  • 11. Data: 2009-07-14 13:51:11
    Temat: Re: [press] Podatek progresywny zaskarżony do TK
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2009-07-14, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Dla etatowców ta kwota jest spora. 200 zł przekraczasz zarabiając w okolicy
    > średniej krajowej, a jak Ci przysługuje proporcjonalny 50% KUP, to i dużo
    > więcej.

    Nadal nie rozumiem. Etatowca nie stać na wypracowanie 200zł podatku,
    a nikt nie protestuje, że obecnie musi wypracować połowę tego co zarabia
    do ręki na ZUSy FGPŚy i inne podaty?

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2009-07-14 13:57:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    bokomaru pisze:

    > są ludzie, którzy nie zarabiają, to raz. z czego maja płacić?

    Dlatego mówiłem o 15 milionach osiągających dochody, a nie 25
    milionach dorosłych.

    > jesli nawet odetniesz tych, którzy zarabiają zero, to mnóstwo ludzi nie
    > podejmie pracy za mniej niz, z grubsza, 500 zlotych. ogarnij jeszcze

    No to nie podejmą. W czym problem? Teraz też dużo ludzi nie podejmie
    pracy za 100/500/1000zł i nic z tego nie wynika.

    > cwiercetatowcow i wieloetatowcow ktorzy skladaja etat z kilku zrodel.
    > co z rencistami i emerytami? chcesz im podwyzszyc podatek, czy
    > zlikwidowac? bo nie wyraziles tego w powyzszej wypowiedzi. Pomysl tez o

    Emeryci i renciści nie płacą podatku. To znaczy państwo im wypłaca i
    od razu pobiera. Fakt, czy tego podatku jest 1zł/miesiąc, czy
    1000zł/miesiąc jest i dla budżetu i dla emeryta bez znaczenia.

    > spolkach osobowych i osobowo-kapitalowych. Co z przychodami
    > kapitalowymi? jak ma byc opodatkowana DG przy poglownym - zakladajac ze
    > jest na etapie inwestowania? czy sprawiedliwe jest, zeby placic, mimo ze
    > ponosi sie strate? co z alimentami? itd...

    Alimenty są nieopodatkowane. W DG i tak się płaci 800zł podatków
    miesięcznie, nawet jak ma się stratę (dla niepoznaki zwane ZUSem), i
    jakoś niewiele osób mówi, że jest to "niesprawiedliwe".

    > rozmawiajac o podatkach sila rzeczy trzeba przyjac perspektywe panstwa,
    > a nie partykularnej grupy interesow. Stala stawka podatkowa, mimo ze
    > mniej sprawiedliwa od poglownego, jest tylko troche bardziej
    > skomplikowana, a nie wymaga tworzenia sztucznych struktur i funduszy do
    > prostowania rzeczywistosci.

    Stała stawka procentowa jest tak samo skomplikowana jak podatek
    progresywny. Chodzi przede wszystkim o to, że trzeba czynić wysiłki w
    celu liczenia dochodu, a państwo musi czynić wysiłki w celu
    przeciwdziałania zmniejszania dochodu (kombinowanie z kosztami itp.)

    Jeśli by przyjąć, że emeryci i renciści nie płacą podatku (a tak jest
    faktycznie, ponieważ płacony podatek pochodzi z tego, co państwo
    wypłaci), to okaże się, że wpływy z podatku dochodowego są niewiele
    większe, albo nawet mniejsze, niż koszty funkcjonowania tego podatku -
    zarówno po stronie podatników, jak i państwa.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2009-07-14 13:57:47
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-14, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Nadal nie rozumiem. Etatowca nie stać na wypracowanie 200zł podatku,
    > a nikt nie protestuje, że obecnie musi wypracować połowę tego co zarabia
    > do ręki na ZUSy FGPŚy i inne podaty?

    Ja nie o tym. Po prostu wskazuję, że (właśnie m.in. przez ZUS),
    etatowiec już tego PITu odprowadza relatywnie niewiele
    (w porównaniu do np. prowadzących DG).

    Więc nakładając "200 zł" obciązenie po równo, zrobisz dobrze tym od DG,
    ale zwiększysz obciążenia znacznej grupie etatowców. A oni i tak już
    mają przerąbane z ZUSem.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 14. Data: 2009-07-14 14:26:23
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 14-07-2009 o 15:57:47 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > Więc nakładając "200 zł" obciązenie po równo, zrobisz dobrze tym od DG,
    > ale zwiększysz obciążenia znacznej grupie etatowców. A oni i tak już
    > mają przerąbane z ZUSem.

    IMHO nie uwzględniasz jednego. Jeśli przedsiębiorca zarabia 5000zł
    to w tej chwili odprowadza 1000zł podatku (w dużym uproszczeniu).
    Gdyby odprowadzał 200, to zmiejszyłyby mu się wydatki o ~1/5,
    czyli w warunkach konkurencji można założyć że w końcu ceny by spadły,
    nie wiem czy o tą całą nadwyżkę, czy o pół, ale jeśli ktoś wydaje 1000zł
    miesięcznie i mu brakuje 200zł na podatek, to w nowym warinacie wydawałby
    800 czy 900zł i problem by się radykalnie zmiejszył.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 15. Data: 2009-07-14 14:35:54
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-14, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > miesięcznie i mu brakuje 200zł na podatek, to w nowym warinacie wydawałby
    > 800 czy 900zł i problem by się radykalnie zmiejszył.

