    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Date: Sat, 25 Jun 2005 00:44:22 +0200

    On Fri, 24 Jun 2005, Cavallino wrote:

    > + Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    > + > On Tue, 21 Jun 2005, Cavallino wrote:
    > + > [...]
    > + > > + Na chłopski rozum - jeśli auto nie jest wprowadzone do ewidencji, to
    > + > > znaczy
    > + > > + że nie jest własnością firmy.
    > + >
    > + > ...to ja ze standardowym pytaniem: czyją własnością jest mój komputer
    > + > wprowadzony do EST mojej działalności gospodarczej ?
    > +
    > + Gdzieś napisałem że nie jest własnością podatnika?

    Napisałeś "nie jest własnością firmy", mogę zmienić pytanie
    w ten deseń: "co to jest firma".

    > + Chodziło TYLKO o to że podatnik nie przeznaczył go do celów działalności
    > + gospodarczej,

    Owszem.

    > + a co za tym idzie powinien być taktowany podobnie jak bielizna
    > + osobista podatnika.... ;-)

    ...i słusznie :)

    Brak "przeznaczenia" powoduje niemożność zaliczenia kosztu
    nabycia do KUP. Tyle i tylko tyle. IMO oczywiście :)
    Jeśli podatnik nabywa materiał eksploatacyjny *PRZEZNACZONY*
    dla celów DG - co deklaruje podając dane dotyczące własnej
    DG do faktury - to warunek PRZEZNACZENIA spełnia.
    Nadal nie może odliczyć kwot wydanych za zakup "materialnego
    składnika" czy to drukarka, samochód czy... owa bielizna ;)
    Ale *jeśli* używa rzeczonej drukarki, samochodu czy bielizny
    (hm...) no to zakupione *w celu używania* tychże materialnych
    skladników równie materialne materiały eksploatacyjne, towary
    jak i niematerialne usługi, WNiP (programy !) i inne takie
    warunek "nabycia w celu DG" jak najbardziej spełniają !

    Waunkiem zaliczenia w KUP nie jest "poszerzanie bazy
    materialnej DG i dbanie o nią" - ale "wydatek poniesiony
    w celu osiągnięcia przychodu".
    I nie jest ważne czy toner zostanie wsypany do drukarki
    nabytek "w celu DG" czy bez takiego celu - ważne w jakim
    celu został poniesiony wydatek na toner i czy jest w tym
    celu wykorzystywany !

    > + > > + A nie można odliczać VAT od kosztów kogoś innego
    > + >
    > + > ...od kogoś nie ;)
    > + > Ale od używania *czegoś* przez siebie ??
    > +
    > + Siebie, nie siebie - nie to powinno być decydujące.

    Ale *jest*.
    Jeśli podatnik dokonuje zakupu materiałów eksploatacyjnych
    aby to on korzystał *w celu DG* z czyjejkolwiek własności
    ... to co stoi na przeszkodzie odliczeniu VAT ?

    > + > > + Na tej samej zasadzie nie możesz odliczyć VAT od kosztów napraw
    > + > > prywatnego
    > + > > + samochoduTwojego pracownika.
    > + >
    > + > ...chyba że go wynajmiesz :] - legalnie, "umowa najmu"...
    > + > Widzisz coś przeciw ?
    > +
    > + Nic.
    > + Powiedzmy że odpowiednikiem tejże umowy najmu jest wpisanie do ewidencji.

    A nie nie. Ty sobie powiedz, ja się nie zgadzam ;)
    Wpisanie do ewidencji nie jest "najmem" - jest przekazaniem na cele DG.
    Odpowiednikiem takiego "najmu u samego siebie" (a raczej - ściślej
    - użytkowania) jest właśne używanie samochodu BEZ wpisania do EST....
    "Przekazanie na cele DG" nie ma odpowiednika w formie umowy stron
    cywilnych - a przynajmniej ja nie kojarzę. To czysto podatkowy manewr,
    nie związany z własnością... Powiązanie z umową cywilną ma wyłącznie
    w przypadku spółki osobowej.
    I sprowadza się do specjalnego statusu takiego "wprowadzonego" składnika
    majątku: jego wartość można wliczyć w KUP (wprost lub amortyzując).

    > + W obu przypadkach właściciel nie użytkuje auta prywatnie.

    Moment.
    Ja rozgraniczałem przypadki:
    - kiedy to PRACOWNIK korzysta z samochodu w celu realizacji *stosunku
    pracy*
    - kiedy ty *pracodawca* korzysta z samochodu pracownika w celu
    realizacji *własnych* celów; ponieważ samochód jest nie jego
    to powinna być umowa najmu - i jeśli korzysta w celu DG
    to koszty tej umowy może zaliczyć w KUP. A VAT w dozwolonym
    zakresie odliczyć...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)