  • 1. Data: 2003-05-09 18:56:10
    Temat: jak sobie radzić z paliwem ŚT
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    Mam pytanie bardzo praktyczne:

    Firma kupuje samochód "firmowy" - do użytku pracowników w związku z
    załatwianymi przez nich sprawami w urzędach. Samochód wpisany do ewidencji
    środków trwałych.

    Wszystkie wydatki z nim związane wchodzą do KUP bez limitu (pod warunkiem,
    że ponoszone w celu osiągnięcia przychodu). Od czasu do czasu kupuje się bak
    paliwa. Po godzinach samochód jest użyczany pracownikom. Korzystają z paliwa
    "firmowego". Tankowania wypadają częściej niż miałyby miejsce, gdyby
    pracownikom samochodu nie użyczano.

    Wyjdzie na to, że nowy samochód, choć z oszczędnym silnikiem, pali jak smok.
    Jak praktycznie zmierzyć się z tym problemem? Nie zaliczać całej faktury na
    paliwo w koszty, np. określoną część? Innym wyjściem byłoby się nie
    przejmować.

    Jeśli uregulowaliście taką kwestię w Waszym przypadku, to proszę o radę.

    Thomasson

  • 2. Data: 2003-05-10 11:54:48
    Temat: Re: jak sobie radzić z paliwem ŚT
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "thomasson op pl" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wyjdzie na to, że nowy samochód, choć z oszczędnym silnikiem, pali jak
    smok.

    Dlaczego ?

> [...]
    > przejmować.

    > Jeśli uregulowaliście taką kwestię w Waszym przypadku, to proszę o radę.

    Tak jak napisales powyzej: "Nie przejemowac sie".

    Karol

  • 3. Data: 2003-05-10 14:30:19
    Od: "ren" <r...@i...pl>

    mam samochod sluzbowy do celow sluzbowych ale nikt nie zabrania uzywac go do
    celow prywatnych. zawsze biore na stacji benzynowej fakture vat za paliwo. z
    kilometrow nikt mnie nie rozlicza, tylko z pieniedzy pobranych jako zaliczke
    na paliwo.
    pzdr
    ren

  • 4. Data: 2003-05-10 16:49:55
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

> [...]
    związane wchodzą do KUP bez limitu (pod warunkiem,że ponoszone w celu
    osiągnięcia przychodu). Od czasu do czasu kupuje się bak paliwa.
    Odpowiedź : Dotychczas wszystko przebiega normalnie

    Po godzinach samochód jest użyczany pracownikom. Korzystają z paliwa
    "firmowego".
    Odpowiedź : Jeżeli owo "użyczanie pracownikom" oznacza, że "po godzinach"
    wydatki samochodowe nie są ponoszone w celu uzyskania przychodu, to mamy
    kilka następstw takiego stanu faktycznego. Głównymi następstwami są : brak
    możliwości potraktowania owych wydatków jako KUP (paliwo, amortyzacja itp w
    części proporcjonalnej do stosunku "firmowej" pracy pojazdu/prywatna praca
    pojazdu). Przy braku ewidencji pracy pojazdu ( kto by takową prowadził ?)
    określenie proporcji może być trudne. Dla kontrolującego duże pole do
    działania.
    Drugi problem, to "użyczanie". Czy oznacza to, że pracownik otrzymuje
    nieodpłatne świadczenie w postaci możliwości korzystania z samochodu (z
    paliwem) na koszt firmy ? To spróbujmy obliczyć wartość owego nieodpłatnego
    świadczenia (chyba istnieje taki obowiązek ?) i gdzieś go zaksięgować. Znów
    fiskus może zapracować na premię. Tym bardziej, że ceny za 1 km zwykł brać
    ze stawek wypożyczalni pojazdów.

    Tankowania wypadają częściej niż miałyby miejsce, gdyby pracownikom
    samochodu nie użyczano.
    Wyjdzie na to, że nowy samochód, choć z oszczędnym silnikiem, pali jak smok.
    Odpowiedź : Aby stwierdzić, że "pali jak smok" musimy mieć podobno dane o
    ilości paliwa i przebiegu. Pierwsze mamy z faktur. A drugie ? Chyba, że
    firma prowadzi ewidencję przebiegu. Tylko po co ?

