  • Data: 2005-06-27 10:12:52
    Temat: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 26 Jun 2005, Cavallino wrote:

    > + > Ano. Z zastrzeżeniem iż przy DG OF konstrukcja owa jest wybitnie
    > + > ciekawa: dotyczy wyłącznie ujęcia pewnych wartości w ewidencjach.
    > +
    > + Nieprawda.
    > + Nie wszystko co trzeba ujmować, i mimo to nie ma wątpliwości że są firmowe.

    Uznaję. Masz rację - np. "wydatki rzeczowe" do 1,5 kzł są "firmowe"
    mimo że nie w ewidencji.

    > + Podobnie jak nie ma wątpliwości że nie ujęte nimi nie są.

    No i tu sobie zaprzeczyłeś.
    W końcu długopis za 2,5 nie ujęty w ewidencji a kupiony "w KUP"
    jest firmowy czy nie ? ;)

    > + > Nie dotyczy choćby pieniędzy.... (a to niewątpliwie majątek :))
    > +
    > + Dotyczy.

    Nieprawda.
    Nie ma różnicy "w kasie firmy" i w mojej kieszeni.
    Jaką to czynność muszę wykonać żeby zapłacić (w ramach dozwolonych
    prawem) zobowiązanie "firmowe" z pieniędzy trzymanych "w skarpecie" ???
    Rozróżnienie "wykorzystywania w celu DG" nie dotyczy pieniędzy
    jako takich - nigdy.
    Dotyczy konkretnej operacji ("ta zapłata była w celu DG"), dotyczy
    miejsc przechowywania pieniędzy "to konto trzymam w celu DG a tamto
    jest osobiste") - ale nie PIENIĘDZY jako takich !

    > + To że pracodawca POZWALA na nieprowadzenie pełnej księgowości w ramach
    > + "odpuszczenia" podatnikowi nic tu nie zmienia, zwalnia tylko z formalizacji.

    No podejrzewam że miało być "prawodawca"...

    > + Niemniej kasa na koncie czy w kasetce jest z założenia firmowa.

    IMO się mylisz.
    Po czym jej "firmowość" niby poznać ???

    I czym różni się 1000 zł w kasetce od 1000 zł w mojej kieszeni ???
    Jestem w szoku... poważnie... nie wiedziałem że jakąś kasetkę mam
    mieć... a ja tak wszystko "z kieszeni" płacę ;>

    > + > > + Poniekąd tak, tyle że po wsypaniu do drukarki firmowej założeniem jest
    > + > > + używanie na potrzeby dg, a przy wsypaniu do drukarki prywatnej
    > + > > założeniem
    > + > > + jest używanie do celów prywatnych.
    > + >
    > + > IMO - błąd. Podaj przepis !!
    > +
    > + Na co?
    > + Że to skarbówka musi udowodnić iż podatnik nie używał dla celów dg toneru
    > + wrzuconego w koszty?

    Ależ podatnik musi ZAWSZE wykazać że oszt poniósł "w celu DG".
    Nie ma przepisu różnicującego drukarkę "w EST" od drukarki "osobistej".
    A potencjalne domniemanie urzędnika z US może wynikać wyłącznie
    z równie osobistego pogladu - nie popartego żadnym przepisem.

    Że przypomnę - próba nałóżenia "podatku od linuksa" miała miejsce
    w rzeczywistości i urzędnik mimo oporu podatnika podjął próbę
    ośmieszenia urzędu w NSA.
    Na to to nikt nic nie poradzi...
    Równie dobrze mogę ci powiedzieć że czarny toner wolno wliczać
    w KUP ale zielonego już nie. "Bo tak uważam" ;>

    Podaj więc przepis *różnicujący* toner nabyty "w celu DG" ("podatnik
    tak powiedział") u podatników:
    - posiadających wyłącznie drukarkę ujętą w EW
    - posiadających wyłącznie "drukarkę osobistą"
    - posiadających dwie jednakowe drukarki w tym jedną w EW

    > + > Ani trochę. Z zawarcia przeze mnie umowy najmu czegokolwiek jeszcze
    > + > nie wynika że będę korzystał w celu DG. Dopiero fakt że deklaruję
    > + > taki zamiar ma odwzorowanie w posłużeniu się nazwą DG :)
    > +
    > + Generalnie o to szło.

    Zgoda.
    W przypadku mojej własności taką rolę pełni moje oświadczenie.
    W odróżnieniu od czynności dwustronnej ("umowa", która składa się
    z dwu lub więcej oświadczeń dwu lub więcej stron) "oświaczenie"
    jest również czynnością cywilną - i tylko w rzadkich przypadkach
    wymaga określonej formy ("oświadczenie przed notariuszem" na
    przykład) lub ujęcia w ewidencji (nie znam przykładu).

