  • Data: 2004-06-03 07:58:14
    Temat: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 2 Jun 2004, CzeslawEm. wrote:

    [...]
    ****
    >+ Najprosciej jest tak:
    >+ ---------------------
    >+ Co ci zabrano jako VAT - masz prawo odebrac.
    >+ Co ty zabrales jako VAT - masz oddac.
    >+ (w/w pod warunkiem ze nie jestes koncowym ogniwem.)
    >+
    >+ Dobrze rozumiem ?

    Mniej więcej z zastrzeżeniami o których piszesz.
    Dlatego podatek nie nazywa się u nas "VAT" a "PTU" :>
    Są kraje w których "zasada VAT" obowiązuje *bezwzględnie*, dzięki
    czemu nie mają połowy przepisów ani problemów z "dźwigami
    traktowanymi jak taksówka" :>

    [...]
    >+ 2.
    >+ Zeby pokazac o co mi chodzi spojrzmy z innego punktu widzenia:
    >+ Koncowy nabywca mieszkania zaplaci 7% VAT. Czyli mniej o +- 14% niz
    >+ pieniadze ktore w nie wlozono.
    >+ Skad sie wezmie te 14% ?
    >+ Od innych koncowych odbiorcow co zaplacili VAT.

    Nie. Od *swoich dostawców*, którym musiał zapłacić 22% VAT :]
    a. Kopalnia gliny bierze za surowiec 1000zł +22% VAT, 220 zł
    idzie "do budżetu".
    b. Cegielnia kasuje za towar z tego surowca 2000 zł+22% VAT,
    z 440 zł VAT 220 zł idzie na pokrycie VATu z p. "a" (to jest
    VAT naliczony podlegający odliczeniu, tak to mądrze brzmi :))
    zaś pozostałe 220 zł idzie do bużetu.
    Budżet ma w kasie 440 zł "pożyczone" od uczestników produkcji

    c. developer z cegieł robi kawałek chałupy wart 3000 zł
    i wyjątkowo VAT wynosi 7% czyli 210 zł.
    c1. Developer najpierw kupuje cegły. Płaci 440 zł VAT
    które Skarbowi odprowadzono w p."a" i "b".
    Odlicza ów zapłacony VAT.
    Skarb ODDAJE mu POPRZEDNIO ZABRANE 440 zł :)
    Developer buduje i buduje, trwa to pół roku :>

    Wybudował ! Chałupa do sprzedaży :)
    Klient płaci 210 zł.
    Developer odprowadza je do Skarbu. Tym razem "toną w czeluści"
    na dobre :)

    >+ Kupujac samochod, cukierki, ubranie ...

    NIKT kupujący cukierki, jachty, chleb, paliwo... nie dołożył się
    do VATu "od chałupy" !!

    >+ Gdyby nie trzeba bylo dokladac na mieszkanie moze to ubranie
    >+ zrobiloby sie z czasem tansze.

    Przemyśl co napisałem.
    Ubranie "zobiłoby się tańsze" jakby zamiast stawek 22%/7% była
    *jedna* stawka VAT - 15% i na ubranie i na dom.
    W teh chwili państwo więcej zdziera "od ubrania" niż "od domu",
    ale NIE przekłada VATu "z ubrań" na VAT "z domów" !

    >+ > Ty nic nie kupuj?c ni nikomu nie pa?cisz.
    >+
    >+ Ale COS kupuje. Codziennie.

    ...i ZA TO płacisz VAT :(

    >+ > Ten zwrot podatku bie?e si? ze "sk?adek" wszystkich uczestników procesu
    >+ > podatkowego VAT którzy w którymkolwiek momencie ten VAT p?acili do

    ...mam nadzieję że pomogłem konkretami :)

    [...]
    >+ I to mi sie nie podoba. Wyglada jak dzialanie na zasadzie:
    >+ "Wrzucmy wszyscy nasze pieniadze do jednego worka a potem
    >+ damy kazdemu co mu sie nalezy."

    Bo tak jest.
    Ale to co się "z worka" wyciąga to tam *najpierw wrzucono* !
    W cyklu produkcyjnym konkretnego produktu oczywiście.
    Nie przypominam sobie żeby był VAT ujemny :)
    Nawet jak jest 0% - to państwo NIC nie traci, jedynie NIC
    nie zarabia na produktach z taką stawką :)

    >+ >> Dlaczego MinFin tak kreci i pieprzy jak nie ma z tego
    >+ >> ani grosza ?
    >+ >
    >+ > Z czego nie ma ani grosza?
    >+
    >+ Z tego ze czy w/w VAT bylby 22% czy tez 7% to ma tyle samo.

    Jak do tego doszedłeś, Holmesie ? :)

    >+ Ale to oczywiste i bylo tu powiedziane:
    >+ W gaszczu przepisow ludzie sie myla, placa kary, kasa lezy miesiacami
    >+ w US, jesli ktos jeszcze sprzedaje i na 22% i 7% to ma podwojny bajzel
    >+ itp.

    A to prawda.
    Dlatego JEŚLI ma być VAT, to powinna być JEDNA stawka VAT, NISKA
    i NA WSZYSTKO.
    Objaśniam że do właściwego zrozumienia tego co napisałem może pomóc
    fakt iż jest tak kraj (jakoby kryzys tam mają :>) w którym jest
    jak wyżej: stawka 3% (trzy procenty) na wszystko.
    Kraj nazywa się o ile dobrze pamiętam Japonia... ;)

    [...]
    >+ OK. ksztalcimy sie dalej. Nauka nie idzie w las.

    A to prawda :)
    Wystarczy założyć że czasem się "oberwie" od grupowiczów i że
    to jest "koszt uzyskania przychodu wiedzy" :)

    pozdrowienia, Gotfryd