    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 29 May 2012 15:14:06 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: freelancing - zagraniczna firma a podatek

    On Sat, 26 May 2012, Wojciech Bancer wrote:

    > On 2012-05-25, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No to jak ocenisz np. uzyskanie dotacji unijnej? Masz napisać soft, dostajesz
    > za niego kasę, prawa autorskie zotają u Ciebie.

    ...zaczałem się rozgladać za odpowiedziami, utknałem i na razie tak zostało ;)

    Na dzień dobry z problemów które nie rozgryzłem (a które poruszyłes)
    lub które wstępnie ugryzłem, nie kończac wnioskami ostatecznymi:

    - dobrze piszesz "ocenisz" a nie "wycenisz", bo trzebaby ustalić, czy
    ta dotacja jest zwolniona z podatku (jak jest zwolniona, to jest
    i basta, zas podstawa ew. oKUPowania wydatków sa przyszłe dochody!)
    - w przypadku sprzedaży "dóbr mieszanych", czyli wytworzonych przez
    zmiksowanie twórczosci własnej i cudzej, nie znalazłem przepisu
    który czarno na białym pozwalałby nie dokonywać rozdzielenia
    przychodów z tego tytułu; nie zaprzeczam, że "praktyka" taka jest
    (tj nierozdzielanie), nie umyka mej uwadze że pytanie z tematu
    tego przypadku NIE DOTYCZYŁO (i w razie czego wytknę to jak ktos
    się zbyt rozpędzi ;)), ale skoro pytasz, to dodam, że w kilku
    ostatnich przypadkach w których było takie zagrożenie, miałem
    dopilnowane aby umowa jasno stwierdzała "konsultacje", "wsparcie"
    lub podobne działania z mojej strony, a nie wydawanie gotowców :P
    - samo nieuzyskanie bezposredniego przychodu nie oznacza braku
    "celu przychodu" w ogólnosci; na poczatek, celem uprawniajacym
    do kosztów jest np. reklama, a reklama publiczna (poprzez wszelkie
    postacie freeware) dawała takie prawo "od zawsze" :), co polecam
    uwadze niżej w miejscu w którym piszę o "przyszłym zysku"
    - "zainwestowanie w GPL", przynoszace zysk w ten sposób, że
    KTOS płaci za "uwolnienie" prawa, niczym nie różni się od nabycia
    praw majatkowych na wyłacznosc przecież jesli fabryka drutu
    kupi sobie u Ciebie jakis program "na wyłacznosc z prawem
    rozporzadzania", to moze równie dobrze uwolnić go do GPL,
    jak ktos kto płaci za to z takim zamiarem od samego poczatku
    - fundacja nie podlega przepisom gospodarczym (no, powiedzmy, poza
    "czynnosciami o charakterze DG" które również moga prowadzić)
    i nie bez powodu wielkie firmy "akcje GPL" robia poprzez fundację;
    każdy może sobie nawet w polskim CIT sprawdzić, że "działanosc
    statutowa", niezyskowna, skutkuje zwolnieniem, tym samym taka
    fundacja nie ma *po co* pilnować, aby wydatki (na cele statutowe)
    były KUP; w ten deseń, razem z poprzednim punktem, "problem KUP"
    znika (wykonawca ma KUP bo ma "przyszły przychód", dotacja
    z fundacji nie jest przychodem, zas fundacja nie potrzebuje
    "papierka" na KUP, a jedynie dla celów rachunkowych)
    - prawda jest, że założyłem klapkę na oczy w kwestii założenia, że
    zamawiajacy jest nabywca dla celów gospodarczych :) - wtedy jest mu
    potrzebny KUP, a wtedy własnie "liczy się" wyłacznie przekazanie
    praw, to czy *w celu* uzyskania tego przekazania płaci "za godziny
    zlecenia" nie gra roli, KC wyraznie dopuszcza ustalenie zapłaty
    poprzez "podstawy do jej okreslenia"; nie zgadzam się nijak na
    próbę podważania faktu koniecznosci wykazania celu przychodowego
    w ten sposób, że argumentacja ma brzmieć "ale przecież płacę
    za godziny"

    Może jeszcze cos pominałem :)

    Co do "tematu pobocznego" (nie dotyczy pierwotnego pytania z watku):

    Najbardziej doskwiera mi brak "litery" na prawo łacznego potraktowania
    przychodu z PA, w postaci "osobiscie własny plus od pracowników lub
    zleceniobiorców", jako przychodu z DG.
    Twoje pytanie ... brzmi groznie.
    Jak pułapka ZUSu w postaci kilkuletniego akceptowania "zawieszenia DG"
    bez wsparcia w literze ustawy.
    "Wszyscy tak robia", ładnie, odsetki będa wysokie :>

    Zarówno PA, KC jak i PDoOF nie daja podstaw do "łacznosci", wręcz sa
    jasne zapisy co do rozdzielnosci (traktowania ułamkowego).
    Nawet nie wiem, czy w ramach SC taki przychód (wyłacznie od wspólników,
    bez rozważania "obcych") należałoby z wyższym priorytetem traktować "łacznie"
    (jako SC, gdzie współwłasnosc jest łaczna, i w zasadzie praw powinno to
    też dotyczyć) czy "ułamkowo" (z tytułu zapisów w PA, bo można uważać
    że sa to "przepisy szczególne").

    No to pytanie na deser: JAKI PRZEPIS pozwala na łaczne traktowanie
    jako przychodu z DG "sprzedaży oprogramowania" (umownie mówiac,
    w zakresie od najlichszej licencji co wydania kompletu praw), jesli
    prowadzacy DG miał w zakresie jego tworzenia swój własny, autorski
    (ważne!) udział?
    (udziału "inżynierskiego" w postaci wyłapania literówki w słowie
    kluczowym nie liczę).

    pzdr, Gotfryd