    From: "Czarek" <c...@s...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: niedobory w kasie
    Date: Fri, 10 Oct 2003 01:05:10 +0200
    Sender: c...@s...onet.pl@bukowe2.espol.com.pl

    : > > Czy niedobory w kasie ujawnione podczas inwentaryzacji na koniec
    : > > roku mogą być kosztem uzyskania przychodu ?
    : >
    : > Raczej nie. Z reguły niedobór kasowy jest pokrywany przez kasjera i w
    tym
    : > wypadku nie przechodzi przez koszty. Natomiast jeżeli zadecydujesz nie
    : > obciążać kasjera, a więc niedobór spiszesz to IMO nie ma uzasadnienia do
    : > zaliczenia tego w KUP.
    :
    : Czy jest zakaz ustawowy ?

    Ciekawe. Wyobrażam sobie siebie na koniec roku (i nie tylko) taką oto
    sytuację :
    Sprzedałem usługę za 1,000 netto + 220VAT i klient zapłacił gotówką, którą
    jako kasjer zaewidencjonowałem w RK.
    Następnie wziąłem do kieszeni. Kasjer oczywiście nie zawinił (bo to przecież
    ja), ale manko powstało na 1,220.
    Zatem wpuszcam w koszty uzyskania. W deklaracji PIT 5 wykazuję stratę na 220
    zł, bo przecież miałem :
    + przychód 1,000
    - KUP (manko) 1,220
    ===============
    Strata podatkowa (220)

    Super, żyć, nie umierać, ileż to oszczędności na podatkach, hu hu!

    Ale tak na serio, to :
    Art. 22.ust. 1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem
    kosztów wymienionych w art. 23.

    W związku z tym, że utraciliśmy składnik majątku, czyli środki pieniężne
    (wcześniej zgromadzone w kasie = tzw. manko), jest to dla nas oczywista
    strata. Jednak oczywistym jest, że nie ponieśliśmy kosztu w celu uzyskania
    przychodu. Nie można stwierdzić, że celem utraty gotówki było uzyskanie
    przychodów w przyszłości.

    Myślę, że to powinno wystarczyć.

    IMHO w przypadku PIT żadne straty w majątku obrotowym nie mogą zostać uznane
    za koszt podatkowy.

    Pozdrawiam
    Czarek