    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Wed, 02 Jun 2004 12:52:46 +0200
    <c9hqmf$8p2$1@nemesis.news.tpi.pl> <c9husl$sop$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <f...@4...com>
    <c9i53t$of8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <l...@4...com>
    <c9ibbj$lbm$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <b...@4...com>
    <c9iea1$622$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <c...@4...com>
    <c9inlv$7r8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <s...@p...warszawa.sdi.tpnet.pl>
    <c9k7j2$pus$1@nemesis.news.tpi.pl> <c9k9cv$db2$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>

    Użytkownik Boguslaw Szostak napisał:

    > Maddy pisze:
    >
    > [...]
    > Ze strachu az drza mi rece ale chyba odwaze sie napisac....
    >
    > MYLISZ SIE...

    > Guzik zobaczy a nie VAT...
    > Gdy developer dostaje fakture VAT sprzedaca ma "poatek nalezny"
    > a nabywca "naliczony".
    >
    > VAT ktory wplynie do skarbowego jest dokladnie taki sam,
    > jakby sprzeazy nie bylo.

    W ogólnym rozrachunku tak. Dlatego napisałam "przez chwilę".
    W długim okresie oczywiście, ale w krótkim, a VAT rozlicza sie co do
    zasady miesiecznie, skarb państwa dostaje pozyczki które potem musi zwracać.
    Zapłacic trzeba 25 dni od końca miesiąca ale zwrot otrzyma sie po 60
    dniach od złożenia deklaracji. Nieoprocentowana pozyczka dla Skarbu
    Państwa od ogółu przedsiębiorów, czyz nie?
    Zresztą zrozumienie że Skarb Państwa patrzy tylko na to co powinno
    wpłynąć od danego płatnika a nie na to jakie sa skutki globalne, np.
    niezarejestrownia faktury po stronie zarówno sprzedającego jak i
    kupującego przy prawie do odliczenia VAT (a przecież skutek dla skarbu
    państwa jezt zerowy) często pozwala uniknąc błędów wynikających z
    logicznych uproszczen typu "przecież w ogólnym rozrachunku wyszlo na
    zero" bo to sie potem mści.

    > Wlasnie tak sie tylko wydaje, ale ne jest...
    >
    > VAT jest pozyczany panstwu dopiero wtedy gdy developer
    > wystawi FV KONSUMENTOWI i ma sprzeawca ma nadwyzke VAT naliczonego
    > nad naleznym...
    > Wtedy Panstwo pozycza dnia 25 nastepnego miesiaca VAT

    Eee.. od kiedy to najpierw płacimy a potem TO SAMO dostajemy z powrotem?
    Jak kupuję na 22 a sprzedaje na 7 to mam niewielkie szanse kiedykolwiek
    wykazac VAT do zaplaty na deklaracji VAT. Ode mnie, devlopera, państwo
    VATu nie dostanie, tylko mi zwróci to co INNI zapłacili (pozyczyli)
    państwu wczesniej, )w budownictwie to nawet duzo wczesniej bo cykl
    produkcyjny liczy się w miesiacach a nie w dniach) sprzedając na wyższe
    stawki i pobierając ten wyższy podatek ode mnie.
    Chyba mylisz zapłate z naleznościa, zapłata to fakt przekazania
    pieniądza, czy i od kogo były nalezne to juz sprawa wtórna, VAT z zasady
    jest globalnie wplacany w wartości wyższej niż globalnie należny, tak
    powstaje nadwyzka którą zwraca sie tym którzy działaja na garnicy
    róznych stawek (pomijam szczególne przypadki zwrotu np. od ŚT bo na
    zasadę znacząco nie wpływają)
    Pieniądz, żywy pieniądz, państwo dostało od moich dostawców, którzy
    przedawali na 22%. Dostało go np. 25 maja ale zwróci ten VAT
    developerowi nawet 60 dni później. Developer tymczasem nie wpłaca do
    skarbu państwa bezpośrednio ani złotówki. Zapłacił już swoim dostawcom a
    więc państwo pozyczke juz dostało i od niego.
    Albo sie płaci VAT za dany miesiąc albo dostaje się zwrot, jendoczesnie
    sie tego nie da zgrać. :-)
    Potrafisz poprawie wypełnić deklaracje i wykazać na niej jednocześnie
    VAT do zapłaty i do zwrotu??

    > No wlasnie TU masz racje..
    >
    > Popewnym czasie VAT placi jedynie KONSUMENT
    Finansuje!!! Finansuje!!
    Płaca wszyscy pośrednicy po trochu, pośrednicy sobie nawzajem i państwu,
    konsument dostawcy ale tylko ostatni w łańcuszku FINANSUJE - oddaje tym
    co zapłacili za niego i ponosi koszt tej płatności.
    Dla odmiany ten ostatni nie płaci państwu ;-) Inni juz za niego
    zapłacili, on oddaje dług ;-)

    > Nikt inny nikomu VAT-u nieplaci, przekazuje tylko kwoty
    > otrzymane od KONSUMENTOW czesc swemu dostawcy czesc US-owi.

    O wlaśnie. Jak to - przekazuje pieniądz a nie płaci?
    Z braku innej denicji ustawowej posłużmy się słownikiem języka polskiego
    PWN ;-)

    Płacić ?dawać pieniądze jako należność za pracę, za towar; wynagradzać w
    pieniądzach (także w naturze), uiszczać dług, podatek, daninę itp.?

    [reszta ciach bo co sobe będziemy potakiwac,
    dalej juz sie zbiegamy :-) ]

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl