.
    Kontroler prosi o faktury z czerwca, Ty idziesz do pokoju obok, drukujesz
    (tak żeby nie widział) i przynosisz :)

    P.

  • 18. Data: 2005-07-28 19:18:53
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    bronek michalski (news:dc5gue$790$1@atlantis.news.tpi.pl)
    Napisał(a):
    > to ja jeszcze podrążę:
    > czy rzeczona mała firma musi mieć terminal do sprawdzania podpisu?.
    > Wydawało mi się że to jest bardziej kłopot dla wystawcy faktur, że muszą
    > nabyć certyfikowany podpis, a odbiorca faktury może ją po prostu mieć
    > bez sprawdzania podpisu.
    > Jest inaczej?
    A po co wam Terminal?? Ludzie, nie macie zielonego pojęcia o podpisach.
    Dostajesz dokumencik, w zależności od tego jaki podpis został użyty, masz
    kilka wyjść, wszystkie kończą się darmowo!!! Darmowo w kwestii weryfikacji
    podpisu (bezpłatne aplikacje, WWW). Gorzej z archiwizacją takowej f-ry, ale
    tu o ile pamiętam jest dowolność. Wystawca jest zobowiązany przechowywać w
    formie elektronicznej, natomiast odbiorca nie jest zobowiązany do zachowania
    takowej formy f-ry.

    Robert

  • 19. Data: 2005-07-28 19:21:58
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Vizvary II Istvan (news:dcakqu$q9j$1@news.onet.pl)
    Napisał(a):
    > Żeby wysyłac musisz miec ZGODĘ odbiorcy, co w zasadzie uniemozliwia
    > wykorzystać e-faktury tam, gdzie rzeczywiście byłoby to atrakcyjne
    > (sprzedaż on-line, bez uprzedniego kontaktu z odbiorcą).

    eetam... w regulaminie wpisujesz, że dokonując zakupu zgadzasz się na
    otrzymanie e-faktury i po wszystkim. A taki regulamin akceptujesz dokonując
    zakupu :)

    R.

  • 20. Data: 2005-07-30 15:36:39
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Paszczak -----###
    > (zapewne niejeden siostrzeniec posła ma firmę
    > wydającą certyfikaty)

    Tu byłbym ostrożny - na chwilę obecna takie firmy (wydające
    odpowiednie certyfikaty) można chyba na palcach (jednej ręki?)
    policzyć... ;-)

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...