    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odliczenie składki zdrowotnej
    Date: Mon, 24 May 2004 08:16:34 +0200

    On Sun, 23 May 2004, fart wrote:

    >+ > Fart, przecież składkę zdrowotną odlicza się OD PODATKU !
    >+
    >+ Gotfrydzie Smoliku ...zgadzam się, że składkę zdrowotną żony (osoby
    >+ wspólpracującej) jednego ze wspólników odlicza się od podatku ...... ale
    >+ czyjego ?????
    >+
    >+ obu wspólników, czy tylko od podatku męża???

    Wg mnie...trzeba wziąć w garść ustawę.
    A tam mamy w art. 23.58) oraz 27b.1 o składce zapłaconej przez
    *podatnika* (zauważ że np. art.23.57 odwołuje się do "pracodawcy" :))
    a podatnikiem podatku dochodowego S.C. na pewno NIE JEST.
    Po prawdzie 27b.2 wymienia również płatnika... ale dla dochodów
    wspólnika oraz *jego* osoby współpracującej :) S.C. również nie
    jest (IMO) płatnikiem: odpowiedzialność ponosi osobiście wspólnik,
    a nie "spółka".

    >+ tego własnie nie mogę pojąć ..... ( nie tylko już tego) :))))
    >+ Czy mam tą składkę podzielić na pół i odjąć od dochodu każdego ze

    Fart, zagryzę. Toż tłumaczę po dobroci że składkę zdrowotną
    odejmujesz OD PODATKU, nie OD DOCHODU.
    NAJPIERW dzielisz dochody i koszty zgodnie z:
    - umową spółki
    - zasadami K.C.
    - przepisami podatkowymi
    (chodzi o relacje dochód/strata :) jako że K.C. dopuszcza inny podział
    dochodu niż strat - choć podział przychodu i kosztów musi być stały
    po ustaleniu proporcji udziału) i z tego (oraz odliczeń) każdemu OSOBNO
    wychodzi jego "podatek przed odliczeniami".
    A "zdrowotne" odlicza się od owego podatku.
    Chyba nie spodziewasz się, żeby wspólnik miał prawo odliczyć CZYJES
    odliczenie remontowe, prawda ? No to dlaczego coś co KTOS odlicza
    od podatku ma się odliczać "na poziomie spółki" ?

    >+ wspólników, czy procentowo wg udziałaów,

    Weź ty rzeczoną ustawę... i coś na trawienie, żeby cię nie zemdliło ;)

    >+ czy też odjąć od dochodów męża?????????

    Nie widzę innej możliwości :)

    >+ pozdrawiam
    >+ fart
    >+
    >+ A swoją drogą to żena w spółce powinna być wspólna :)))))))))))))))))))))

    Trudna sprawa ;)
    Zarówno S.C. jak i małżeństwo stanowią "współwłasność łączną", ale
    każda jest oddzielna :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)