    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Wed, 02 Jun 2004 13:41:08 +0200
    <c9hqmf$8p2$1@nemesis.news.tpi.pl> <c9husl$sop$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <f...@4...com>
    <c9i53t$of8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <l...@4...com>
    <c9ibbj$lbm$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <b...@4...com>
    <c9iea1$622$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <c...@4...com>
    <c9inlv$7r8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <s...@p...warszawa.sdi.tpnet.pl>
    <c9k7j2$pus$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <s...@p...warszawa.sdi.tpnet.pl>

    Użytkownik CzeslawEm. napisał:

    Uwaga wstepona. Mógłbys sobie ustwaic charset na poprawny?
    Jak się uzywa SLRNa to powinno byc trywialne.

    > I tu sie roznimy w pogladach + kilka uwag.
    >
    > 1.
    > Dla mnie jest wazne KOMU zwroci roznice.
    > Tylko Janosik zabieral bogatym a oddawal biednym
    > a cala reszta swiata uwazala to za sprawiedliwe.
    > (A Kolodko robil odwrotnie i ... cala reszta uwazala
    > to za sprawiedliwe).

    Ciągle nie rozumiesz. Nic nie zrozumiałeś. Ale czego mogłes sie nauczyc
    przez te parę minut? Niewiele.
    Na pewno nie zgłębiłes ustawy. Nawet pobieznie się z nia nie zapoznałes.
    O teorii podatku od wartości dodanej nie mowiąc.
    Wlaściwie juz pobieżna znajomośc tego drugiego powodowałaby że nie
    zadałbyś tych wszystkich pytań i nie wygłosił tych strząsających teorii.

    Pieniadze które dostaje developer w ramach zwrotu podatku VAT on juz
    zapłacił innym którym US był winien. Co ma za znaczenie czy devloper
    jest bogaty czy biedny skoro on dostaje zwrot tego co Z WŁASNEJ
    KIESZENIE oddal swoim dostawcom w imieniu skaru państwa? On tylko
    dostaje zwrot wyłożonych pieniędzy. Na poczatku i na końcu procesu ma
    tyle samo.
    Nie dostaje żadnych "nowych" pieniędzy, państwo mu zwraca to co za nie
    wyłożył płacąc dostawcom.

    Ty nic nie kupując ni nikomu nie pałcisz.
    Przecież o to się awanturowałes - że ten zwrot podatku VAT jest z Twojej
    kieszenie chociaż wcale mieszkania nie kupujesz. Nie jest.
    Ten zwrot podatku bieże się ze "składek" wszystkich uczestników procesu
    podatkowego VAT którzy w którymkolwiek momencie ten VAT płacili do
    budżetu. Im wszystkim ten zapłacony do budżetu VAT oddaje nabywca końcowy.
    Zwrot VAT to oddanie globalnej nadpłaty temu kto zapłacił w imieniu
    Skarbu Państwa innym i został z pusta kieszenią.

    > 2.
    > Ciekawe jest ze to co ja napisalem to bylo krotkie streszczenie
    > tego co wyczytalem w Gazecie Prawnej - opinii specow typu
    > Instytut Adama Smitha i z branzy budowlanej.

    Albo wszystko poprzekręcałeś albo owi spece powinni jeszcze raz wrócic
    na studia. Jezlei ktoś twierdzi że zwrot nadwyzki VAT finansuje osoba
    ktora NIC nie kupuje jako odbiorca końcowy to sam sie kompromituje.
    Ja bym sie pod taka bzdura wstydziła podpisać.
    Nie można finansowac czegos nie wnosząc nic do "systemu VAT".

    Niemniej, stawiam na to że nie znając tematu poprzekręcałes wszystko
    dokumentnie "streszczając".
    Sytuacja dośc częsta, wystarczy poczytac komentarze pod artykułami w GP.
    Wnioski jakie ludzie wyciągaja czasami jeżą włosy ma głowie.
    Często to nie tylko niewiedza ale wręcz niezdolnośc do czytania ze
    zrozumieniem.

    > Ja wysilku sie nie boje.
    > Douczajac sie wymyslilem pytanie kontrolne dla Ciebie:
    Ała, douczyleś się zasad podatku od wartości dodanej w 5 minut???
    Kit wciskasz.

    > Dlaczego MinFin tak kreci i pieprzy jak nie ma z tego
    > ani grosza ?

    Z czego nie ma ani grosza?
    Konkretnie o jakie "kręcenie" Ci chodzi?
    Oj, wymyslanie pytań w 5 minut to tez nie był dobry pomysł. Trzeba było
    zadać je za pare dni, jak już będziesz wiedzał co konkretnie Ci się nie
    podoba. Bo że MF Ci się nie podoba to wiem.
    Ja też ich nie lubię. Ale ja WIEM za co ;-) A lista jest długa.
    Ty ich nie lubisz bo masz przeczucie że cos Ci zabieraja. Ale nie wiesz
    co i ile i czy aby na pewno to a nie co innego.

    MF ma grosz z każdego wyłącznia z odliczeń zakupow VAT. Ma grosz z
    każdego wzrostu stawki na produkty choćby potencjalnie końcowe.
    Oczywiście grosz teoretycznym zakładający że wzrost kosztów i cen nie
    zmniejszy popytu.

    Zwiększenie stawki VAT na materiały budowlane było spowodowane GŁÓWNIE
    przepisami unijnymi które mowią wyraźnie na jakie artykuły stawka VAT
    może być obnizona. Na resztę musi być podstawowa nie niższa niż 15% (a
    że mamy podstawową 22% to już pazernośc naszych reprezentantów).
    Ma to zapobiec konkurowaniu członków unii pomiędzy sobą za pomocą
    podatków pośrednich. Działa tak sobie, ale z grubsza działa.
    Materiały budowlane, i inne produkty, mogę sobie, jako obywatel unii,
    kupić tam gdzie VAT jest mniejszy przy podobnych cenach netto.

    Za to VAT na gotowe obiekty budowlane i uslugi budowlane może byc niższy
    bo gotowego domu nie da sie wywieźc z kraju zeby wykorzystac w innym
    państwie niższą stawke VAT a usługi budowlane są opodatkowane u
    odbiorcy. Konkurencja VATem jest niemożliwa więc członkowie mogą sobie
    ustalić inne stawki niz podstawowa.

    A co do innych przypadków "kręcenia" to wymień je po imieniu.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl