  • 1. Data: 2008-05-22 15:58:02
    Temat: odnaleziona faktura
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    hej,
    znalazlem wlasnie fakture z poprzedniego miesiaca czyli kwietania. Niestety
    kwiecien mam juz zamkniety, podatki poplacone (KPiR,VAT,
    dochodowy,rozl.miesieczne). No i teraz pytanka:
    1)czy moge swobodnie te fakture wrzucic w koszty w maju i odliczyc VAT?
    tu sie opieram na ust.11 art 86 ustawy o podatku od towarow i uslug czyli:
    "
    11. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach

    określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji
    podatkowej

    za następny okres rozliczeniowy."

    2)jesli ine moge (z jakiegokolwiek powodu) to czy moge ja wrzucic w koszty w
    kwocie brutto bez ewidencji VAT?

    3)jesli odpowiedz na pkt 2 jest pozytywna to czy sa ograniczenia co do
    ilosci czasu jaki uplynal od wystawienia faktury? np w grudniu znajde
    fakture ze stycznia i czy wtedy moge wrzucic ja do kpir w kwocie brutto?

    w kazdej powyzszej opcji omijam robienie korekty deklaracji. interesuja mnie
    metody bezkorektowe:)

    pzdr

    Anax

  • 2. Data: 2008-05-22 22:58:44
    Temat: Re: odnaleziona faktura
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 May 2008, Anax WRC wrote:

    > hej,
    > znalazlem wlasnie fakture z poprzedniego miesiaca czyli kwietania.

    A posty z ostatniego tygodnia też znalazłeś? ;)

    > dochodowy,rozl.miesieczne). No i teraz pytanka:
    > 1)czy moge swobodnie te fakture wrzucic w koszty w maju i odliczyc VAT?
    > tu sie opieram na ust.11 art 86 ustawy o podatku od towarow i uslug czyli:

    To nim przewrócisz tę ustawę (o którą się opierasz), zapodaj brakujące
    dane ;>
    Bo np. dla towarów handlowych nie ma pola manewru (samo niewpisanie
    powoduje złamanie przepisów). Czyli CO TO BYŁO!

    > 2)jesli ine moge (z jakiegokolwiek powodu) to czy moge ja wrzucic w koszty w
    > kwocie brutto bez ewidencji VAT?

    Nie ma takiej możliwości.
    Kwota VAT może iść w koszty TYLKO WTEDY, jeśli podatnik NIE MIAŁ PRAWA
    do dokonania odliczenia!
    Jak nie skorzystał, ale prawo było, to albo robi korektę, albo
    żegna się z tym VATem na dobre (po prawdzie przy doliczeniu do
    brutto i tak by odzyskał tylko 1/5 z tego).

    > w kazdej powyzszej opcji omijam robienie korekty deklaracji.

    ...bo? :O

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-23 13:54:25
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    > A posty z ostatniego tygodnia też znalazłeś? ;)

    yyy:)
    poszukam...:)

> [...]
    > Bo np. dla towarów handlowych nie ma pola manewru (samo niewpisanie
    > powoduje złamanie przepisów). Czyli CO TO BYŁO!

    akuratnie byla to czesc do komputera. Nie prowadze magazynu, tylko uslugi.
    Wszystko co kupuje idzie w koszty inne.

> [...]
    > żegna się z tym VATem na dobre (po prawdzie przy doliczeniu do
    > brutto i tak by odzyskał tylko 1/5 z tego).

    czyli moge wrzucic w kwocie netto czy wogole?
    jest na to jakas podstawa prawna, bo ksiegowa mojego brata- do ktorej
    kompletnie zaufania nie mam i staram sie wlasnie brata przekonac ze on tez
    nie powinien- twierdzi ze wrzucam w kwocie brutto jesli nie odliczylem vatu
    w miesiacu w ktorym dostalem fakture. Czyli wlasnie jesli znajde sobie
    fakturke pozniej np miesiac po terminie.aaa brat rowniez swiadczy uslugi.

    > ...bo? :O

    bo chcialbym bezkorektowo bez wyjasnien do us:)
    pzdr i dzieki Gotfrydzie:)
    Anax

  • 4. Data: 2008-05-23 14:18:52
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Anax WRC w <news:g16i34$s64$1@news.interia.pl>:

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0805230054370.2832@quad...
    [...]
    > To nim przewrócisz tę ustawę (o którą się opierasz), zapodaj brakujące
    > dane ;>
    [...]
    > akuratnie byla to czesc do komputera.

    Część do Twojego komputera?

    > Nie prowadze magazynu, tylko uslugi.

    Np. usługi montowania komputerów z części niepowierzonych?

    Naprawdę niewiele wyjaśniłeś, ba wręcz zamotałeś ;P

    > Wszystko co kupuje idzie w koszty inne.

    Modernizacja środka trwałego też?

> [...]
    > nie powinien- twierdzi ze wrzucam w kwocie brutto jesli nie odliczylem vatu

    Dobrze, że nie masz, brat też niech tak zrobi i księgową wrzuci, a raczej
    nawrzuca... :D

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2008-05-23 21:35:59
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości
    .

    > [...]
    > [...]
    >
    > Część do Twojego komputera?

    tak tak do mojego

    > Np. usługi montowania komputerów z części niepowierzonych?
    >
    > Naprawdę niewiele wyjaśniłeś, ba wręcz zamotałeś ;P

    eee nie, nie skaldam komputerow:)

    > Modernizacja środka trwałego też?

    nie mam komputera w srodkach trwalych, a zaden ze srodkow trwalych nie
    nadaje sie do modernizacji:)

    > Dobrze, że nie masz, brat też niech tak zrobi i księgową wrzuci, a raczej
    > nawrzuca... :D

    no tak myslalem czyli netto wrzucam w koszty omijajac ewidencje vat w kazdym
    nastepnym miesiacu po miesiacu w ktorym ustawowo powinienem byl fakturke
    rozliczyc tak?
    czy jest ograniczenie co do liczby miesiecy tzn czy moge w grudniu w koszty
    wrzucic fakture ze stycznia?

    a jak to jest z duplikatami? bierzemy je tylko wtedy gdy zgubimy fakture? i
    czy z duplikatu moge juz vat odliczyc?
    pzdr
    Anax

  • 6. Data: 2008-05-23 23:00:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 May 2008, Anax WRC wrote:

    >>> dochodowy,rozl.miesieczne). No i teraz pytanka:

    > akuratnie byla to czesc do komputera. Nie prowadze magazynu, tylko uslugi.
    > Wszystko co kupuje idzie w koszty inne.

    No to nie widzę żadnej restrykcji.
    Jakby mnie się pytali, to wręcz mógłbym powiedzieć iż:
    - w momencie zakupu rzecz była przeznaczona do DG
    - ale używać rozpocząłem w maju :P

    Ustawa lezy tu:
    http://www.gofin.pl/5,36,28340,0.html
    ... a stosowny cytat brzmi:
    "nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowiš
    wówczas koszty uzyskania przychodów w miesišcu oddania ich do używania".

    Akcent na ostatnią frazę.
    Jak ktoś myśli, że wyposażenie ujmuje się w kosztach w dniu zakupu
    to rzekłbym że... myśli ;)
    (jak US przyjdzie na kontrolę, to wyposażenie ma być "używane", czyli
    wyjęte z pudełka itepe).

    [...]
> [...]
    > nie powinien- twierdzi ze wrzucam w kwocie brutto jesli nie odliczylem vatu

    IMVHO bardzo słusznie Ci wychodzi z tym zaufaniem :P
    Ale nic się nie martw - jeden z grupowiczów (z rzadka się pojawia)
    kiedyś pisał że zmienił 5 "księgowych" pod rząd. A potem... sam się
    zabrał za własne papiery :D

    > w miesiacu w ktorym dostalem fakture. Czyli wlasnie jesli znajde sobie
    > fakturke pozniej np miesiac po terminie.aaa brat rowniez swiadczy uslugi.

    To my mu gratulujemy, że jeszcze kontrola do niego nie zawitała ;)
    Weź waść tę ustawę:
    http://www.gofin.pl/5,36,28340,0.html
    ...i przeczytaj sobie jeszcze raz, nalepiej NA GŁOS :> (nie do końca
    żartuję) cytat: "w tej częœci, w której zgodnie z przepisami o podatku
    od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot
    różnicy podatku od towarów i usług"
    Cytat jest z art. 23, cała reszta VAT *nie jest kosztem*.
    Nikogo nie obchodzi, czy podatnik z prawa SKORZYSTAŁ, przepis jasno
    określa że warunkiem jest PRZYSŁUGIWANIE.

