  • Data: 2008-08-25 21:51:08
    Temat: Re: jak to jest z tymi samochodami w działalności ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 25 Aug 2008, pawelj wrote:

    > Problem w tym że ja mogę tą ustawę czytać nawet i sto razy i nijak jej nie
    > rozumiem. No niestety tak już mam, że jak czytam ustawy to wyczytuję coś
    > zupełnie innego niż tam pisze.

    Hm... Gdzieś na Dalekim Wschodzie polecali ćwiczenie skupienia
    i cierpliwości przez zbieranie szklanki ryżu ziarnko po ziarnku :)
    Po dojściu do jakiej takiej wprawy przechodzi się na garnek.
    Maku :>

    > No i to mi wystarcza.

    To źle.
    Bezkrytycznie wierzysz temu co pisze grupowicz - a przecież może być
    jakiś kiks, o którym on nie wie, bo nie napisałeś ;)
    Tak czy siak - masz :O to znaleźć:

    +++
    3. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy
    wartoœć poczštkowa œrodka trwałego albo wartoœci niematerialnej
    i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł.
    W przypadku gdy wartoœć poczštkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł,
    podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogš dokonywać odpisów
    amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo - w miesišcu
    oddania do używania tego œrodka trwałego lub wartoœci niematerialnej
    i prawnej, albo w miesišcu następnym.
    ---

    I sprawdzasz sobie OSOBIŚCIE czy pasuje :)

    > A ten pomysł z pamięci- że środki trwałe umarza się w miesiącu następnym od
    > zakupu (ale skąd to pamiętam to nie wiem)

    Z przepisu wyżej.
    Idzie o co innego: kosztów "ogólnych", związanych z "przygotowaniem"
    ST do używania WCALE nie zalicza się do kosztów!
    Wszystko, co zostało wydane *przed* wprowadzeniem ST do ewidencji,
    dolicza się do wartości początkowej - i poddaje amortyzacji.
    Przepis jest jasny:

    > Jak bum cyk cyk przeczytałem z pięć razy nawet. tylko nie wiem czy dobry
    > fragment bo mi z tego co napisałeś to wychodzi że :
    > "Art. 22g
    > 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    > prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    > 3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty
    > związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości
    > niematerialnej i prawnej do używania,...

    Ano właśnie.
    Wszystkie wydatki związane z zakupem i "doprowadzeniem do używalności"
    się DOLICZA do ceny zakupu i dopiero tę sumę ujmuje w EST!
    To NIE JEST TAK, że przepisuje się z faktury zakupu cenę nabycia
    do EST.
    Formalnie biorąc, nawet robocizna pracowników związana z montażem
    i podobnymi czynnościami powinna "wylecieć z kosztów"...

    > No to jeszcze jedno a w zasadzie dwa pytania...
    > Pierwsze to czy dobry fragment ustawy przeczytałem?

    IMO tak.
    Przypominam, że ja też jestem tylko szarym podatnikiem :)

    > A drugie to czy przekazuję do użytkowania a co za tym idzie wpisuje w kpir
    > w miesiącu zakupu czy w miesiącu następnym.

    Nie wolno i koniec.
    MIESIĄC ZAKUPU NIE MA ZNACZENIA.
    Liczy się miesiąc PRZYJĘCIA DO UŻYWANIA I UJĘCIA W EWIDENCJI.
    A tu jest - dla am. jednorazowej - do wyboru :)

    > Bo na obecny moment to wpisałbym w miesiącu zakupu czyli sierpniu - wszystko
    > co wiąże się z danym śt.
    >
    > Gotfryt - dzięki wielkie za pomoc ale ja proszę o jeszcze.
    > Ja wiem, że Ty chcesz, żeby każdy czytelnik tej grupy sam dochodził do
    > wniosków

    Ototo.

    > - ale w moim przypadku to nie zdaje egzaminu

    Nieprawda.
    Nie jęcz.
    Natknąłeś się na moje posty ze "wskazówką"?
    To coś Ci powiem - ja te 4000 postów (archiwalnych) na dziendobry
    przeczytałem, nim się zabrałem za podatki.
    A raczej więcej (przeczytałem), nie ma zmiłuj i nie licz że wierzę
    że JUŻ to zrobiłeś :P
    W deszczowe dni przydziel sobie lekturkę ;)

    > nie rozumiem tego co "miał na myśli" ustawodawca. I nie żebym był jakiś
    > specjalnie leniwy - poprostu awersja wrodzona czy coś...

    Cola. Dowolna, byle z kwasem fosforowym.
    Na trawienie, podczas czytania ustaw ;)

    Niestety, mamy takie przepisy :(

    pzdr, Gotfryd