  • 11. Data: 2004-06-22 21:06:53
    Temat: Re: merlin.com.pl i ich faktura
    Od: "MooSHEL" <m...@p...pl>

    Ok, przemyślałem sprawę i właściwie to mogę się zgodzić - pomogła mi
    analogia do biletów (kolejowych, kinowych, ...). Kupuję usługę (bądź raczej
    prawo do skorzystanie z niej) a to czy ją wykorzystam to już mój wybór.

  • 12. Data: 2004-06-22 21:46:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jun 2004, MooSHEL wrote:

    >+ Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org>
    [...]
    >+ Hmmm... 64.11 - Usługi świadczone przez pocztę państwową?
    >+ Wynika zatem z tego że zakup znaczków to zakup usługi pocztowej..
    [...]
    >+ > Jak to nie zakupili? A paczka do mnie przyszła z miłosierdzia Poczty
    >+ > Polskiej? ;)
    >+ Chodzi mi o to, że zakup znaczków MOŻE być tożsamy z zakupem usługi
    >+ pocztowej, ale nie musi. Dodatkowo, nawet jeśli będzie tożsamy to zakup
    >+ znaczków i skorzystanie z usługi mogą być rozbieżne w czasie. A co do zasady
    >+ obowiązek podatkowy (mówię o VAT ale dotyczy to także PDOP) powstaje z
> [...]

    Występuje rozbieżność w przestrzeni zdarzeń twojego opisu i ustawy
    o VAT :) Tak konkretnie to mam na myśli sugestie zweryfikowania kiedy
    powstaje obowiązek podatkowy przy przedpłacie na przykład ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 13. Data: 2004-06-23 00:32:54
    Od: "MooSHEL" <m...@p...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > o VAT :) Tak konkretnie to mam na myśli sugestie zweryfikowania kiedy
    > powstaje obowiązek podatkowy przy przedpłacie na przykład ;) !

    Haa... robi się ciekawie ;-)))

    Napisałem: co do zasady. ;-)) Pozostałe momenty powstania obowiązku
    podatkowego traktuję jako wyjątki od tej generalnej reguły.

    Czy sugerujesz zatem że sprzedaż znaczków przez pocztę jest traktowana przez
    nich jako przedpłata na poczet usług pocztowych? ;-)))

    Pozdro,
    MooSHEL

  • 14. Data: 2004-06-23 01:44:04
    Od: "MooSHEL" <m...@p...pl>

    A może zatem Merlin poszedł na całego i zastosował art. 11(A)(3)(c) VI
    Dyrektywy?

    ;-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    [fragment artukułu nt. refaktur z Gazety Prawnej poleconego kilka dni temu
    przez Gotfryda]:

    Przerzucenie kosztów według VI Dyrektywy

    VI Dyrektywa zawiera również uregulowania pozwalające traktować
    "refakturowanie" w nieco inny sposób. Otóż przez "refakturowanie" usług,
    obok czynności odprzedaży usług, niekiedy rozumie się również poniesienie
    określonych kosztów na rzecz klienta, którymi jest on następnie obciążany.
    Nie następuje wówczas kupno o odprzedaż usługi przez pośrednika, lecz
    poniesienie (czy też wyłożenie) przez pośrednika kosztów zakupu usługi
    świadczonej na rzecz odbiorcy. VI Dyrektywa zawiera stosowne regulacje w tym
    zakresie w przepisach dotyczących podstawy opodatkowania. Zgodnie bowiem z
    art. 11 (A)(3)(c) dyrektywy, podstawa opodatkowania nie obejmuje tych kwot,
    które podatnik otrzymał od nabywcy i klienta jako zwrotu kosztów
    poniesionych w imieniu i na rachunek tego ostatniego, jeżeli kwoty te
    zostały odrębnie zaksięgowane, a podatnik może udowodnić faktyczną wysokość
    tych wydatków.

    WARTO WIEDZIEĆ

    VI Dyrektywa zawiera uregulowania pozwalające traktować "refakturowanie"
    usług jako odprzedaż tych usług. Jednocześnie w odniesieniu do pewnego
    rodzaju sytuacji pozwala traktować "refakturowanie" jako poniesienie
    określonych kosztów na rzecz klienta, którymi jest on następnie obciążany.
    Wówczas podstawa opodatkowania nie obejmuje tych kwot, które podatnik
    otrzymał od nabywcy i klienta jako zwrot kosztów poniesionych w imieniu i na
    rachunek tego ostatniego.

