  • 1. Data: 2006-02-02 19:01:50
    Temat: faktura vat krajowa w euro?
    Od: "Lesio5" <l...@w...pI>

    Do tej pory kupowalem towar w Wielkiej Brytanii na fakture wewnatrzunijna w
    GPB. Teraz kontrahent otwarl polski oddzial i chce mi fakturowac ten sam
    towar, ale nie z PLN tylko w EURO.
    Czy taka faktura jest do zaakceptowania?
    A jesli tak, to jak taką dostawę wprowadzic na magazyn? Mój program (OPTIMA)
    przy wyborze na PZ lub FZ waluty EURO ustawia z automatu VAT 0% i nie
    pozwala sobie wyperswadowac - traktuje taka fakturę jako wewnatrzunijna z
    załozenia chyba ...

    --
    Leszek Grelak

  • 2. Data: 2006-02-07 08:36:51
    Temat: Re: faktura vat krajowa w euro?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Feb 2006, Lesio5 wrote:

> [...]
    > towar, ale nie z PLN tylko w EURO.
    > Czy taka faktura jest do zaakceptowania?

    Jeśli polski oddział jest polskim podatnikiem VAT to nie sądzę.
    Oczywiście może być w EURO *i* zł.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-02-07 19:20:55
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Tue, 7 Feb 2006 09:36:51 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Jeśli polski oddział jest polskim podatnikiem VAT to nie sądzę.
    > Oczywiście może być w EURO *i* zł.

    Zaraz, zaraz - jeżeli fakturę będzie wystawiał brytyjski oddział to czemu
    nie może w Euro lub Funtach ??
    MZ może - oddział jest z pewnością podmiotem brytyjskiego prawa.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 4. Data: 2006-02-08 09:02:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Feb 2006, Mieczysław wrote:

> [...]
    ^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Zaraz, zaraz - jeżeli fakturę będzie wystawiał brytyjski oddział to czemu
    > nie może w Euro lub Funtach ??

    Napisał o *polskim* oddziale brytyjskiej firmy!
    Rozumiałem że dostaje faktury krajowe (a nie dostawy wewnątrzunijnej),
    no bo jak rozumieć uwagę o "polskim oddziale" ?

    > MZ może - oddział jest z pewnością podmiotem brytyjskiego prawa.

    Jeśli jest polskim podatnikiem VAT (zarejestrowanym w .pl) to przecież
    obowiązuje go polska ustawa.
    Z niej wynika (również z przepisów szczególnych, art.132 i dalej) że
    "kwoty" przez niego podawamne mają być wyrażone w złotych...
    Pasuje czy coś pokręciłem?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-02-08 19:00:58
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Wed, 8 Feb 2006 10:02:51 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Rozumiałem że dostaje faktury krajowe (a nie dostawy wewnątrzunijnej),
    > no bo jak rozumieć uwagę o "polskim oddziale" ?

    Tak to już jest w UE urządzone że oddział firmy jest *obowiązkowo*
    podmiotem prawa kraju w którym jest siedziba tego oddziału - chyba że to
    nie oddział a przedstawicielstwo. Z tym że przedstawicielstwo nie ma prawa
    prowadzić działalności handlowej.
    Jeżeli więc dostawa wychodzi z Anglii i jest fakturowana przez oddział
    polskiej firmy to dostawa taka jest traktowana jako WNT ze wszystkimi tego
    konsekwencjami.
    Inna sprawa że nie znalazłem zakazu wystawienia faktury w PLN przez
    jakąkolwiek firmę z UE ( tym bardziej oddział polskiej firmy ). To przecież
    to samo jak polska firma wystawia przy eksporcie lub WDT faktury w EURO lub
    US$.

> [...]
    > Z niej wynika (również z przepisów szczególnych, art.132 i dalej) że
    > "kwoty" przez niego podawamne mają być wyrażone w złotych...

    Niestety w tym wypadku oddział nie jest polskim a brytyjskim podatnikiem. Z
    macierzystą firmą rozlicza się na koniec roku bilansowo.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 6. Data: 2006-02-08 19:07:22
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

> [...]
    > Z niej wynika (również z przepisów szczególnych, art.132 i dalej) że
    > "kwoty" przez niego podawamne mają być wyrażone w złotych...

    Kwoty podatku, nie?

    Inna sprawa, że robienie całej faktury w GBP i obliczanie do tego 22% VATu w
    PLN byłoby dodatkowym niepotrzebnym kłopotem.

    P.

  • 7. Data: 2006-02-08 21:57:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Feb 2006, Mieczysław wrote:

    > Tak to już jest w UE urządzone że oddział firmy jest *obowiązkowo*
    > podmiotem prawa kraju w którym jest siedziba tego oddziału

    Czyli w Polsce. Albo czegoś nie rozumiem.

    > Jeżeli więc dostawa wychodzi z Anglii i jest fakturowana przez oddział
    > polskiej firmy to dostawa taka jest traktowana jako WNT ze wszystkimi tego
    > konsekwencjami.

    ??
    Dostawa jest fakturowana przez polski oddział angielskiej firmy.
    A przynajmniej mi tak wyszło...
    Przedtem kupował w firmie macierzystej - GB.
    Teraz oni otwarli polski oddział.
    A f-ry chcą nadal wystawiać w euro.

    Co się nie zgadza?

    > Inna sprawa że nie znalazłem zakazu wystawienia faktury w PLN przez
    > jakąkolwiek firmę z UE

    A to swoją drogą :)

    > ( tym bardziej oddział polskiej firmy ).

    Ale mowa o polskim oddziale angielskiej firmy, który wystawia
    grupowiczowi fakturę!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-02-09 05:28:53
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Wed, 8 Feb 2006 22:57:11 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ale mowa o polskim oddziale angielskiej firmy, który wystawia
    > grupowiczowi fakturę!

    Ale wtopa :)) a ja cały czas myślałem ( nie wiem dlaczego ) że chodzi o
    oddział polskiej firmy w Anglii.
    No to sobie pogadałem ....

    --
    Mieczysław
    ----

  • 9. Data: 2006-02-13 07:44:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Feb 2006, Paszczak wrote:

    > Kwoty podatku, nie?

    No dobra, to wynika z ustawy o VAT.
    Sprzedaż byłaby jednak "krajowa", nie umiem na szybko sobie przypomnieć
    z czego wynika że cena sprzedaży musi być wyrażona w PLN - pamięta ktoś?
    Czyli co najmniej kwota brutto.
    :)

    > Inna sprawa, że robienie całej faktury w GBP i obliczanie do tego 22% VATu w
    > PLN byłoby dodatkowym niepotrzebnym kłopotem.

    Ano - ale poteoretyzujmy do czego zmuszają przepisy, żeby oddzielić od
    "tak musi być" od "tak się robi".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-02-13 09:59:06
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    wiadomości > z czego wynika że cena sprzedaży musi być wyrażona w PLN -
    pamięta ktoś?

    http://www.rzeczpospolita.pl/Print/dodatki/firma_050
    719/firma_a_6.html?X=b92bb46ec828320e1c5e9e84d0e109a

    pozdrawiam