    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [press] Podatek progresywny zaskarżony do TK
    Date: Tue, 14 Jul 2009 15:57:43 +0200

    bokomaru pisze:

    > są ludzie, którzy nie zarabiają, to raz. z czego maja płacić?

    Dlatego mówiłem o 15 milionach osiągających dochody, a nie 25
    milionach dorosłych.

    > jesli nawet odetniesz tych, którzy zarabiają zero, to mnóstwo ludzi nie
    > podejmie pracy za mniej niz, z grubsza, 500 zlotych. ogarnij jeszcze

    No to nie podejmą. W czym problem? Teraz też dużo ludzi nie podejmie
    pracy za 100/500/1000zł i nic z tego nie wynika.

    > cwiercetatowcow i wieloetatowcow ktorzy skladaja etat z kilku zrodel.
    > co z rencistami i emerytami? chcesz im podwyzszyc podatek, czy
    > zlikwidowac? bo nie wyraziles tego w powyzszej wypowiedzi. Pomysl tez o

    Emeryci i renciści nie płacą podatku. To znaczy państwo im wypłaca i
    od razu pobiera. Fakt, czy tego podatku jest 1zł/miesiąc, czy
    1000zł/miesiąc jest i dla budżetu i dla emeryta bez znaczenia.

    > spolkach osobowych i osobowo-kapitalowych. Co z przychodami
    > kapitalowymi? jak ma byc opodatkowana DG przy poglownym - zakladajac ze
    > jest na etapie inwestowania? czy sprawiedliwe jest, zeby placic, mimo ze
    > ponosi sie strate? co z alimentami? itd...

    Alimenty są nieopodatkowane. W DG i tak się płaci 800zł podatków
    miesięcznie, nawet jak ma się stratę (dla niepoznaki zwane ZUSem), i
    jakoś niewiele osób mówi, że jest to "niesprawiedliwe".

    > rozmawiajac o podatkach sila rzeczy trzeba przyjac perspektywe panstwa,
    > a nie partykularnej grupy interesow. Stala stawka podatkowa, mimo ze
    > mniej sprawiedliwa od poglownego, jest tylko troche bardziej
    > skomplikowana, a nie wymaga tworzenia sztucznych struktur i funduszy do
    > prostowania rzeczywistosci.

    Stała stawka procentowa jest tak samo skomplikowana jak podatek
    progresywny. Chodzi przede wszystkim o to, że trzeba czynić wysiłki w
    celu liczenia dochodu, a państwo musi czynić wysiłki w celu
    przeciwdziałania zmniejszania dochodu (kombinowanie z kosztami itp.)

    Jeśli by przyjąć, że emeryci i renciści nie płacą podatku (a tak jest
    faktycznie, ponieważ płacony podatek pochodzi z tego, co państwo
    wypłaci), to okaże się, że wpływy z podatku dochodowego są niewiele
    większe, albo nawet mniejsze, niż koszty funkcjonowania tego podatku -
    zarówno po stronie podatników, jak i państwa.

    --
    Liwiusz