    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 25 May 2012 22:43:07 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: freelancing - zagraniczna firma a podatek

    On Fri, 25 May 2012, Wojciech Bancer wrote:

    > No to na ile wyceniasz przeniesienie praw autorskich w typowej umowie
    > o dzieło?

    Jesli jest to umowa o program - na 100%
    Tylko i wyłacznie to (przeniesienie praw) daje "zysk" nabywcy,
    stanowi podstawę do zaliczenia wydatku na wynagrodzenie wykonawcy
    w koszty oraz uprawnia do policzenia 50% KUP u tegoż wykonawcy.
    Tzw. "wszyscy" we wcale nierzadkich przypadkach udaja, że w skład
    sprzedaży praw nie należy np. instalacja, czyli typowa czynnosc
    inżynierska (20% KUP).
    Dla porzadku dodać wypada, że na obronę "jednolitosci" traktowania
    całej umowy (po obu stronach) działa sławne pytanie, czy jak ktos
    sprzedaje "dom", to sprzedaje "dom" czy iles ton piasku, cementu,
    cegieł, tudzież roboczogodzin (i całosc z narzutem), a także
    równie sławne interpretacje dotyczace "okien z montażem".
    W tym układzie drobna "częsc" w postaci "utrwalonej tresci"
    stanowi owo okno, sprzedawane jako usługa "montażu z oknem" ;)
    i do tego mam na mysli *wyłacznie* materialna postać tresci,
    a nie "roboczogodziny wsadzone w wydziubdzianie".

    > Ale samo przeniesienie P.A., a nie "napisanie + przeniesienie" :) \

    Proste - zapłata za "napisanie" nie jest KUP.
    Z jakiej paki ktos ma zaliczyć w koszty wydatek na cos, z czego
    nijak nie może korzystać?

    No i teraz pokaż mi tych autorów i tych zamawiajacych, którzy:
    - nie wliczaja 100% w koszty nabycia
    - nie licza 50% kosztów uzyskania od 100% wartosci
    - patrz pytanie na samym końcu ;)

    > Skoro w niemalże wszystkich umowach przeniesienie P.A. jest zawarte
    > bez określenia "za ile w sumie" a KUP 50% jest od CAŁEJ umowy, to chyba
    > mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem w postaci wydziubania kodu

    Nie.
    "Wydziubanie kodu" jest własnie tym, co u autora powoduje stworzenie
    majatku. Nie miał - i ma. Może sprzedać.
    I to "dziubanie kodu" nie stanowi u niego (u autora!) ani przychodu,
    ani kosztu (bo jest traktowane jak "praca").

    > i przekazaniem praw autorskich za opłatą. Tak? :)

    Tak własnie :)
    A że nie ma chętnych do zapłacenia za dużo praw do niczego ;), to
    autorowi wiele nie zostaje, jak "wydziubać" cos, do czego prawa
    będa miały wartosc.

    > Ale dostaje. W pakiecie przecież. Tak jak darmowe minuty w abonamencie. ;)

    Tyle, że pakiet jest odwrócony - to co interesuje nabywcę, to prawa
    do konkretnego programu (może być licencja).
    To prawo nie jest oderwane od utworu, ale w istniejacym stanie prawnym
    stanowi "materializację wartosci" czegos takiego jak oprogramowanie.

    Streszczę to tak: czy kupiony program wprowadzisz na srodki trwałe?

    pzdr, Gotfryd