    From: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: koszty energii, telefonu itd....
    Date: Sat, 20 Aug 2005 23:16:05 +0200

    > IMO odpowiedź jest w rozporządzeniu ds. KPiR:
    >
    > "7) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną,
    > telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej
    > na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu
    > jest dokument obejmujący całość opłat na te cele"

    Cóż, chyba muszę się tu z Tobą nie zgodzić :(
    Wyrwałeś moim zdaniem z kontekstu ten fragment rozporządzenia. Zauważ, że
    cały art. 14 mówi: "na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących
    niektórych kosztów mogą być sporządzone zaopatrzone w datę i podpisy osób,
    które bezpośrednio dokonały WYDATKÓW (dowody zewnętrzne)". Dalej czytamy w
    pkt 2, że dowody te moga dotyczyć tylko okreslonych sytuacji ( i tu właśnie
    wpadł pkt 7, czyli Twój cytat). Chodzi tu o sytuację, gdy prowadzisz np
    działalność w domu i część lokalu przeznaczasz na DG. Wówczas masz prawo
    zaliczyć sobie odpowiednio część opłat za energie, gaz itd w koszty
    (proporcjonalnie do powierzchni zajętej na dg). Wówczas np bierzesz
    książeczkę opłat za czynsz, dzielisz go proporcjonalnie, robisz dowód
    wewnętrzny i masz dDOWÓD KSIĘGOWY. Natomiast fv za energię jest po prostu
    innym DOWODEM KSIĘGOWYM ( o czym w par. 12.3.1 wspomnianego
    rozporządzenia....

    > Skoro podstawą NIE JEST zapłata (a wyraźnie to zaznaczono) to mam
    > podejrzenia iż ów przepis jako przepis szczegółowy działa również
    > w przypadku kasowego prowadzenia ksiąg :> i uprawnia do memoriałowego
    > zaliczenia kosztów w każdym wypadku.

    Myslę, że po przeczytaniu mojego fragmentu już tak nie myślisz....

    > Proszę zauważyć iż skoro nikogo nie dziwi że przy księgowaniu
    > memoriałowym niektóre koszty JEDNAK księguje się kasowo - bo tak
    > nakazują przepisy szczegółowe - to niby dlaczego nie miałoby być
    > również odwrotnie, czyli przepis nakazujący księgowanie memoriałowe
    > nie miałby dotyczyć kasowców ?

    Przy kasowości nigdy memoriał !!!! Tam jak nie ma zapłaty, to nie ma kosztu.
    Ale uwaga !!!!!! Podobno sam fakt dokonania zapłaty wcale nie znaczy, że
    koszt został poniesiony. Musi ten wydatek spełniać jeszcze inne wymogi
    (pomijam najważniejeszy - byc związany z dg), a między innymi byc
    zarachowany i cos tam jeszcze - ale nie znam się na tym za dobrze, nie mam
    praktyki w kasowosci :) Moze ktoś ma lepsze doświadczenie?

    pozdrawiam
    monika