  • Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: freelancing - zagraniczna firma a podatek
    Date: Sat, 26 May 2012 01:37:02 +0200

    On 2012-05-25, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > Jesli jest to umowa o program - na 100%

    No to jak ocenisz np. uzyskanie dotacji unijnej? Masz napisać soft, dostajesz
    za niego kasę, prawa autorskie zotają u Ciebie.

    > Tylko i wyłacznie to (przeniesienie praw) daje "zysk" nabywcy,
    > stanowi podstawę do zaliczenia wydatku na wynagrodzenie wykonawcy
    > w koszty oraz uprawnia do policzenia 50% KUP u tegoż wykonawcy.

    Nieprawda. Można inwestować w oprogramowanie na licencji GPL, można
    wykonywać oprogramowanie za pomocą środków celowych z różnych dotacji
    (nie tylko UE, ale także firm takich jak Microsoft, czy Nokia) i tam
    nie ma warunku przekazania praw autorskich, bo nie o program tym
    firmom chodzi tylko np. o rozwój ekosystemu.

    [...]

    > Proste - zapłata za "napisanie" nie jest KUP.
    > Z jakiej paki ktos ma zaliczyć w koszty wydatek na cos, z czego
    > nijak nie może korzystać?

    No ja Cię proszę. A co to ma do rzeczy? :)

    > No i teraz pokaż mi tych autorów i tych zamawiajacych, którzy:
    > - nie wliczaja 100% w koszty nabycia
    > - nie licza 50% kosztów uzyskania od 100% wartosci
    > - patrz pytanie na samym końcu ;)

    Zamawiających Ci mogę pokazać:
    - PARP i POIG 8.1 / POIG 8.2 :-P
    - np. appcampus: http://www.appcampus.fi/ (Microsoft + Nokia)

    Czy wliczają, czy nie, to nie wiem :-P

    [...]

    > Tak własnie :)
    > A że nie ma chętnych do zapłacenia za dużo praw do niczego ;),

    Jak nie? Za akcje facebooka płacili aż miło. ;)

    [...]

    > Streszczę to tak: czy kupiony program wprowadzisz na srodki trwałe?

    Jakoś zawsze traktowałem to jako usługę, a nie fizyczny produkt :)

    To zadam inne pytanie w takim razie. A co jak taka praca ma charakter ciągły,
    nie da się zdefiniować "dzieła", bo oprogramamowanie pisane ciągle "żyje",
    jest rozwijane i udoskonalane? W dodatku rozwijane jest przez zespół, więc
    w żadnym momencie ja jako autor nie jestem autorem kompletnej całości
    (moi pracownicy też piszą część, podobnie jak zamawiający, który dostarcza
    część materiałów i ma drugi zespół). Co przemawia przeciw rozliczaniu
    tego w DG?

    Nie mam wątpliwości jedynie w sytacji gdy "napisałem soft i sprzedaję
    licencję / prawa".

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl