  • Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: freelancing - zagraniczna firma a podatek
    Date: Tue, 29 May 2012 18:23:37 +0200

    On 2012-05-29, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > No to pytanie na deser: JAKI PRZEPIS pozwala na łaczne traktowanie
    > jako przychodu z DG "sprzedaży oprogramowania" (umownie mówiac,
    > w zakresie od najlichszej licencji co wydania kompletu praw), jesli
    > prowadzacy DG miał w zakresie jego tworzenia swój własny, autorski
    > (ważne!) udział? (udziału "inżynierskiego" w postaci wyłapania
    > literówki w słowie kluczowym nie liczę).

    Nie wiem czy dobrze kombinuję, ale popatrzmy:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html

    Za przychód z PA, to dochód z "art. 18", czy tak?

    Art. 18. Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody
    z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw
    do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków
    towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

    Idąc dalej mamy oczywiście:

    Art. 22. ust. 9:

    9. Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:

    3) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów
    wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów,
    lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego
    przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego
    o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia
    emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa
    w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten
    przychód;

    [...] ALE idąc jeszcze dalej:

    12. Do przychodów, o których mowa w art. 14, nie mają zastosowania koszty
    uzyskania przychodów określone w ust. 9. Czyli Art. 22. ust. 9 pkt 3)
    wypada jak to się podciąga pod DG. Czyli za intencję mogę przyjąć,
    że "się da".

    Dodatkowo przyznam, że nie patrząc na definicję DG:

    "prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób
    zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane
    do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1
    pkt 1, 2 i 4-9"

    To idąc bardzo literalnie i szczegółowo *prawa majątkowe* i ich zbycie
    nie może być przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej - bo
    podpadają pod art. 10 ust. 7, a dalej Art. 18. Ale skoro dalej jest
    to uszczegółowione i własne autorskie "się da" jakoś do DG zaliczyć,
    to nasuwa mi się wniosek:

    - przychody z *własnych praw autorskich* można zaliczyć do prowadzonej
    działalności gospodarczej, co sugeruje wspomniany art. 22 ust. 12
    - przychody z *cudzych praw majątkowych* już nie

    więc mi wychodzi odwrotnie niż Ty sugerowałeś :D
    Gdzie popełniam błąd?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl