    From: "Sulami" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jaka podstawa do chorobowego??????????????????
    Date: Sun, 20 Feb 2005 22:44:00 +0100

    Użytkownik "wojtek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:cv9s6i$eek$1@kujawiak.man.lodz.pl...
    > Prowadze pozarolniczą działalność gospodarczą. jest to moje jedyne źródło
    > dochodu.
    > Do tej pory jako podstawe wymiaru składek na ubezpieczenie spoleczne
    > brałem
    > kwotę okresloną następująco:
    > Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących
    > pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osób z nimi współpracujących
    > stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% przeciętnego
    > miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.
    > czyli np. za styczen jest to zgodnie z tym co czytam na stronach zus
> [...]

    Witaj.
    Podstawę składek na_ubezpieczenia_społeczne masz podaną na stronach ZUS
    (taka duża tabelka). Tam też jest określona podstawa_zdrowotnego (jedna z
    ostatnich kolumn, może nawet przedostatnia). Obowiązuje przy tym jedna ważna
    zasada- jesli np. korzystałeś w danym miesiącu ze zwolnienia lekarskiego-
    obniżasz podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne proporcjonalnie
    do ilości dni, które byłeś zdrowy. Nie dzieje się tak niestety w przypadku
    składki na ubezpieczenie zdrowotne- tam (choćbyś nawet cały miesiac miał L4)
    płacisz zawsze tyle samo- jest to wyliczone i podane w tabelce, więc jest
    przynajmniej takie ułatwienie.
    A że Płatnik każe podawać jakieś śmieszne i nikomu niepotrzebne kwoty (bo
    bez tego nie zrobi niczego i się bardzo burzy, jak mu się nie wpisze)- to
    sięnie przejmuj. Z czasem przekonasz się, że ten program potrafi umilić
    życie także na inne sposoby... :)

    Pzdr.,

    Sulami.