  • 1. Data: 2003-01-03 20:52:53
    Temat: podatek i VAT
    Od: "PeTe" <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    właśnie otrzymałem fakturę z 17.12.2002 a zapłacę ją dopiero w tym roku. Jak
    ją ująć w ewidencji (PKPiR) i jak rozliczyć podatek dochodowy i VAT ? Zawsze
    unikałem takiej sytuacji i nie jestem pewien jak powinienem to prawidłowo
    zaweidencjonować.

    Pozdrawiam
    PeTe

  • 2. Data: 2003-01-03 22:44:59
    Temat: Re: podatek i VAT
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeTe" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Zawsze
    > unikałem takiej sytuacji i nie jestem pewien jak powinienem to prawidłowo

    1) Sprawa PDoF :
    Jeśli jest to f-ra dot. towaru handlowego, materiału itp - ujmujesz zawsze w
    chwili dostawy - bez względu na miesiąc, termin zapłaty i metodę
    (kasa-memoriał).
    Jeśli jest to f-ra kosztowa - to bez względu na stosowaną przez cały rok
    metodę (kasa - memoriał) - jeśli ów koszt dotyczy 2002 r - księgujesz w
    grudniu (chodzi o "kosztowe" rozliczenie roku podatkowego). Inaczej : jeśli
    przy kosztach cały rok stosowałeś metodę kasy - w grudniu wyjątkowo
    stosujesz metodę memoriału.
    Zobacz art. 22 UoPDoOF ust. 4,5 i 6 .

    2) Sprawa VAT :
    PKPiR nie ma nic do VAT - to dwa odrębne podatki. Grudzień to dla VAT-u taki
    sam dobry miesiąc jak każdy inny. Wszak w tym podatku nie ma "zamknięcia
    roku podatkowego".
    AR

  • 3. Data: 2003-01-04 08:19:37
    Od: "PeTe" <p...@p...onet.pl>

    > PKPiR nie ma nic do VAT - to dwa odrębne podatki. Grudzień to dla VAT-u
    taki
    > sam dobry miesiąc jak każdy inny. Wszak w tym podatku nie ma "zamknięcia
    > roku podatkowego".

    OK, ale czy dla VAT nie ma znaczenia data zapłaty ?

    PeTe

  • 4. Data: 2003-01-04 09:42:29
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    > taki
    >
    > OK, ale czy dla VAT nie ma znaczenia data zapłaty ?
    >
    > PeTe

    Uważam, że nie ma znaczenia (mówię o metodzie comiesięcznej - tej nowej nie
    znam). Przeszukaj wątki wcześniejsze - w grudniu kilka osób udowadniało na
    różne sposoby, że nie ma znaczenia (nie mówiąc już o treści przepisów). Jest
    wyjątek dotyczący faktur za energię elektryczną, telefony i coś tam jeszcze
    (sięgnij do ustawy), gdzie za datę otrzymania faktury uważa się datę
    wymagalnej przez wystawcę płatności. Ale wcale nie musisz jej płacić dla
    odliczenia VAT. To jedna z metod zamiatania przez Ministerstwo Finansów
    śmieci pod dywan - skutkująca odpowiednim opóźnieniem odliczenia lub zwroty
    VAT-u.
    Pozdrawiam. AR.

  • 5. Data: 2003-01-04 15:17:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jan 2003, Andrzej R. wrote:

> [...]
    >+ przy kosztach cały rok stosowałeś metodę kasy - w grudniu wyjątkowo

    Ciekawe... Mało przystaje do komentarza Maddy który był niedawno
    (że przy przejściu z kasy na memoriał można "stracić koszt"
    dla niezapłaconych na przełomie roku faktur !)

    >+ Zobacz art. 22 UoPDoOF ust. 4,5 i 6 .

    No... i jak wytłumaczyć niestosowanie się do zapisu "w roku
    którym zostały *poniesione*" przy zasadzie kasy ??
    Przecież zapis "o ile nie można inaczej" nie ma zastosowania
    - spokojnie *może* zaksięgować na bieżąco.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (zaciekawiony jak to z tą kasą - nie stosuję :))

  • 6. Data: 2003-01-04 21:02:09
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .

> [...]
    > - spokojnie *może* zaksięgować na bieżąco.
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (zaciekawiony jak to z tą kasą - nie stosuję :))

    Re :
    Nie mam szans wybronić się. Przepraszam "PeTe" i mam nadzieję, że worka
    pokutnego nie każe mi założyć. Zasugerowałem się słowem "dotyczą" w ust. 5
    przeoczywszy warunek jego stosowania przy KPiR zawarty w ust. 6. Dziękuję
    Gotfrydowi za sprostowanie.
    A.Rządkowski

  • 7. Data: 2003-01-04 22:46:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Jan 2003, Andrzej R. wrote:
    [...]
    >+ Przepraszam "PeTe" i mam nadzieję, że worka
    >+ pokutnego nie każe mi założyć.

    Y tam, tylko kto nic nie robi się nie myli :)

    pzdr, Gotfryd
    (który też już "wtapiał" pochopnymi wnioskami :])

  • 8. Data: 2003-01-05 11:03:19
    Od: "PeTe" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > przeoczywszy warunek jego stosowania przy KPiR zawarty w ust. 6. Dziękuję

    :-) Worek pokutny nie grozi, ale reasumując Panowie bo coraz mniej z tego
    rozumiem a więc:

    Dane:
    Faktura z grudnia, zapłacona w styczniu, towar handlowy (odsprzedany pewnie
    jeszcze w grudniu :-) )

    Szukane:
    Jak KPiR, Jak PIT-5, Jak VAT 7.

    Rozwiązanie:
    Zarówno VAT jak i PDoF płacę w Grudniu (naprawde w marcu) , i ujmuje w
    dokumentacji ksiegowej grudnia.

    Jak rozumiem wcześniejsze dywagacje dotyczyły faktur kosztowych.
    Pozdrawiam
    PeTe

  • 9. Data: 2003-01-05 11:54:12
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    > Jak rozumiem wcześniejsze dywagacje dotyczyły faktur kosztowych.
    Re: Oczywiście.

    > Dane:
    > Faktura z grudnia, zapłacona w styczniu, towar handlowy (odsprzedany
    pewnie
    > jeszcze w grudniu )
    > Szukane:
    Jak KPiR,
    Re: Księgujemy f-rę w grudniu. .
    Jak PIT-5,
    Re: Nie składasz za grudzień (jeśli obliczona za listopad zaliczka >0 to
    zapłaciłeś ją w grudniu w podwójnej wysokości tj. za listopad i grudzień).
    Ostateczne rozliczenie w deklaracji za cały rok, gdzie wejdzie grudzień w
    podsumowaniu wszystkich miesięcy.
    Jak VAT 7.
    Re: Identycznie jak w poprzednich miesiącach. Koniec roku nie ma znaczenia.
    VAT nie jest podatkiem "rocznym" i nie istnieje tu pojęcie "zamknięcia roku
    podatkowego.
    Pozdrawiam. Andrzej R.