    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: koszty energii, telefonu itd....
    Date: Sat, 20 Aug 2005 11:24:16 +0200

    On Fri, 19 Aug 2005, Kalina wrote:

    > wracam dziś do tematu księgowania w koszty telefonów i energii ( o gazie i
    > wodzie nie wspomnę, bo to analogiczne).
    > czy zdaniem grupowiczów powinno się je księgować w dacie dokumentu, czy też
    > w terminie płatności

    IMO odpowiedź jest w rozporządzeniu ds. KPiR:

    "7) wydatków zwišzanych z opłatami za czynsz, energię elektrycznš,
    telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w częœci przypadajšcej
    na działalnoœć gospodarczš; podstawš do sporzšdzenia tego dowodu
    jest dokument obejmujšcy całoœć opłat na te cele"

    Skoro podstawą NIE JEST zapłata (a wyraźnie to zaznaczono) to mam
    podejrzenia iż ów przepis jako przepis szczegółowy działa również
    w przypadku kasowego prowadzenia ksiąg :> i uprawnia do memoriałowego
    zaliczenia kosztów w każdym wypadku.

    Proszę zauważyć iż skoro nikogo nie dziwi że przy księgowaniu
    memoriałowym niektóre koszty JEDNAK księguje się kasowo - bo tak
    nakazują przepisy szczegółowe - to niby dlaczego nie miałoby być
    również odwrotnie, czyli przepis nakazujący księgowanie memoriałowe
    nie miałby dotyczyć kasowców ?

    > Celowo nie sugeruję swojego stanowiska w sprawie, żeby nikogo nie
    > nakierowywać.

    ...a ja odpalam z grubej rury coby dyskusja się wywiązała ;>

    > A przy okazji - czy ktoś ma jakąś sensowną interpretację w tej sprawie.

    Nie mam, nie widziałem.
    Swoją drogą ciekawe jak wielkie oczy zrobiliby urzędnicy w US na
    zapodaną powyżej interpretację u "kasowców" :)

    Zastrzegam że wiem iż mogłem pominąć jakąś pułapkę.
    Ale... IMO taka interpretacja, ograniczając się do tych przepisów
    które wziąłem pod uwagę :] jest prawidłowa.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)