  • 1. Data: 2003-09-30 19:14:09
    Temat: numeracja w kpir
    Od: "Grażyna" <r...@p...onet.pl>

    Witam, chciałam sie dowiedzieć czy można każdy m-c w książce prowadzonej
    ręcznie
    rozpoczynać od numeru 1?
    --
    pozdrawiam Grażyna

  • 2. Data: 2003-09-30 20:51:53
    Temat: Re: numeracja w kpir
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

    : Witam, chciałam sie dowiedzieć czy można każdy m-c w książce prowadzonej
    : ręcznie
    : rozpoczynać od numeru 1?

    Tak możesz, byle każdy dowód można było jednoznacznie zidentyfikować z
    zapisami. Proponuję np. Lp/MM/RRRR
    gdzie:
    Lp - liczba porządkowa w danym miesiącu,
    MM - numer kolejnego miesiąca,
    RRRR- numer roku

    Czarek

  • 3. Data: 2003-09-30 21:32:33
    Od: "Yennifer" <y...@a...nospam.pl>

    Użytkownik "Czarek" <c...@s...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zapisami. Proponuję np. Lp/MM/RRRR
    > gdzie:
    > Lp - liczba porządkowa w danym miesiącu,

    Z ciekawosci, skad taki wniosek??

    cyt: "Kolumna 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru zapisów do
    księgi"

    pozdr Yenn

  • 4. Data: 2003-10-01 12:23:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Sep 2003, Czarek wrote:
    [...Grażyna...]
    >+ : Witam, chciałam sie dowiedzieć czy można każdy m-c w książce
    >+ : prowadzonej ręcznie rozpoczynać od numeru 1?
    >+
    >+ Tak możesz,

    ...przyznam że mi się też nie podoba... (post Yenn widziałem)

    >+ byle każdy dowód można było jednoznacznie zidentyfikować
    >+ z zapisami. Proponuję np. Lp/MM/RRRR

    ...co mi się kojarzy z wnioskami z dyskusji (dyskysyj, wzięli
    i zmienili sobie gramatykę - i jak ja mam zapisać liczbę
    mnogą od dyskusji ?? ;>) o "numeracji faktur", która też
    ma być unikalna. Hm...
    Ja tam po książce piszę konserwatywnie (przynajmniej
    numery :))

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-10-01 20:12:58
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

[...]

    Z przepisów o kpir wynika, że [$12 ust 3. ]
    "Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
    1) faktury (...)
    2) inne dowody (...)
    - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z
    zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie."

    To chyba wystarczająco tłumaczy moją wcześniejszą tezę.

    Serdecznie pozdrawiam
    Czarek

    P.S.
    Nigdy nie powiedziałem, że zawsze mam rację i zdania nie zmienię. Staram się
    jednak rację mieć. Jeśli rzeczowe argumenty mnie przekonają, chętnie swoje
    zdanie na pewne tematy zmienię. Powtarzam, rzeczowe, inne nie.
    Bardzo sobie cenię wszelkie uwagi, są bardzo pouczające i zmuszają do
    wysiłku i odświeżania wiedzy.

  • 6. Data: 2003-10-01 20:43:58
    Od: "Yennifer" <y...@a...nospam.pl>

> [...]
    > zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie."
    >
    > To chyba wystarczająco tłumaczy moją wcześniejszą tezę.

    To jeszcze tylko powiedz, co ma wspolnego numeracja dowodow ksiegowych z
    numeracja kolejnych wpisow do KPiR???
    Cyt: "W kolumnie 3 należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu"

    A idac Twoim tokiem rozumowania - to jako nr kolejny wpisu do KPiR - mozemy
    uzyc nr faktury czy innego dowodu ksiegowego (ktory przeciez musimy wpisac w
    kolumnie 3).

    pozdr Yenn

  • 7. Data: 2003-10-01 21:40:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Oct 2003, Czarek wrote:

    >+ : ...przyznam że mi się też nie podoba... (post Yenn widziałem)
    >+ : ...co mi się kojarzy z wnioskami z dyskusji [...]
    >+ : o "numeracji faktur", która też ma być unikalna. Hm...
    [...]
    >+ Z przepisów o kpir wynika, że [$12 ust 3. ]
    >+ "Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe [...]
    >+ - oznaczone numerem lub w inny sposób [...]
    >+ To chyba wystarczająco tłumaczy moją wcześniejszą tezę.