    Jak dla mnie sprawa jest prosta niczym drut kolczasty i jasna jak
    słońce o północy (a co, przestaje być jasne? ;)):
    - VAT jak piszesz (mamy "następny okres rozliczeniowy")
    - a netto na zasadzie "dlaczego by nie".
    W przypadku wyposażenia zaś przepis jest jasny - zadekretować na f-rze
    że "przyjęto do używania w maju" (aaaa.... i z ew. wpisem do EW musi się
    zgadzać, jeśli wpisano do EW) i niech ktoś ustawę podważa ;)

    Jeśli się mylę, to poproszę o miażdżącą krytykę :)

    > bo chcialbym bezkorektowo bez wyjasnien do us:)

    Bez przesady.
    Korekta chroni przed karą (w zakresie korekty), w odróżnieniu od
    przypadku kiedy US *sam* coś znajdzie.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-05-24 18:33:27
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    > On Fri, 23 May 2008, Anax WRC wrote:
    >
    > Ustawa lezy tu:
    > http://www.gofin.pl/5,36,28340,0.html
    > ... a stosowny cytat brzmi:
    > "nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią
    > wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania".
    > Akcent na ostatnią frazę.

    no i tak wlasnie sie stalo, zaczalem z tego korzystac w maju, tak opisalem
    rowniez na fakturze:)
    wiec tu sprawe mamy jasna:)

    > Jak ktoś myśli, że wyposażenie ujmuje się w kosztach w dniu zakupu
    > to rzekłbym że... myśli ;)
    > (jak US przyjdzie na kontrolę, to wyposażenie ma być "używane", czyli
    > wyjęte z pudełka itepe).

    no ale oczywiscie nie ma przeciwwskazan zeby zaczac uzywac wyposazenie w
    dniu zakupu:)
    choc dalo mi to do myslenia w kwestii piaskarki ktora kupilem rok temu i
    jeszcze nie mialem czasu wyjac jej z pudelka:) chyba wiec musze wyjac ja z
    pudelka, wsypac troche piasku i bedzie jak uzywana:)

    tak mi sie wlasnie wydawalo. Taki numer przeszedlby chyba tylko z paliwem np
    na samochod osobowy , czyli tam gdzie mi nie przysluguje odliczenie VAT.
    Wtedy wrzucam brutto, a w kazdym innym przypadku VAT nie jest kosztem.

    > To my mu gratulujemy, że jeszcze kontrola do niego nie zawitała ;)

    lepiej odpukac:)

> [...]
    > różnicy podatku od towarów i usług"
    > Cytat jest z art. 23, cała reszta VAT *nie jest kosztem*.

    ooo no wlasnie , nie jest kosztem

> [...]

    > słońce o północy (a co, przestaje być jasne? ;)):
    > - VAT jak piszesz (mamy "następny okres rozliczeniowy")

    tak tez zrobilem, czyli normalnie wpis do kpir i wpis do ewidencji VAT

    > - a netto na zasadzie "dlaczego by nie".

    no ale nie ma jakiegos czasowego ograniczenia?w sensie np tylko 2 mce po
    teminie wystawienie faktury? a pozniej musze brac duplikat...

    > pzdr, Gotfryd

    pzdr rowniez
    Anax

    ps

  • 8. Data: 2008-05-26 06:25:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 May 2008, Anax WRC wrote:

    > no ale nie ma jakiegos czasowego ograniczenia?w sensie np tylko 2 mce po
    > teminie wystawienie faktury? a pozniej musze brac duplikat...

    A weźże zapodane przepisy, może znajdziesz :)
    Ja nie znam, nikt nigdy na grupie nie podał... a i Maddy standardowo pyta
    "a dlaczego nie"?
    Jedyne "właściwość okresu" to ujęcie *we właściwym roku* - po to podatki
    rozlicza się aż do kwietnia, żeby był czas na pozbieranie "zaległych
    zeszłorocznych faktur".

    > chyba sie zapisze na jakis kurs ksiegowosci...:)

    A weź może i sam i poczytaj - strony www i posty z archiwum.
    Obawiam się, że takie kursy wnikają w niuanse pełnej księgowości i co
    gorsza mogą się ograniczać do odpowiedzi na pytanie "jak", bez wyjaśniania
    "dlaczego".
    I to "dlaczego" w dwu kontekstach: wskazania przepisu oraz wskazania
    *idei* z której wynika sposób liczenia.

    pzdr, Gotfryd