  • 1. Data: 2008-03-22 23:20:35
    Temat: podatek od remanentu likwidacyjnego
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Hej,

    Remanent likwidacyjny DG na dzień 11.02.2008 r.
    Wyszły drobiazgi, powiedzmy 200 + 44 = 244 zł (tak, w cenach zakupu).

    VAT 44 zł wpisuję do deklaracji VAT-7 za luty 2008.

    Przepisuję z KPiR przychody i dochody za ostatnie 3 miesiące:
    przychód dochód
    listopad 1000 777
    grudzień 8000 7500
    styczeń 1000 800
    razem 10000 9077
    procent dochodów w przychodach za ostatnie 3 miesiące: 90,77%

    Nakładam to na 200 zł z remanentu, zostaje: 181 zł 54 gr, czyli
    zryczałtowanego 10% podatku mam do zapłacenia 18 zł. Tego się
    nigdzie nie wpisuje, na żadną deklarację (w końcu nie ma już PIT5L
    ani PIT5/X), tylko wpłaca do US w terminie do 20.03.

    Czy dobrze zrozumiałem ustawę? (Swoją drogą, naprawdę mogliby te
    ustawy pisać bardziej zrozumiale... z sześć razy czytałem.)

    Już raz wysłałem remanent likwidacyjny do US (miła pani poradziła
    zaadresować do Działu VAT). Czy mam go teraz wysłać jeszcze raz,
    tym razem do działu PIT?

    p.

  • 2. Data: 2008-03-24 11:48:11
    Temat: Re: podatek od remanentu likwidacyjnego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Mar 2008, Piotr KUCHARSKI wrote:

    > Już raz wysłałem remanent likwidacyjny do US (miła pani poradziła
    > zaadresować do Działu VAT). Czy mam go teraz wysłać jeszcze raz,
    > tym razem do działu PIT?

    IMHO tak.
    Przecież te remanenty mają pełne prawo się różnić, to że akurat
    u Ciebie się pokrywają... :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-03-26 18:47:15
    Od: " monia" <m...@N...gazeta.pl>

    Ja mam inny problem.
    Z dniem 1 luego zlikwidowałam działalność gospodarczą. Sporządziłam spis z
    natury, na deklaracji Vat-7 za marzec rozliczyłam się z US z Vatu z
    remanentu. Przez własną niewiedzę nie wpłaciłam jednak 10% podatku
    dochodowego od remannetu. Myślałam, że trzeba go ując dopiero w PIT za dany
    rok. Co mam teraz zrobic, wystarczy że wpłacę tą sumę (chodzi o 98 zł)czy
    musze jeszcze npisać jakieś pismo? Jakie konsekwnecje mi grożą, mandat
    skarbowy?

  • 4. Data: 2008-03-26 23:12:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Mar 2008, monia wrote:

> [...]
    > remanentu. Przez własną niewiedzę nie wpłaciłam jednak 10% podatku
    > dochodowego od remannetu. Myślałam, że trzeba go ując dopiero w PIT za dany

    Ale mamy dwie różne rzeczy: po prawdzie PIT-5 nie ma, ale jest obowiązek
    złożenia w US remanentu likwidacyjnego z podatku *dochodowego* (VAT to
    osobna sprawa):
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    4. Podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokoœci 10 % tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie
    płatnoœci zaliczki za ostatni miesišc prowadzenia działalnoœci, a w
    przypadku podatników, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek -
    w terminie płatnoœci zaliczki za ostatni kwartał prowadzenia działalnoœci.
    W tym przypadku podatnik jest obowišzany w terminie płatnoœci tego podatku
    złożyć w urzędzie skarbowym spis pozostałych na dzień likwidacji towarów
    handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów,
    wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majštku
    zwišzanego z wykonywanš działalnoœciš, w tym także dzieł sztuki,
    eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, niebędšcych œrodkami
    trwałymi, wycenionych według cen zakupu, jeżeli wydatki na ich nabycie
    zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
    ---

    > Co mam teraz zrobic, wystarczy że wpłacę tą sumę (chodzi o 98 zł)czy
    > musze jeszcze npisać jakieś pismo? Jakie konsekwnecje mi grożą, mandat
    > skarbowy?

    IMO problemem jest niezłożenie informacji, za to wydaje się wysoce
    prawdopodobny mandat.
    Mógłby zapobiec mu czynny żal (przejrzyj archiwa i różne strony!), ale
    jeśli z VAT wynika że "US był powiadomiony", to ma prawo nie
    zadziałać :(
    Tak czy siak - IMO złożyć nie zawadzi.

    Za samo "spóźnienie podatku", ponieważ to jest *własny* podatek,
    w sumie sankcji nie ma - karalne jest dopiero "uporczywe" (o ile wiem
    interpretowane jako "wielokrotne") niewpłacanie w terminie lub
    niewpłacenie po wezwaniu przez US.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-03-27 07:22:01
    Od: " monia" <m...@N...gazeta.pl>

    > Ale mamy dwie różne rzeczy: po prawdzie PIT-5 nie ma, ale jest obowiązek
    > złożenia w US remanentu likwidacyjnego z podatku *dochodowego* (VAT to
> [...]
    ochodowym-od-osob-
    fizycznyc
> [...]
    > w sumie sankcji nie ma - karalne jest dopiero "uporczywe" (o ile wiem
    > interpretowane jako "wielokrotne") niewpłacanie w terminie lub

    Rozumiem, że najlepszym rozwiązaniem będzie teraz jak najszybsze wysłanie
    zawiadomienia o remanencie dochoowym i dołączenie do niego czynnego żalu,
    tak? Tylko co w tym czynnym żalu napisać, jak to uzasadnic, bo przecież
    niewiedza od niczego mnie nie zwalnia:(

  • 6. Data: 2008-03-27 09:35:28
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Ale mamy dwie różne rzeczy: po prawdzie PIT-5 nie ma, ale jest obowiązek
    > złożenia w US remanentu likwidacyjnego z podatku *dochodowego* (VAT to
    > osobna sprawa):

    [...]

> [...]
    > Mógłby zapobiec mu czynny żal (przejrzyj archiwa i różne strony!), ale
    > jeśli z VAT wynika że "US był powiadomiony", to ma prawo nie

    [...]

    US to byłby powiadomiony, jakby ktoś wcześniej się dopatrzył braku
    papierka. Na tę okoliczność zostałaby sporządzona przez urzędnika
    przynajmniej notatka i wysłane wezwanie o wyjaśnienie braku owego papierka.

    Sam fakt, że <urząd> dostał papierek z okazji VAT nie może świadczyć o
    powiadomieniu urzędu ze względu na podatek dochodowy.

    A jeżeli przyjąć, że ze względu na VAT <urząd> został powiadomiony, to
    nie bardzo widzę, z czego wnioskujesz, że papierek nie został złożony?
    Nawet jeżeli został złozony do innego urzędu skarbowego, zatytułowany
    jako spis z natury dla potrzeb VAT to jednak - idąc tym tropem - został
    złożony;>

  • 7. Data: 2008-03-27 11:01:02
    Od: " monia" <m...@N...gazeta.pl>

    Jesli chodzi o Vat to zawiadomienie bylo na takim druku (taki otrzymałam z
    urzędu)
    http://img256.imageshack.us/my.php?image=29983053gq7
    .jpg

    To co teraz zrobić tym podatkiem dochodowym, zapłacić to i siedziec cicho
    czy tez napisać jakieś pismo?

  • 8. Data: 2008-03-27 12:35:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Mar 2008, monia wrote:

> [...]
    > zawiadomienia o remanencie dochoowym i dołączenie do niego czynnego żalu,
    > tak? Tylko co w tym czynnym żalu napisać, jak to uzasadnic, bo przecież

    Ale właśnie czynny żal zwalnia!
    Pytaniem pozostaje jedynie jego skuteczność - jak US się zorientuje, ze
    już "miał udokumentowane", to ma prawo uznać ów czynny żal za bezskuteczny
    A czynny żal zwalnia od odpowiedzialności nawet jakby działanie podatnika
    było umyślne.
    Przyjrzyj się warunkom czynnego żalu: *podatek musi zostać zapłacony*.
    Jeśli jego wysokość jest znana, najbezpieczniej jest go wpłacić przed
    (powiedzmy w ten sam dzień) złożeniem papierów.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-03-27 13:05:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Mar 2008, gonia wrote:

> [...]
    >
    > Sam fakt, że <urząd> dostał papierek z okazji VAT nie może świadczyć o
    > powiadomieniu urzędu ze względu na podatek dochodowy.

    Nie po raz pierwszy widzę to zdanie, ale wzbudza ono moje wątpliwości.
    Nie wiem jak prawo rozwiązuje ową kwestię, ale IMO domaganie się
    "świadomości człowieka" (urzędnika) jest nadużyciem: załóżmy, że
    na podstawie złożonych dokumentów elektronicznych program (algorytm)
    "sam" wyznaczy przypadki wątpliwe i wyśle wezwanie (wydruk automatyczny)
    do podatnika.
    Wiem, wiem, dziś jeszcze "się nie stosuje" - ale *jest możliwe* (dziś).
    Czy uznasz, że "powiadomienie urzedu" miało miejsce?
    Kryterium obowiązku reakcji urzędu na owo "powiadomienie" nie ma.

    > A jeżeli przyjąć, że ze względu na VAT <urząd> został powiadomiony, to nie
    > bardzo widzę, z czego wnioskujesz, że papierek nie został złożony?

    Tu bym się prędzej zgodził - zaprzestanie DG w rozumieniu VAT nie
    musi być tożsame z zaprzestaniem DG w rozumieniu przepisów o DG
    oraz podatku dochodowym (IMO np. kupowanie towarów i zatrudnianie
    pracowników nie spełnia definicji DG w rozumieniu VAT, ale spełnia
    ją w rozumieniu dochodowego).

    > Nawet
    > jeżeli został złozony do innego urzędu skarbowego, zatytułowany jako spis z
    > natury dla potrzeb VAT to jednak - idąc tym tropem - został złożony;>

    Jeśli w tym elemencie krytyki nie ma słabych punktów, to pozostaje
    przyjąć że należałoby złożyć spis z natury dla potrzeb dochodowego
    *wraz* z czynnym żalem i *wraz* z wpłatą podatku :)

    Widzę jeszcze jedno słabe miejsce: ze urząd gminy/miasta powiadomił
    US o wyrejestrowaniu DG.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-03-28 10:08:34
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    monia <m...@n...gazeta.pl> wrote:
    > Jesli chodzi o Vat to zawiadomienie bylo na takim druku (taki otrzymałam z
    > urzędu)
    > http://img256.imageshack.us/my.php?image=29983053gq7
    .jpg

    O, druki dają? Ja napisałem:
    "Arkusz spisu z natury nr 1/2008.
    Spis z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania czynności
    podlegających opodatkowaniu.
    1. ..., cena zakupu..., podatek..., razem...
    n. ..., cena zakupu..., podatek..., razem...
    Razem: ... (słownie...)
    Spis zakończono na pozycji n."

    I to samo wysłałem do Dział VAT i Dział PIT. Mam nadzieję, że wystarczy.
    Wystarczy?

    > To co teraz zrobić tym podatkiem dochodowym, zapłacić to i siedziec cicho
    > czy tez napisać jakieś pismo?

    Zapłacić na pewno. No i ja bym nie siedział cicho, tylko wysłał ten
    remanent... :)

    p.