  • 1. Data: 2010-01-11 19:21:05
    Temat: import z EU
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Witam i proszę o pomoc w rozwiązaniu następującej kwestii:

    Polska firma posiadająca europejski NIP ale nie będąca
    płatnikiem podatku VAT dokonuje zakupu w normalnym sklepie
    w Niemczech i otrzymuje fakturę (rechnung), na której kwotę
    składa sie wartośc netto np. 100 EUR i 19% VAT =
    = 19 EUR, czyli razem 119 EUR..
    Płaci za nią w tym przypadku kwotę brutto.
    Zakupiony towar ma zamiar wprowdzic do obrotu w Polsce.

    Czy VAT należny do zapłacenia w Polsce po sprowadzeniu towaru
    to różnica między podatkami VAT w obu krajach, czyli w tym przypadku 3%,
    czy powinna doliczyć całe 22% do kwoty brutto?
    Rozumuję, że chodzi o 3%, bo gdyby doliczyła 22%, to zapłaciłaby
    VAT dwukrotnie.
    Pytam, bo spotkałem dwie różne interpretacje tego problemu.

    pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2010-01-11 21:14:39
    Temat: Re: import z EU
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek wrote:

> [...]
    > to różnica między podatkami VAT w obu krajach, czyli w tym przypadku
    > 3%, czy powinna doliczyć całe 22% do kwoty brutto?

    Zaraz, zaraz - przecież firma nie jest płatnikiem to co chce naliczać?
    (wprawdzie nie chce mi się sprawdzać, czy można dostać
    przedrostek PL jako taki podatnik - bo niby po co -ale niech będzie, że
    można)

    > Rozumuję, że chodzi o 3%, bo gdyby doliczyła 22%, to zapłaciłaby
    > VAT dwukrotnie.

    Na pewno nie 3%.

    > Pytam, bo spotkałem dwie różne interpretacje tego problemu.

    Możesz podać jakie to interpretacje, bo to bardzo interesujące
    jest co ludziska wymyslają.

  • 3. Data: 2010-01-11 21:26:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-01-2010 o 22:14:39 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > (wprawdzie nie chce mi się sprawdzać, czy można dostać
    > przedrostek PL jako taki podatnik - bo niby po co -ale niech będzie, że

    Ja trochę nie w temacie bo odnośne usług, ale podmiotowo zwolniony
    z VAT, jeśli importuje usługi, to i tak musi naliczyć VAT, wystawić
    fakturę wewnętrzną i złożyć VAT-9 (a przynajmniej tak było do 31/12/2009).

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-01-11 22:34:40
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    > Na pewno nie 3%.

    > Możesz podać jakie to interpretacje, bo to bardzo interesujące
    > jest co ludziska wymyslają.

    1. Interpretacja księgowej: doliczyć 22% VAT
    2. Kilku innych osób: doliczyć różnice między VAT-em zapłaconym
    w Niemczech (19%), a naszym - 22%-owym.

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-01-11 22:37:40
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Ja trochę nie w temacie bo odnośne usług, ale podmiotowo zwolniony
    z VAT, jeśli importuje usługi, to i tak musi naliczyć VAT, wystawić
    fakturę wewnętrzną i złożyć VAT-9 (a przynajmniej tak było do 31/12/2009).

    Zdaje mi się, że o czymś takim mówi księgowa.
    Ale z tego wynika, że suma sumarum zapłaci się 41% VAT!
    19% przy zakupie i jeszcze dodatkowo 22.

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-01-12 11:57:08
    Od: ąćęłńóśźż <j...@g...pl>

    Ale rozumiem, że jeśli towar z kraju UE importuje do Polski użytkownik końcowy nie
    będący płatnikiem VAT na własne potrzeby
    (wyposażenie), i zapłacił firmie z kraju UE fakturę w kwocie brutto z naliczonym
    ichniejszym podatkiem, to już żadne VAT-y w Polsce
    go nie obchodzą?

    -----

  • 7. Data: 2010-01-12 18:11:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek wrote:

    > 1. Interpretacja księgowej: doliczyć 22% VAT

    Jest taka opcja, ale nie doczytałem jeszcze w ustawie po zmianach
    czy taki zakup czyni podatnika płatnikiem.
    W większości przypadków jest własnie tak, że trzeba doliczyć 22%
    do ceny brutto wg ktorej się kupiło.

    > 2. Kilku innych osób: doliczyć różnice między VAT-em zapłaconym
    > w Niemczech (19%), a naszym - 22%-owym.

    Takie coś jest w ogóle niemożliwe, bo niby na mocy jakiego przepisu?
    Poza tym podatek od wartości dodanej (ten zagraniczny) to inny podatek
    niż nasz podatek od towarów i usług - art 2 definicje
    No i kto odprowadza te 19% i do którego urzędu?

  • 8. Data: 2010-01-13 21:01:42
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    > Jest taka opcja, ale nie doczytałem jeszcze w ustawie po zmianach
    > czy taki zakup czyni podatnika płatnikiem.
    > W większości przypadków jest własnie tak, że trzeba doliczyć 22%
    > do ceny brutto wg ktorej się kupiło.

    I tak właśnie jest, niestety.
    Można potem ewentualnie próbować wystąpić
    do zagranicznego sprzedawcy o zwrot zapłaconego VAT-u.

    pozdrawiam
    Jacek

  • 9. Data: 2010-01-13 22:02:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jacek wrote:

    > I tak właśnie jest, niestety.
    > Można potem ewentualnie próbować wystąpić
    > do zagranicznego sprzedawcy o zwrot zapłaconego VAT-u.

    Do sprzedawcy?
    Jak już to chyba analogicznie jak w drugą strone - czyli
    do ichniego US. Ciekawe czy działają jakoś sprawniej niż nasz urząd, który
    jest na etapie weryfikacji dokumentów do wniosku składanego w połowie 2005
    roku.