    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Wed, 02 Jun 2004 11:42:22 +0200
    <c9hqmf$8p2$1@nemesis.news.tpi.pl> <c9husl$sop$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <f...@4...com>
    <c9i53t$of8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <l...@4...com>
    <c9ibbj$lbm$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <b...@4...com>
    <c9iea1$622$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <c...@4...com>
    <c9inlv$7r8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <s...@p...warszawa.sdi.tpnet.pl>

    Użytkownik CzeslawEm. napisał:

    > Strukture liniowa odtwarza podatek liniowy.
    > A stawki ulgowe to jeden wielki kant.
    >
    > Jesli dzis jest podatek 7% na materialy budowlane
    > (albo uslugi - nie pamietam) czyli panstwo zwraca developerowi 14%
    > to zwraca z MOICH podatkow choc do cholery nie kupuje zadnego
    > mieszkania.

    I tak rodzą się Lepperzy (Lepperowie?). Z niezrozumienia podstawowych
    mechanizmów podatkowych, VATu w szczególności.

    Państwo zwraca developerowi te 14% z podatku VAT który on zapłacił
    dostawcy który to podatek dostawca zapłacił do US ale w ostateczny
    rozliczeniu okazala on się NIENALEŻNY.
    Na VAT płatnik -pośrednik nie zarabia (zarobek pośrednika na vacie czyli
    zatrzymanie tego VATu dla siebie, może byc wynikiem oczywistego oszustwa
    ale nie zgodnej z prawem działalności, pomijam zawiłe kwestie ZPChrów).
    Czego nie zapłaci państwu musi zapłacić dostawcom, te pieniądze w żadnej
    chwili nie należą do niego, tylko je przekazuje. To jest podstawowa
    zasad tego podatku - neutralność dla przedsiębiorcy VATowca (w Polsce
    akurat w wielu miejscach zaburzona, ale zasadniczo zachowana).
    Koniec końcow Państwu nalezy się tylko tyle VAT ile zawiera się w cenie
    artykułu od którego nikt juz VAT nie może odliczyc. A więc stawki
    pośrednie nie mają znaczenia na przychodu budżetu -liczy się stawka na
    produkt końcowy (produktem końcowym dla tego podatku jest nie to co
    kupuje konsument a to od czego VAT nie mozna już odliczyć) i tylko
    podatek wg. takiej stawki jest państwu nalezny.
    VAT na materiały budowlane jest 22%, na budownictwo mieszkaniowe 7%.
    Dopóki te materiały nie staną sie VATowym produktem końcowym dopóty VAT
    22% jest tylko hipottyczny i państwo ma prawo go tylko przez chwile
    "potrzymać".
    Od dewelopera budującego mieszkania państwu nalezy się wyłącznie 7% od
    budownictwa mieszkaniowego, VAT zapłacony przez dostawce materiałów -
    22% - jest państwu tylko pożyczony i wczesnie czy później, komuś trzeba
    zwrócic roznicę. Nie wazne komu, VAT to naczynia połączone, sam sie
    "dystrybuuje" wśród uczestników procesu i jeżeli proces nie jest
    zaburzony (każdy każdemu wczesniej czy pózniej zapłaci za kupione
    artykuły) nikt pośredni go nie finansuje.
    Końcowa stawkę płaci odbiorca produktu końcowego.
    A więc jak deweloperowi zwracaja VAT a Ty nie kupujesz mieszkania to
    nie dokładasz do interesu ani złotówki. Ja kupujesz to finansujesz te 7%
    pododatku VAT ktore są w całości należne budżetowi i zostały mu
    przekazane po kawałku przez wszystkich pośredników w procesie produkcji
    tego mieszkania.
    Jedyny zysk dewelopera na obnizonej stawce to fakt że VAT jest
    cenotwórczy a więc mniejszy VAT- tańsze produkty końcowe przy tej samej
    marzy producenta/dostawcy. Tańsze produkty - większy popyt efektywny
    (więcej ludzi na nie stać).

    > DLACZEGO u diabla mam komus fundowac chalupe ?
    > I ciekawe ze nie tylko bogaci sie do tego dokladaja ale kazdy.
    >
    > To ma byc sprawiedliwe ?

    Dwa wyjścia z tej sytuacji - douczyc sie albo zapisac do Samoobrony.
    ;-)
    Pierwsze poprawi Ci samopoczucie i zniesie poczucie krzywdy trwale, ale
    drugie wymaga mniej wysiłku ;-).

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl