    From: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jak to jest z tymi samochodami w działalności ?
    Date: Tue, 26 Aug 2008 21:33:00 +0200

    > Hm... Gdzieś na Dalekim Wschodzie polecali ćwiczenie skupienia
    > i cierpliwości przez zbieranie szklanki ryżu ziarnko po ziarnku :)
    > Po dojściu do jakiej takiej wprawy przechodzi się na garnek.
    > Maku :>
    Kiedy cierpliwy to ja podobno jestem tylko nie do ustaw :(

    > To źle.
    > Bezkrytycznie wierzysz temu co pisze grupowicz - a przecież może być
    > jakiś kiks, o którym on nie wie, bo nie napisałeś ;)
    > Tak czy siak - masz :O to znaleźć:
    Zakładam, że lepsza wiedza płynie z grupy niż z mojego niezrozumienia
    przepisów.
    Nic nie ukrywam więc powinno być ok .

> [...]
    > wartoœć poczštkowa œrodka trwałego albo wartoœci niematerialnej
    > i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł.
    > W przypadku gdy wartoœć poczštkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł,
    > podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogš dokonywać odpisów
    > amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo - w miesišcu
    > oddania do używania tego œrodka trwałego lub wartoœci niematerialnej
    > i prawnej, albo w miesišcu następnym.
    > ---
    >
    > I sprawdzasz sobie OSOBIŚCIE czy pasuje :)

    Do mnie pasuje to:
    "albo jednorazowo - w miesišcu
    oddania do używania tego œrodka trwałego lub wartoœci niematerialnej
    i prawnej, albo w miesišcu następnym."

    > Z przepisu wyżej.
    > Idzie o co innego: kosztów "ogólnych", związanych z "przygotowaniem"
    > ST do używania WCALE nie zalicza się do kosztów!
    > Wszystko, co zostało wydane *przed* wprowadzeniem ST do ewidencji,
    > dolicza się do wartości początkowej - i poddaje amortyzacji.
    > Przepis jest jasny:

    "3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty
    związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego"
    Przeczytałem :)

    A teraz proszę o wyjaśnienie.
    Co mam rozumieć pod pojęciem "przekazania środka trwałego".
    Kupiłem auto - 9 sierpnia. Kwota 900 zł.
    Wracając nim do domu zatankowałem go za 50 zł (koszty transportu?)
    Przyjeżdzam do firmy - wprowadzam samochód do EŚT i piszę sobie dokument
    przekazania do użytku. Czy mam ująć wartość 950 zł jako "cenę początkową?" i
    z taką wartością wprowadzam do EŚT? Mogę go oddać do używania w miesiącu
    nabycia i tak robię.
    Czyli w EŚT jest pod datą 9 sierpień i pod tą samą datą jest przekazanie
    czyli zaksięgowanie w kpir kwoty 950 zł.
    Natomiast faktury za paliwo z 12,20 sierpnia, oraz przerejestrowanie z 26
    sierpnia są już moim kosztem księgowanym normalnie w kolumnie "koszty" w
    kpir. Tak ?

    > Ano właśnie.
    > Wszystkie wydatki związane z zakupem i "doprowadzeniem do używalności"
    > się DOLICZA do ceny zakupu i dopiero tę sumę ujmuje w EST!
    > To NIE JEST TAK, że przepisuje się z faktury zakupu cenę nabycia
    > do EST.
    > Formalnie biorąc, nawet robocizna pracowników związana z montażem
    > i podobnymi czynnościami powinna "wylecieć z kosztów"...
    No i teraz mam wątpliwość bo przerejestrowanie to z jednej strony może być
    "doprowadzenie do używalności" a z drugiej mogę się poruszać samochodem
    nieprzerejestrowanym i po jakimś czasie dopiero go przerejestrować.

    > IMO tak.
    > Przypominam, że ja też jestem tylko szarym podatnikiem :)
    Duuuuuuuuuużo mniej szarym niż ja :)

    > Nie wolno i koniec.
    > MIESIĄC ZAKUPU NIE MA ZNACZENIA.
    > Liczy się miesiąc PRZYJĘCIA DO UŻYWANIA I UJĘCIA W EWIDENCJI.
    > A tu jest - dla am. jednorazowej - do wyboru :)
    No rozumiem już. Tyle że dla mnie to jakoś logiczne do tej pory było, że
    miesiąc zakupu=miesiąc przyjęcia do używania.

    > Natknąłeś się na moje posty ze "wskazówką"?
    Pewnie. z 1000 razy (czyli pierwszy tysiąc mam odfajkowany)
    > To coś Ci powiem - ja te 4000 postów (archiwalnych) na dziendobry
    > przeczytałem, nim się zabrałem za podatki.
    Ale chyba kiedyś radziłeś 3000 przeczytać. Ponad plan wyskoczyłeś.
    > A raczej więcej (przeczytałem), nie ma zmiłuj i nie licz że wierzę
    > że JUŻ to zrobiłeś :P
    Tak poważnie rzecz ujmując to czytam tą grupę od dobrych kilku lat - Nie
    spotkałem odpowiedzi na moje pytania dot. zakupu samochodu - tzn raz na
    jakiś czas jest ten temat ruszany ale zawsze jest odnośnik do ustawy i na
    tym koniec. A mi było potrzeba zrozumieć...
    > W deszczowe dni przydziel sobie lekturkę ;)
    Prowadzę kpir bo muszę. Zawodowo zajmuję się księgowością budżetową i
    płacami w połączeniu z komputerami. Wiem, że to żadne wytłumaczenie ale
    raczej tego szukam na grupie. No i nowinek przepisowych które nam
    ustawodawcy serwują coby nic nie wtopić w kpir.

    > Cola. Dowolna, byle z kwasem fosforowym.
    > Na trawienie, podczas czytania ustaw ;)
    Lekarz zabronił. Niestety :(

    > Niestety, mamy takie przepisy :(
    Ano.

    Dzięki wielkie za to co do tej pory i proszę o jeszcze.
    ten środek trwały w postaci pf126 będzie jeździł w firmie pół roku raczej
    nie dłużej. Potem drugi trzeba kupić. No i brat chce kupić auto a też ma
    firmę. Więc jak raz to załapię to z rok nie będę grupy o to męczył.
    prawda, że się opłaca?

    --
    PawełJ