  • 21. Data: 2009-02-23 09:22:16
    Temat: Uwaga przy sprzedaży, było: [pb] VAT od aut
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Feb 2009, Tomek wrote:

    > http://tiny.pl/bqrk

    Chciałbym zwrócić uwagę na oczywisty w świetle ustawy o VAT, zapisany
    w powyższym komentarzu a być może nie dość jasny dla przeszłych
    i aktualnych posiadaczy pojazdów ktore MOGŁY podpadać pod tę
    klasyfikację skutek uboczny przy sprzedaży.

    Cytat:
    "NaleSy równieS zaznaczyć, Se w przypadku podatników, którzy dokonajš
    korekty odliczenia z tytułu nabycia lub importu pojazdów samochodowych,
    nie będš juS miały zastosowania
    przepisy art. 86 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, a w
    konsekwencji do tych podatników dokonujšcych dostawy ww. pojazdów
    nie znajdzie zastosowania zwolnienie [...]"

    Przypominam, że "normalnie" sprzedaż samochodu osobowego jest zwolniona
    z VAT (zawsze).
    Ale jak ktoś miał taki samochód "nieosobowy osobowy" i sprzedał jako
    zwolniony, to IMVHO powinien sprawę przemyśleć :D

    Do tego opis ministra wskazuje na ciekawostkę:
    "Jednoczeœnie podkreœlić naleSy, Se podatnicy, którzy spełniajš
    warunki dla dokonania stosownej korekty rozliczenia uwzględniajšcej
    odliczenie podatku naliczonego mogš lecz nie
    majš obowišzku jej dokonywania. Podatnik, który nie dokonał
    korekty, pozostajšc tym samym przy rozliczeniach wynikajšcych
    z obowišzujšcych przepisów ustawy o podatku od
    towarów i usług, ma prawo, jeSeli zaliczył wydatki zwišzane
    z nieodliczonym podatkiem naliczonym w koszty uzyskania przychodów,
    do utrzymywania tych wydatków w kosztach uzyskania przychodów."

    Mamy:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    43) podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania
    przychodów:

    a) podatek naliczony:
    - w tej częœci, w której
    zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od
    towarów i usług
    ---

    Czyli jeśli przepisy były bezprawne to są (jednak) honorowane.
    Mamy wtedy ciekawy dualizm: uznanie, że jednocześnie obowiazywały
    dwa przeciwwstawne przepisy (i podatnik może wybrać).

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2009-02-23 09:33:49
    Temat: Re: Uwaga przy sprzedaży, było: [pb] VAT od aut
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-02-2009 o 10:22:16 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Mamy wtedy ciekawy dualizm: uznanie, że jednocześnie obowiazywały
    > dwa przeciwwstawne przepisy (i podatnik może wybrać).

    ZTCP to "od zawsze" byłeś zwolennikiem dawania podatnikowi wyboru ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 23. Data: 2009-02-23 12:05:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Feb 2009, Tomek wrote:

    > ZTCP to "od zawsze" byłeś zwolennikiem dawania podatnikowi wyboru ;-)

    Tylko ustawodawca mnie nie słuchał ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2009-02-23 12:47:14
    Temat: Re: [pb] VAT od aut
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości :

    > To jest homologacja producenta i albo była, albo jej nie było.
    > Tego stanu nie zmienisz. Kratką, to sobie możesz zmienić
    > wpis w dowodzie rejestracyjnym, ale homologacja
    > będzie/zostanie taka jaką wydał producent.

    Dzisiaj wyczytałem gdzieś że wyciąg ze świadectwa homologacji jest
    obowiązkowy do wszystkich aut wyprodukowanych od 2001 roku.
    A co z tymi starszymi? Może je da się przerobić ?
    Albo czy można zacząć odliczać VAT od paliwa z takiego auta wyprodukowanego
    przed 2001 i nie majacego świadectwa homologacji a mającego wbite w dowodzie
    "ciężarowe" (oczywiście "kratkowe" a nie prawdziwe ciężarowe)?
    Niech mnie ktoś proszę wyprostuję

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 25. Data: 2009-02-23 13:19:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotr wrote:

    > Dzisiaj wyczytałem gdzieś że wyciąg ze świadectwa homologacji jest
    > obowiązkowy do wszystkich aut wyprodukowanych od 2001 roku.

    Istotny do celów VAT, a nie obowiązkowy i nie od 2001,
    bo ja mam takowy z 2000 roku.

> [...]
    > mającego wbite w dowodzie "ciężarowe" (oczywiście "kratkowe" a nie
    > prawdziwe ciężarowe)? Niech mnie ktoś proszę wyprostuję

    No ale te auta starsze też były produkowane wg jakiegoś typu, który uzyskał
    homologację - nawet jeśli
    wyprodukowano je wcześniej - nie wiem w którym roku zaczęliśmy
    stosować międzynarodowe znakowanie pojazdów, ale homologacja,
    to nie jest temat, który się pojawił w PL w 2000 roku - sam z tymi normami
    zetknałem
    sie zawodowo w końcu lat osiemdziesiątych.
    Zwrócisz się do producenta i ustalą - ale do czasu, kiedy nie było tego
    zamieszania
    z tym co decyduje o ciężarowości- wpis w dowodzie czy homologacja, to
    osobowe
    na 100% były produkowane wg homologacji osobowego.
    I homologacja kiedyś wcześniej tez była, tylko do niczego nie była
    potrzebna.