    .

  • 15. Data: 2004-06-23 07:57:37
    Od: "Robin \(Robert\)" <B...@a...pl.usunto>

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/17.html?numer=1228
    &dok=1228.17.52.2.3.1.0.1.htm

  • 16. Data: 2004-06-23 11:03:14
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Tue, 22 Jun 2004 22:26:02 +0200, w <cba4lo$ijf$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    "MooSHEL" <m...@p...pl> napisał(-a):

    > Czyli sš nie papierem ale znakiem warto?ciowym - kto? zna różnicę?
    >
    > Jak to się ma do definicji towaru w ustawie VAT? Może kto? zna odpowied? z
    > praktyki - oszczędzę sobie takiego zgadywania...

    Po pierwsze pisz pod cytatem, a po drugie nie prowadzisz aby rozważań zbyt
    akademickich? Merlin kupuje usługę i powinien zrefakturować jej koszty. I tyle.
    Widać znaleźli sobie sposób na ominięcie opodatkowania :))

  • 17. Data: 2004-06-23 11:08:19
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

> [...]
    > Mam dwa pytanka (niestety panienka z pierwszej linii w ich BOKu potrafiła
    > mi tylko powiedzieć, co widzi na fakturze i nic więcej ;):

    Też się nad tym zastanawiałem, już długo przed 1 maja, więc nie jest to
    związane z dyrektywami. Szczerze mówiąc nie mam pomysłu poza tym, że Maerlin
    dostał (załatwił sobie) jakąś korzystną interpretację lokalnego urzędu. Jak
    nie, to się któregoś dnia nie wypłacą.

    Pzdr,
    BaLab

  • 18. Data: 2004-06-23 11:38:28
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    In article <cbbo7v$14c$1@news2.ipartners.pl>, BaLab wrote:

> [...]
    > dostał (załatwił sobie) jakąś korzystną interpretację lokalnego urzędu. Jak

    A nawet jeśli ma podkładkę, to nie będzie pociągnięty do odpowiedzialności
    za takie działanie, ale podatki i tak odda.
    --
    Samotnik

  • 19. Data: 2004-06-23 16:44:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jun 2004, MooSHEL wrote:
    [...]
    >+ Napisałem: co do zasady. ;-))

    Zgoda. Co nie pozwala jednak wysnuć wniosku że poczta jest "normalnym"
    przesiębiorstwem podlegającym zasadom :]

> [...]
    >+ Czy sugerujesz zatem że sprzedaż znaczków przez pocztę jest traktowana przez
    >+ nich jako przedpłata na poczet usług pocztowych? ;-)))

    Tak daleko idących wniosków wyciągać nie śmiem ;), nie analizowałem.
    Sugeruję iż owa transakcja jest wyjątkiem na co najmniej taką samą
    skalę jak przedpłata.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 20. Data: 2004-06-23 21:05:06
    Od: "MooSHEL" <m...@p...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 23 Jun 2004, MooSHEL wrote:
    > [...]
    > Zgoda. Co nie pozwala jednak wysnuć wniosku że poczta jest "normalnym"
    > przesiębiorstwem podlegającym zasadom :]

    Też zgoda.
    Jest w ustawie zapis o momencie powstania obowiązku podatkowego przy
    sprzedaży kart telefonicznych - jest to moment sprzedaży takiej karty. Z
    treści ustawy wynika jednoznacznie że sprzedaż karty telefonicznej jest
    sprzedażą USŁUGI telekomunikacyjnej.

    "Przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z
    chwilą sprzedaży żetonów i kart telefonicznych - w przypadku, gdy usługa
    jest realizowana za pomocą żetonów i kart."

    To bardzo podobne do sprzedaży znaczków pocztowych, zatem nie mam już
    wątpliwości, że zapewne ustawodawca (gdyby zawsze był konsekwentny)
    opodatkował je w ten sam sposób. Jednak nie mogę znaleźć jakiegoś
    specjalnego przepisu dotyczącego znaczków właśnie - co sugeruje że albo źle
    szukam, albo że powinno się zastosować tę generalną zasadę.

    Pozdro,
    MooSHEL