    From: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: koszty na przełomie roku
    Date: Thu, 1 Sep 2005 20:01:27 +0200

    > Musisz IMO jasno określić *co* to za koszty: "ogólne" czy "przypisane".

    No tak, wydaje się proste, a tymczasem takze wyroki NSA są różne w tej
    kwestii. Jedne mówią, że usługi telekomunikacyjne są kosztami posrednimi, a
    inne, że posrednimi.....

    > ....bo ?

    bo jest zapis w rozporządzeniu, że jesli np biuro rachunkowe prowadzi
    za ciebie księgowość (ale nie tylko) to zapisów możesz dokonywać do 20-go
    dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. I nigdzie nie jest napisane,
    że zasada ta nie ma być stosowana w odniesieniu do przełomu roku.
    Wskazują na to między innymi w Monitorze Księgowym z ubiegłego roku
    (nie pamiętam numeru). Chyba w zwiazku z tym moznaby przyjąć uproszzoną
    zasadę
    że fv wystawione w grudniu wpłyneły w terminie umozliwiającym zaksiegowanie
    własnie
    w tym okresie i dzielić koszty (jesli przyjmę ze są bezposrednio związane z
    określonymi
    przychodami, jesli na tych własnie fv jest np. abonament styczeń a rozmowy
    grudzień.
    A wszystkie fv wystawione w styczniu po prostu traktować jako niemozliwe do
    zaksięgowania
    w terminie ustawowym i księgować je w dacie "poniesienia".
    Dla bezpieczeństwa (ponieważ sytuacja dotyczy wyłącznie przełomu roku)
    można chyba pokusic się jednak o księgowanie w faktycznej dacie zapłaty
    tych przełomowych fv wystawionych w styczniu i dalej ....

    > IMO data zamknięcia KPiR (w gestii prowadzącego DG) jest jednym
    > z czynników które mogą przesądzić o "chyba że nie było możliwe"
    > (ujęcie kosztów we właściwym okresie :)).

    no właśnie do niedawna sama byłamo tym po prostu świecie przekonana,
    podziela to zdanie kierowniczka działu PDOF w moim US. Jednak rozmawiałam
    również z innymi urzednikami, w tym z panem z kontroli podatkowej
    i on jakby podważał moją teorię - sugerował, ze w przypadku tej nieszczęsnej
    fv za
    energie z lutego a odnoszącej się do przełomu roku nie mogłam kosztów ująć
    proporcjonalnie do okresów, gdyż w stosownym momencie nie byłam w
    posiadaniu dokumentu księgowego....

    > IMO pytanie czy "poniesienie" oznacza powstanie zobowiązania czy
    > fizyczne pozbycie się "obrazu prawa" to osobna dyskusja :)
    > I na czym owa "fizyczność" ma polegać.

    Poczytałam trochę interpretacje US w sprawie metody kasowej w kpir, gdzie
    urzędy
    wypowiadają się jasno, że koszt poniesiony to wydatek w sensie rzeczywistym,
    a sformułowanie
    poniesiony wskazuje na czynność wykonaną, a więc wydatek poniesiony musi być
    zapłacony.
    Jesli wiec tak interpretują kwestię poniesienia przy metodzie kasowej, czemu
    w memoriale
    poniesienie miałoby oznaczać coś innego? Choć nie powiem - znane są mi
    również wypowiedzi P. Muchy,
    która zapewnia, ze koszt poniesiony jest wtedy gdy otrzymamy fakture.
    Jak wspomniałam, pierwsza wersja jest bezpieczniejsza moim zdaniem.

    pozdrawiam
    i dzieki za dyskusje (dotychczasową i dalszą)

    pozdrawiam
    monika