    Z tu, się zgadzam. Dodatkowo uważam, że na skutek takiego ruchu możnaby
    było zmniejszyć w znacznym stopniu machinę biurokratyczną stojącą
    za PIT/CIT, a więc i zmniejszyłyby się wydatki państwa z uzyskaniem
    tego podatku.

    Tym niemniej uważam, że większość etatowców by po dupie dostała. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 16. Data: 2009-07-14 14:38:01
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 14-07-2009 o 14:05:19 Jacek_P <L...@c...edu.pl> napisał(a):

    > Tak? A ja jedynie uwazam, ze progi sa za niskie.
    > Dochody z pracy powinny IMHO byc opodatkowane liniowo,
    > ale dochody z kapitalu progresywnie. Sadze, ale to
    > moje zdanie, ze taki mechanizm zapobieglby trwalemu
    > i odwracalnemu wylacznie metoda rewolucyjna rozwarstwieniu
    > spolecznemu. Polska, podobnie jak i Rosja, jest niezlym
    > laboratorium takiego rozwarstwienia, ktore jest trwale
    > a zostalo uzyskane metodami korupcyjnymi w latach
    > dziewiecdziesiatych.

    Rozwarstwienie bierze się stąd że jeśli np. chcesz legalnie zacząć sprzedawać
    kanapki na budowach to zanim zaczniesz to już skończysz i zasilisz
    szeregi bezrobotnych albo szarą strefę.

    Innymi słowy proponujesz, zamiast uwolnienia energii tych na dole,
    złapanie za łeb tych na górze. To jest takie z deka bolszewickie,
    bo ani Ci na dole nie będą się bogacić, ani ci na górze nie będą już
    się tak bogacić. Czyli wszyscy tracą.

    Zauważ że oszczędności są reinwestowane - lokata w banku idzie
    na kredyty czy pożyczki (w uproszczeniu, teraz mamy system BASEL II
    który jest trochę bardziej przyjazny dla bankierów).
    I teraz - jeśli kredyt weźmiesz Ty, to wydasz z pożytkiem dla siebie,
    a więc z pożytkiem dla społeczeństwa (zakładając że to Adam Smith
    - a nie Karol Marks - miał rację).
    Jeśli te pieniądze będzie przechwytywać państwo, to wg różnych szacunków
    które gdzieś mi kołaczą się w głowie, efektywnośc zagospodarowania tych pieniędzy to
    10%-50% efektywności którą Ty byś miał.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 17. Data: 2009-07-14 14:41:10
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 14-07-2009 o 16:35:54 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > Tym niemniej uważam, że większość etatowców by po dupie dostała. :)

    Nie mam na tyle mocy przerobowych w mózgu żeby dowieść tezy przeciwnej,
    ale myślę że oni i tak co chwilę dostają po dupie, że nie ma się
    co tym przejmować :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 18. Data: 2009-07-14 14:51:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    >
    > Więc nakładając "200 zł" obciązenie po równo, zrobisz dobrze tym od DG,
    > ale zwiększysz obciążenia znacznej grupie etatowców. A oni i tak już

    W takim razie nie do końca się zrozumieliśmy. Nie jestem za tym, aby
    do dzisiejszych podatko-ZUSów dokładać jeszcze pogłówny 200zł, wtedy
    faktycznie mogą być problemy z jego płaceniem.

    Pogłówny jest ideą prostych i niskich podatków. Niech zarabiający
    najmniejszą krajową, zamiast 800zł, dostają 1500zł, czyli tyle ile
    faktycznie wypracowują z podatkami, wtedy będą mogli zapłacić od tego
    200zł podatku a za resztę dokonać wyboru, czy się ubezpieczyć
    emerytalnie, czy przeznaczyć na dzieci, ubezpieczenie leczenia itp. itd.

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2009-07-14 19:07:54
    Od: "Jacek" <p...@c...cy>

    > osiągających dochody daje to 200zł miesięcznie. I nie trzeba prowadzić
    > KPiR ani liczyć dochodu. Za proste?

    Np pewnie że za proste.A co będą robić US? Nie będą mogli Cię na niczym
    złapać i do.........lić.
    A co ONI by wtedy robili? Na zasiłek? SF

  • 20. Data: 2009-07-14 19:12:45
    Od: "Jacek" <p...@c...cy>

> [...]
    > było zmniejszyć w znacznym stopniu machinę biurokratyczną stojącą
    > za PIT/CIT, a więc i zmniejszyłyby się wydatki państwa z uzyskaniem

    Państwo wydatków nie liczy i wcale się nimi wbrew pozorom nie przejmuje.
    A machina biurokratyczna jest nie do ruszenia.Ona się ciagle rozmnaża.