    From: "Darek W." <a...@p...pop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Wed, 2 Jun 2004 22:16:39 +0200
    <c9hqmf$8p2$1@nemesis.news.tpi.pl> <c9husl$sop$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <f...@4...com>
    <c9i53t$of8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <l...@4...com>
    <c9ibbj$lbm$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <b...@4...com>
    <c9iea1$622$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <c...@4...com>
    <c9inlv$7r8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <s...@p...warszawa.sdi.tpnet.pl>

    Uzytkownik "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel> napisal w wiadomosci
    news:slrncbr5a3.k7a.newsuser@pah156.warszawa.sdi.tpn
    et.pl...

    > Strukture liniowa odtwarza podatek liniowy.
    > A stawki ulgowe to jeden wielki kant.

    Jako podatek liniowy rozumie sie z reguly podatek dochodowy, a ja
    zaproponowalem jego calkowita likwidacje czy innymi slowy wliczenie go do
    podatku VAT.
    Zwróc uwage, ze opodatkowanie dochodu jest obecnie prowadzone dwukrotnie,
    raz opodatkowuje sie dochód po jego uzyskaniu (aktualniue progresywnie), a
    potem to co zostalo jest ponownie opodatkowywane przy konsumpcji. A przeciez
    co konsumujesz? Dochód. VAT jest wiec w pewnym sensie równiez podatkiem
    dochodowym. Zarabiasz powiedzmy 2000 zl miesiecznie, placisz 19% podatku
    (pominmy rózne kwoty wolne itp) czyli 380zl, zostaje ci 1620 zl. Nastepnie z
    tymi pieniedzmi idziesz do sklepu i wydajesz je w calosci na zakupy. Jesli
    pominiemy stawki ulgowe to w zaplaconej kwocie 1620 zl zawarte jest 18.03%
    podatku VAT czyli 292 zl. W sumie wiec z dochodu 2000 zl zaplaciles 380 zl
    jednego podatku, a potem 292 zl nastepnego (672zl razem). Idea jest taka,
    zeby uproscic system podatkowy scalajac te dwa podatki w jeden. Mozna albo
    zlikwidowac podatek VAT i cala kwote 672 zl pobierac jako dochodowy o stawce
    33,6%, albo zlikwidowac dochodowy i cale 672 zl pobierac jako VAT o stawce
    33.6%. Ja wybralem to drugie rozwiazanie z uwagi na znacznie mniejsza liczbe
    podatników, latwiejsza kontrole i wspomniane wczesniej pewne automatyczne
    mechanizmy, z których najwazniejszym jest automatyczna 100% ulga
    inwestycyjna. Jezeli osoba fizyczna kupuje cos dla wlasnego uzytku to placi
    VAT, jezeli kupuje cos firma (czyli inwestuje) to zaplacony VAT odlicza
    sobie. Dziala to samoczynnie, bez zadnych deklaracji, oswiadczen, rozliczen,
    osiagania róznych dziwnych wspólczynników etc. I to jest wlasnie wada ;-) To
    jest za proste i doradcy podatkowi, rozmaite kancelarie prawne i "Instytut
    Cwaniactwa Podatkowego W.M. i wspólnicy" nie mieliby z czego zyc. Wiec tak
    doradzaja róznym komisjom sejmowym i swoim kolesiom z MF zeby przypadkiem
    niczego nie uproscic, a najlepiej namieszac jeszcze bardziej. I jak na razie
    niezle im idzie. Stara ustawa o podatku od towarów i uslug i podatku
    akcyzowym miala nie liczac zalaczników 60 stron. Nowa ustawa, mimo ze nie
    obejmuje juz podatku akcyzowego, ma bez zalaczników stron 128.
    No comments.

    Darek