    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek od remanentu likwidacyjnego
    Date: Thu, 27 Mar 2008 00:12:51 +0100

    On Wed, 26 Mar 2008, monia wrote:

    > Ja mam inny problem.
    > Z dniem 1 luego zlikwidowałam działalność gospodarczą. Sporządziłam spis z
    > natury, na deklaracji Vat-7 za marzec rozliczyłam się z US z Vatu z
    > remanentu. Przez własną niewiedzę nie wpłaciłam jednak 10% podatku
    > dochodowego od remannetu. Myślałam, że trzeba go ując dopiero w PIT za dany
    > rok.

    Ale mamy dwie różne rzeczy: po prawdzie PIT-5 nie ma, ale jest obowiązek
    złożenia w US remanentu likwidacyjnego z podatku *dochodowego* (VAT to
    osobna sprawa):
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    4. Podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokoœci 10 % tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie
    płatnoœci zaliczki za ostatni miesišc prowadzenia działalnoœci, a w
    przypadku podatników, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek -
    w terminie płatnoœci zaliczki za ostatni kwartał prowadzenia działalnoœci.
    W tym przypadku podatnik jest obowišzany w terminie płatnoœci tego podatku
    złożyć w urzędzie skarbowym spis pozostałych na dzień likwidacji towarów
    handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów,
    wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majštku
    zwišzanego z wykonywanš działalnoœciš, w tym także dzieł sztuki,
    eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, niebędšcych œrodkami
    trwałymi, wycenionych według cen zakupu, jeżeli wydatki na ich nabycie
    zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
    ---

    > Co mam teraz zrobic, wystarczy że wpłacę tą sumę (chodzi o 98 zł)czy
    > musze jeszcze npisać jakieś pismo? Jakie konsekwnecje mi grożą, mandat
    > skarbowy?

    IMO problemem jest niezłożenie informacji, za to wydaje się wysoce
    prawdopodobny mandat.
    Mógłby zapobiec mu czynny żal (przejrzyj archiwa i różne strony!), ale
    jeśli z VAT wynika że "US był powiadomiony", to ma prawo nie
    zadziałać :(
    Tak czy siak - IMO złożyć nie zawadzi.

    Za samo "spóźnienie podatku", ponieważ to jest *własny* podatek,
    w sumie sankcji nie ma - karalne jest dopiero "uporczywe" (o ile wiem
    interpretowane jako "wielokrotne") niewpłacanie w terminie lub
    niewpłacenie po wezwaniu przez US.

    pzdr, Gotfryd