  • 26. Data: 2009-02-23 15:12:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Feb 2009, cef wrote:

> [...]
    > na 100% były produkowane wg homologacji osobowego.
    > I homologacja kiedyś wcześniej tez była, tylko do niczego nie była potrzebna.

    wKF: żeby ktoś złych wniosków nie wyciągnął.
    Homologacja była potrzebna zgodnie z prawem (ale niezgodnie z widzimisię
    urzędników US).
    To wpis w DR do niczego z VAT nie był potrzebny zgodnie z przepisami.
    USy wydawały (zgodnie) tysiące interpretacji że DR wystarcza do prawa do
    odliczania VAT od paliwa, ale były to interpretacje *niezgodne z prawem*.
    Minister wydał (po wyroku NSA, w którym US wygrał sprawę z podatnikiem)
    "wytyczną" aby USy odstąpiły od egzekwowania zaległego VAT, bo groziło
    to niewielką rewolucją, tak na ćwierć miliona podatników.
    Zalegalizował bezprawie :) jak kto woli.

    Faktu to nie zmienia - DR nie był *nigdy* prawomocną podstawą do
    odliczania VAT od samochodu ani od paliwa.
    Ci co skorzystali to skorzystali "na zasadzie pomyłki", ale prawa aby
    inni *później* z tego skorzystali (np. w oparciu o korektę) nie daje.

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2009-02-23 17:22:31
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-02-2009 o 16:12:30 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Zalegalizował bezprawie :) jak kto woli.

    W tym kraju to normalka (i pewnie w każdym innym też, a różnica jest tylko w skali).
    TK też posługiwał się nie raz argumentami że uwalenie danego przepisu
    czy ustawy miało by zbyt doniosłe skutki.
    Oczywiście ja nie mogę np. z tytułem egzekucyjnym pójść po wyrok z podobną sentencją
    :-)
    (tzn. mogę, ale chyba tylko kadłubkom po 80. roku życia umażają :-) )

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 28. Data: 2009-02-23 17:29:57
    Temat: Re: VAT od aut
    Od: k...@w...onet.pl

    ...i ja mam cztery pytania o auto i możliwość odlczeń VAT.

    Kupiłam je w leasingu w 2003 roku, homologacja na ciężarowy,
    odliczenia VAT na paliwo do 1 maja 2004.
    Wykup 01.12.2005, z kwoty wykupu mogłam odzyskać jedynie 60% VAT.
    Pytanie 1: Dziś pozostałe 40% też do odzyskania, prawda?

    15.12.2005 dokonałam zmiany rejestracji na osobowy.
    Pytanie 2: Dziś mogę odzyskać VAT na paliwo zakupione w okresie
    1.05.2004-14.12.2005, prawda?

    Ale, ale...
    16.02.2009 na łamach RP Jerzy Martini, partner i doradca podatkowy w
    Kancelarii Baker & McKenzie, mówi:
    "Prawo do odliczenia podatku ma również przedsiębiorca, który ciągle
    używa zakupionego przed 1 maja 2004 r. samochodu z kratką mającego
    odpowiednią homologację, nawet jeśli po zmianie przepisów podatkowych
    zdemontował kratkę. Oczywiście prawo do pełnego odliczenia przysługuje
    wyłącznie, gdy samochód taki zostanie przywrócony do stanu dającego w
    przeszłości prawo do odliczenia."

    Pytanie 3: Zatem wystarczy przywrócić kratkę, uzyskując odpowiedni
    zapis w dowodzie rejestracyjnym, i odzyskać VAT za paliwo kupione
    także po 15.12.2008?

    Ale uwaga:
    Samochód sprzedałam w styczniu 2008. Skorzystałam z możliwości, która
    pozwalała nie obciążać sprzedaży podatkiem VAT.
    Stąd dramatyczne pytanie 4: I co teraz? :)

    4.1. Jak się wydaje, lepiej nie próbować odzyskiwać 40% VAT od kwoty
    wykupu, bo też zwrócić będę musiała VAT nie naliczony przy sprzedaży
    auta. Zgoda?
    4.2. Jeśli zaś chodzi o VAT na paliwo: czy ryzykowne jest odzyskiwanie
    VAT za okres do 14.12.2005? (do zmiany homologacji)

    Cierpliwym dziękuję.
    Przepraszam pozostałych za gadulstwo.
    Kasia

  • 29. Data: 2009-02-24 07:17:10
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    http://tiny.pl/bx33

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 30. Data: 2009-02-24 12:14:48
    Od: <k...@w...home.pl>

    ...i znów zagadkowy fragment w komentarzu pod artykułem wskazanym przez
    Tomka.
    Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w kancelarii Ożóg i Wspólnicy, pisze
    tam między innymi:
    "Trudno się też zgodzić, że kto odliczy w całości VAT przy zakupie auta, nie
    może skorzystać ze zwolnienia przy sprzedaży. To by oznaczało, że firma,
    która kupiła je w czerwcu 2004 r. i sprzedała w lipcu 2007 r., musi złożyć
    korektę za okres, gdy sprzedała auto, i dopłacić podatek z odsetkami.
    Tymczasem kwotę nadpłaconą w czerwcu 2004 r. ma odzyskać bez odsetek".

    Według mnie taka argumentacja to żadna argumentacja. Cóż może obchodzić
    fiskusa to, że kwotę VAT-u odzyskam bez odsetek. Jak można na tej podstawie
    wnosić, że w takim razie mogę skorzystać ze zwolnienia przy sprzedaży!

    Wg mnie próba odzyskania 40% VAT grozi koniecznością dopłaty podatku VAT ze
    sprzedaży. Zgoda, drodzy miejscowi eksperci? :)

    Czy jednak można próbować bezkarnie - bez ryzyka powyższej dopłaty do
    przeprowadzonej już sprzedaży - odzyskać VAT na paliwo?

    K.