    Zawierając umowę najmu oświadczenia stron spisuje się w owej
    umowie.
    Przeznaczając toner na cele DG stosowne oświadczenie opisuje się
    w ramach dekretacji dokumentu - przecież faktura z opisem
    "poz 1,4 - materiały eksploatacyjne i biurowe, poz. 3,8
    przeznaczone na towar handlowy, poz. 2,5,6,7 nie przeznaczone
    dla celów DG" to chyba normalka ??

    > + > Patrząc z punktu podziału j.w. - decyduje *cel* ich nabycia.
    > + > I tak samo jak z samą drukarką - nabycie w celu osobistym ?
    > + > - no to nie KUP. Nabycie w celu DG ? - no to KUP.
    > +
    > + Patrz pracownik którego firma wysłała jego autem w delegację?

    PRACIWNIK kupuje wszystko do SWOJEGO auta w celu realizacji
    SWOJEJ umowy o pracę. Firmy to nie obchodzi - wg przepisów
    pracownikowi przysługuje zwrot kosztów które ON poniósł.
    Jeśliby to FIRMA korzystała z samochodu PRACIWNIKA - to jak
    najbardziej. Trzeba podać postawę prawną w oparciu o którą
    pracodawca korzysta z NIE SWOJEGO samochodu do WŁASNYCH celów.
    I rozliczyć wszystkie wynikające stąd "kfiatki".
    IMO - przeciwwskazań nie ma. Tylko komu "kfiatki" chce się
    rozliczać.

    Chyba nie domagasz się podanie podstawy prawnej do korzystania
    PRZEZE MNIE *swojego* fotoaparatu, *swojego* komputera itp.
    do *moich* celów ?

    I jeśli TEN warunek (że dajmy na to fotoaparat jest MÓJ) jest
    spełniony - to ja nie widzę ŻADNYCH przeciwwskazań żeby wydatki
    poniesione na JEGO eksploatację ZWIĄZANE z DG nie miałby być
    KUP. Mimoż że sam aparat NIE JEST zaliczony do "majątku ujętego
    w ewidencjach" i nigdy sam KUP nie stanowił.
    Zdjęcie do dokumentacji na przykład wykonane w fotolabie.
    Albo tusz czy toner potrzbne do wydrukowania tegoż zdjęcia.
    Oczywiście pod warunkiem że zostały NABYTE Z ZAMIAREM wykonania
    takich zdjęć "potrzebnych w DG" - bo tego wymaga art. 22 !!

    > + > > + > Odpowiednikiem takiego "najmu u samego siebie" (a raczej - ściślej
    > + > > + > - użytkowania) jest właśne używanie samochodu BEZ wpisania do EST....
    > + > > +
    > + > > + Nie.
    > + > > + To jest odpowiednikiem sytuacji nakazania pracownikowi "jedź własnym
    > + > > + samochodem załatw to i to".
    > + >
    > + > Nieprawda.
    > +
    > + Prawda.

    Brak mi słów :)
    Pasuję !

    > + > Pracownik nie ma obowiązku wykonać takiego polecenia
    > +
    > + Podatnik też nie ma obowiązku jechać własnym autem.

    Oczywiście.
    Nie chce - niech sobie kupi "w ramach DG", czy ja mu bronię ?? ;)
    Albo niech weźmie i pójdzie piechotą :>
    Podobnie jak pracownik - ma WYBÓR.
    Tyle że pracownik wybiera w ramach umowy o pracę (zwolnionej z VAT)
    a pracodawca w ramach DG (podlegających pod VAT). A to (opodatkowanie
    VAT) decyduje o prawie do odliczenia.

    > + > Podległość służbowa obejmuje postawienie do dyspozycji
    > + > pracodawcy czasu pracy pracownika, ale nie jego majątku osobistego.
    > +
    > + Jasne.
    > + Ale jeszcze nie słyszałem o odmowie pojechania gdzieś własnym autem i
    > + skasowania kilometrówki zamaist jazdy 2 klasą PKP....

    ...więc pracownik ma INTERES aby pojechać.
    Natomiast masz przed sobą człowieka który takich poleceń nie realizował:
    to że z braku samochodu to już szczegół ;>

    > + > Swoim zamiarem decyduje czy w danej chwili jest przeznaczony
    > + > do celów osobistych czy do DG.
    > +
    > + I z tym się nie zgadzam.
    > + Albo jest przeznaczony i wpisujemy wszystkie koszty, albo nie jest i
    > + wpisujemy kilometrówkę.

    Moment, moment.
    My tu o "kilometrówce" czy o VAT ??

    Bo "kilometrówka" NIE uprawnia do uznania czegokolwiek za KUP:
    kilometrówka określa LIMIT wydatków.
    I zastrzegam iż co do opinii że limit "z kilometrówki" może limitować
    VAT nie widzę na razi punktu przyhaczenia.

    Ale ty zaprzeczasz odliczaniu VAT *W OGÓLE* !!!

    > + > Czyli z pozostałych przypadkach kiedy pracownik jedzie gdzieś
    > + > samochodem - to on *sam* realizuje *własną* umowę o pracę.
    > +
    > + Jednocześnie realizując cel dg firmy.
    > + Podobnie jakby kupował DLA NIEJ toner.

