    From: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Wed, 02 Jun 2004 12:15:59 +0200
    <c9hqmf$8p2$1@nemesis.news.tpi.pl> <c9husl$sop$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <f...@4...com>
    <c9i53t$of8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <l...@4...com>
    <c9ibbj$lbm$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <b...@4...com>
    <c9iea1$622$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <c...@4...com>
    <c9inlv$7r8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <s...@p...warszawa.sdi.tpnet.pl>
    <c9k7j2$pus$1@nemesis.news.tpi.pl>

    Maddy pisze:

    [...]
    Ze strachu az drza mi rece ale chyba odwaze sie napisac....

    MYLISZ SIE...

    > VAT na materiały budowlane jest 22%, na budownictwo mieszkaniowe 7%.
    > Dopóki te materiały nie staną sie VATowym produktem końcowym dopóty VAT
    > 22% jest tylko hipottyczny i państwo ma prawo go tylko przez chwile
    > "potrzymać".

    Guzik zobaczy a nie VAT...
    Gdy developer dostaje fakture VAT sprzedaca ma "poatek nalezny"
    a nabywca "naliczony".

    VAT ktory wplynie do skarbowego jest dokladnie taki sam,
    jakby sprzeazy nie bylo.

    (pomijajac takie "szczegoly" jak VAT od paliwa ,
    zakupow na rzecz sprzedazy zwolnionej i.t.p.)

    > Od dewelopera budującego mieszkania państwu nalezy się wyłącznie 7% od
    > budownictwa mieszkaniowego, VAT zapłacony przez dostawce materiałów -
    > 22% - jest państwu tylko pożyczony i wczesnie czy później, komuś trzeba
    > zwrócic roznicę.

    Wlasnie tak sie tylko wydaje, ale ne jest...

    VAT jest pozyczany panstwu dopiero wtedy gdy developer
    wystawi FV KONSUMENTOWI i ma sprzeawca ma nadwyzke VAT naliczonego
    nad naleznym...
    Wtedy Panstwo pozycza dnia 25 nastepnego miesiaca VAT
    a po pewnym czasie zwraca nadplate..
    (pomijamy jak wyzej paliwo .....)

    > Nie wazne komu, VAT to naczynia połączone, sam sie
    > "dystrybuuje" wśród uczestników procesu i jeżeli proces nie jest
    > zaburzony (każdy każdemu wczesniej czy pózniej zapłaci za kupione
    > artykuły) nikt pośredni go nie finansuje.
    > Końcowa stawkę płaci odbiorca produktu końcowego.

    No wlasnie TU masz racje..

    Popewnym czasie VAT placi jedynie KONSUMENT
    Nikt inny nikomu VAT-u nieplaci, przekazuje tylko kwoty
    otrzymane od KONSUMENTOW czesc swemu dostawcy czesc US-owi.

    > Jedyny zysk dewelopera na obnizonej stawce to fakt że VAT jest
    > cenotwórczy a więc mniejszy VAT- tańsze produkty końcowe przy tej samej
    > marzy producenta/dostawcy. Tańsze produkty - większy popyt efektywny
    > (więcej ludzi na nie stać).

    Wlasnie...
    VAT jest haracem narzuconym na konsumenta.
    Ale zeby nieborak nie pyskowal,
    wmawia mu sie, ze to producent VAT placi.

    Zysk z mniejszej stawki jest taki,
    ze konsument mniej placi i mniej pyskuje...

    No i mozna podniesc marze....

    > Dwa wyjścia z tej sytuacji - douczyc sie albo zapisac do Samoobrony.
    > ;-)
    > Pierwsze poprawi Ci samopoczucie i zniesie poczucie krzywdy trwale, ale
    > drugie wymaga mniej wysiłku ;-).

    No i tu tez chetnieprzyznaje Ci racje...