    Nie bardzo - i stąd moja sugestia że pewnie wrzuciłeś do
    jednego worka oznaczenie faktury i numer pozycji w KPiR,
    a to jednakoż dwie zupełnie osobne sprawy. IMO :)

    >+ Serdecznie pozdrawiam

    Wzajem ! - Gotfryd

    >+ P.S.
    >+ Nigdy nie powiedziałem, że zawsze mam rację i zdania nie zmienię.

    No to mamy zgodne podejście do kwestii spornych, IMHO optymalne ;)

    >+ Staram się jednak rację mieć.

    Ja też. Tylko jak się rozpędzę i włączę kojarzenie asocjacyjne
    to skutki są później opłakane (patrz pytanie Maddy skąd
    wziąłem kasowe zaliczanie wypłat).

    >+ Jeśli rzeczowe argumenty mnie przekonają, chętnie swoje
    >+ zdanie na pewne tematy zmienię. Powtarzam, rzeczowe, inne nie.

    No to postawmy sprawę formalnie: powołany przez ciebie
    par. 12 rozp. nie dotyczy tematu, jako że numer pozycji
    *w księdze* jest opisany w załączniku do rozporządzenia
    pt. "objaśnienia do..." i brzmi:
    +++++
    2. Kol. 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru
    zapisów do księgi. Tym samym numerem należy oznaczyć
    dowód stanowišcy podstawę dokonania zapisu.
    -----

    W odróżnieniu od swobody pozostawionej w art. 12 tu
    takiej możliwości nie widzę - nie wystarczy "numer
    lub inny sposób umożliwiający powiązanie".
    Prawdą jest że ustawodawca nie zapodał dziedziny
    numeracji, ale myślę że koncepcja np. z numerowaniem
    "ślimakiem po płaszczyźnie zespolonej" (czyli: [0j0,
    1j0, 1j-1, 0j-1, -1j-1, -1j0, -1j1, 0j1, 1j1, 2j1,
    2j0 itd) mogłaby paść przed sądem... ;)
    Pewnikiem obstoi się wyłącznie numerowanie liczbami
    naturalnymi :|

    >+ Bardzo sobie cenię wszelkie uwagi,

    Ja też, to że często bronię "do upadłego" tego co mi
    się wydaje - ma na celu stwierdzenie *dlaczego* wydaje
    mi się źle...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-10-01 22:17:11
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

[...]

    Wystawiając fakturę sprzedaży nadajesz jej numer jaki Ci się podoba, np. FV
    15/F/2003. Wprowadzając do księgi nadajesz jej (lub oznaczasz w inny sposób)
    numer kolejny np. 115 lub 7/9/2003.

    Jeśli by nie było można robić tak, jak proponuję, to po co zamieszczali
    cytowane zapisy? Moim zdaniem w tym przepisie wytłumaczono znaczenie kolumny
    1 oznaczonej jako "Lp."

    : Cyt: "W kolumnie 3 należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu"
    :
    : A idac Twoim tokiem rozumowania - to jako nr kolejny wpisu do KPiR -
    mozemy
    : uzyc nr faktury czy innego dowodu ksiegowego (ktory przeciez musimy wpisac
    : kolumnie 3).

    Tu chyba się nie zrozumieliśmy. Ja mówię o numerowaniu (oznaczaniu jakimś
    identyfikatorem) wszystkich dowodów w danym zakresie (miesiąca), które już
    mają swoje cechy (oznaczenie i numer).

    Daj znać, czy tym razem się zrozumieliśmy.

  • 9. Data: 2003-10-01 22:32:28
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

    : Nie bardzo - i stąd moja sugestia że pewnie wrzuciłeś do
    : jednego worka oznaczenie faktury i numer pozycji w KPiR,
    : a to jednakoż dwie zupełnie osobne sprawy. IMO :)

    To rozróżnienie jest wyraźne. Ja nie mogę mieć przecież wpływu na numer
    faktury otrzymanej od kogoś z zewnątrz. Owszem, na faktury mojej sprzedaży
    mam wpływ, numery dowodów wewnętrznych też, ale na tym koniec.

    : No to postawmy sprawę formalnie: powołany przez ciebie
    : par. 12 rozp. nie dotyczy tematu, jako że numer pozycji
    : *w księdze* jest opisany w załączniku do rozporządzenia
    : pt. "objaśnienia do..." i brzmi:

    Sądzę, że tematu dotyczy.

    : +++++
    : 2. Kol. 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru
    : zapisów do księgi. Tym samym numerem należy oznaczyć
    : dowód stanowiący podstawę dokonania zapisu.

    Owszem, ten załącznik uściśla przepisy rozporządzenia, ma charakter
    instrukcji obsługi, nie znosi jednak przepisów rozporządzenia. Tam dano nam
    prawo wyboru. Jeśli nie chcemy z niego korzystać, nie musimy. Stosowanie się
    do tej instrukcji skutkuje, że księgi nie zostaną uznane za nierzetelne.
    Stosując moją metodę (jednoznacznego oznaczania "w inny sposób") zostaną ?
    Jeśli nie, to o co my się kłócimy?

[...]

    No dobra, myślisz, że US wytoczy komuś sprawę o nierzetelność, skoro dowody
    są jednoznacznie oznaczone i powiązane z zapisami, a dane z nich wynikające
    są godne uznania. OK, wygrają sprawę o "brzydkie" lub "nie w liczbach
    naturalnych" numerowanie dowodów. I co? Więzienie na 2 lata?

    : Pewnikiem obstoi się wyłącznie numerowanie liczbami
    : naturalnymi :|

    Nie ślimakiem bym nie numerował, ale w jakiś sensowny sposób, czemu nie.

    Mamy narzucone zasady rozliczania się, ale też mamy pewne ułatwienia. Nie
    chcemy z nich korzystać, czy tylko się boimy? Jeśli nie chcemy, to się
    zgadzam, jeśli się boimy, to wolę pozostać przekornym.

    Miło mi było.

  • 10. Data: 2003-10-02 09:40:51
    Od: "Yennifer" <y...@a...nospam.pl>

> [...]
    FV
    > 15/F/2003. Wprowadzając do księgi nadajesz jej (lub oznaczasz w inny

    Moment, numer jaki sie podoba???
    Nie bardzo. Musi być to numer kolejny.
    Cyt: "....data wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA
    VAT"; "

    > Jeśli by nie było można robić tak, jak proponuję, to po co zamieszczali
    > cytowane zapisy? Moim zdaniem w tym przepisie wytłumaczono znaczenie
    kolumny
    > 1 oznaczonej jako "Lp."

    I tu jest cale sedno sprawy. Kolumna jest oznaczona jako "Lp." - i to jest
    okreslenie jakiego typu dane maja sie w niej znalezc. Dodajac do tego
    objasnienie cyt: ""Kolumna 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru
    zapisów do księgi" - nie ma mozliwosci innej poprawnej interpretacji sposobu
    wpisu, niz numerowanie kolejne LICZBAMI od poczatku roku.

    > Tu chyba się nie zrozumieliśmy. Ja mówię o numerowaniu (oznaczaniu jakimś
    > identyfikatorem) wszystkich dowodów w danym zakresie (miesiąca), które już
    > mają swoje cechy (oznaczenie i numer).

    IMO - Ty mylisz dwie rozne rzeczy. Numeracja dowodow ksiegowych - zarowno
    tych, wystawionych przez Ciebie, jak i otrzymanych nie jest tozsama z
    numeracja kolejnych wpisow do KPiR.

    Yenn