    Ja ci tego nie wytłumaczę - i już.
    Pracownikowi *wolno* kupić toner "dla firmy".
    W skranym przypadku kiedy "firma" to osoba prawna to JAKIŚ pracownik
    MUSI realizować zadania "w imieniu firmy" :>
    Nie liczy się kto kupuje.
    Nie liczy się kto jest właścielem ST do którego kupuje się materiały
    eksploatacyjne.
    Liczy się:
    - jakim prawem dany składnik majątkowy jest wykorzystywany
    - czy jest wykorzystywany w celu uzyskania przychodu przez tego kto
    usiłuje zaliczyć go do KUP.

    Samochód pracownika NIE JEST w żaden LEGALNY sposób w posiadaniu
    firmy - chyba że zawrą stosowną umowę użyczenia/najmu/dzierżawy...
    Samochód pracodawcy jest JEGO WŁASNY.
    A "firma" - to ON. Pracodawca. A ściślej - jego imię i nazwisko ;>
    I może LEGALNIE korzystać z samochodu. Nawet nie ma jak zabronić
    żeby np. do burdelu czy kasyna nie pojechał...
    I nie ma jak zabronić żeby użył go *w celu DG*.

    > + > Fakt że kwota limitu kilometrówki w DG i zwortu "delegacyjnego"
    > + > jest taka sama to erm... "techniczny przypadek" :> wynikający
    > + > z oczekiwania podobienstwa kosztów
    > +
    > + I tu Cię mam.

    Nijak nie masz.

    > + W obu przypadkach to wartość BRUTTO.
    > + I jeśli w jednym przypadku można odliczyć więcej (kilometórka PLUS VAT)- to
    > + znaczy że ktoś coś poplątał.

    Nie poplątał. Założeniem jest neutralność VAT dla VATowców i bicie
    po kieszeni wszystkich zwolnionych z VAT - jak pracodawca ma
    tylko sprzedaż zwolnioną z VAT to *TEŻ* VATu nie odliczy.
    "Tak ma być".
    Niech pracownik wynajmie samochód pracodawcy - wtedy będzie miał
    prawo nie skorzystania ze zwolnienia z VAT i wystawiania f-r.

    Zwrot *wszelkich* kosztów *pracownika* *pracownikowi* odbywa się
    brutto. Będąc pracownikiem nie mogłem dojść dlaczego księgowa
    każe bilety (>50 km) oddawać OSOBNO (nie w delegacji).

    Teraz już wiem: ja jako ja (podatnik VAT) *mogę* rozliczyć *swoj*
    wydatek "w celu DG" odliczając z niego VAT.

    Jak byłem pracownikiem i zaliczyłbym ten VAT w mój "wydatek
    do zwrotu" jako *pracownik* - VATu odliczyć by się nie dało.

    Więc musiałem kupić bilet DLA FIRMY, która mi kazała pojechać
    na ten bilet i oddać JEJ bilet... Jej koszt - taki sam jak
    wspominany przez ciebie toner, kupowany przez pracownika
    celem drukowania w firmie. Na drukarce wpisanej do EST lub
    nie wpisanej - ale stanowiącej własność prowadzącego DG :>

    > + > Może krótko: IMO ST/wyposażenie należy traktować *odrębnie*
    > + > od materiałów eksploatacyjnych.
    > +
    > + Podobnie jak ich naprawy....

    Oczywiście.
    Naprawda samochodu przez pracownika nic pracodawcy nie obchodzi
    i nie jest KUP - nawet jeśliby mu obiecał że "w razie czego mu
    zapłaci". Do tego byłaby przychodem pracownika.

    > + > > + A kiedy pracodawca korzysta bez spisania stosownej umowy najmu z tegoż
    > + > > + samochodu tegoż pracownika dla celów DG to dalej VAT byś odliczał?
    > + >
    > + > Oczywiście że nie - brak podstaw prawnych do korzystania z takiego
    > + > samochodu.
    > +
    > + A który to przepis o VAT?

    Art. 6
    2 "czynności które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy;"

    Ustawa opodatkowuje w art. 5.2 "niezależnie od tego, czy zostały wykonane
    z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa", ale
    tylko PRAWIDŁOWE czynności NIEPRAWIDŁOWO dokonane. Bije w podatnika
    niemożnością odliczenia VAT w razie "braku prawidłowości" :)

    Ale czynności "niemożliwe" opodatkowane nie są.

    Odliczenie VAT od paliwa samochodu pracownika prowadzi wprost do
    wniosku iż podatnik uznał że opodatkował czynność ("wydanie paliwa
    do samochodu pracownika") "bez zachowania form" - czyli nie
    dopełnił zawarcia umowy użyczenia.
    Oraz rozliczenia podatków z niej wynikających.

    Ja nie mówię że "nie wolno" ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)