    > Jak praktycznie zmierzyć się z tym problemem?
    Odpowiedź : Przestać kłamać, że samochody firmowe ( będące w ewidencji ŚT )
    są przez pracowników (lub przez właścicieli ) wykorzystywane dla celów
    prywatnych. I to jeszcze za zgodą właściciela firmy ?! O tempora ! O mores
    ! Samochód firmowy nie jedzie ani metra w celu prywatnym !

    Pozdrawiam
    Andrzej R.

  • 5. Data: 2003-05-12 19:42:28
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    Dziękuję za bardzo pomocne odpowiedzi,

    Thomasson

  • 6. Data: 2003-05-14 20:55:46
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > ! Samochód firmowy nie jedzie ani metra w celu prywatnym !

    A właściciel całą dobę jest w pracy !
    Nawet podczas urlopu załatwia sprawy służbowe.
    A ta Pani i dzieci i pies.... to autostopowicze, choć zwracają się jak do
    ojca i męża:-))))

  • 7. Data: 2003-05-14 21:00:53
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "berdycz" <p...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >

    > A właściciel całą dobę jest w pracy !
    > Nawet podczas urlopu załatwia sprawy służbowe.

    A jak sie poznaje urlop OF prowadzacej DG ?

    > A ta Pani i dzieci i pies.... to autostopowicze, choć zwracają się jak do
    > ojca i męża:-))))

    Ojcze Dyrektorze :-)

    Karol

  • 8. Data: 2003-05-14 21:35:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 May 2003, berdycz wrote:

    >+ Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> [...]
    >+ > ! Samochód firmowy nie jedzie ani metra w celu prywatnym !
    >+
    >+ A właściciel całą dobę jest w pracy !

    Może nie ? :[
    Choć kawałek racji masz: "w pracy" nie jest, biorąc pod
    uwagę ustawową definicję "pracy" ;)

    >+ Nawet podczas urlopu załatwia sprawy służbowe.

    Powiedz że nie, a może ci uwierzą ;> ;[

    >+ A ta Pani i dzieci i pies.... to autostopowicze, choć zwracają się jak do
    >+ ojca i męża:-))))

    Y tam, kwalifikujesz się do ponownego czytania UoPDoOF oraz UoSUS,
    a nie pamiętam czego jeszcze :)
    Konkrentnie - na okoliczność występowania określenia "osoby
    współpracujące" - zdaje się że małżonek, małoletnie dzieci pozostające
    we wspólnym gospodarstwie... Tylko nie wiem co z psem - ustawodawca
    wziął i zapomniał :) !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-05-14 21:52:53
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "berdycz" <p...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >

    > A właściciel całą dobę jest w pracy !

    Re: I pewnie PIP-a za to mu się do skóry dobierze :-))) Każe zapłacić za
    godziny nadliczbowe, czy też oddać dni wolne ?

    > Nawet podczas urlopu załatwia sprawy służbowe.

    Re : No to wywalczyliśmy ! Płatne urlopy dla prowadzących DG !

    > A ta Pani i dzieci i pies.... to autostopowicze, choć zwracają się jak do
    > ojca i męża:-))))

    Re : Jeśli już ze schowka w desce rozdzielczej wychyli się uśmiechnięta
    buźka urzędnika skarbowego, to do owej twarzyczki przykleić można zawartą
    przed godziną umowę wynajęcia pojazdu (taka epizodyczna, usług
    transportowych nie świadczymy) dla Pani, Dzieci i Psa. Gwoli ścisłości :
    umowa może być ustna. Na godziny, z postojowym 5,- pln/h. F-ra będzie
    wystawiona ( i zaksięgowana) po zakończeniu usługi. I podateczek też
    odprowadzimy - ale w swoim czasie, proszę sprawdzić w przyszłym miesiącu. A
    właściciel firmy robi za szofera ; takie czasy. A co ? Nie wolno mu ? A że
    to mąż ? I co z tego ? Pan urzędnik nie wierzy ? To niebezpiecznie teraz
    mówić o tym tak głośno.Ale wiara to już Pański problem. I ew. Ojca
    Dyrektora.

    Pozdrawiam. AR