  • 81. Data: 2009-07-18 11:45:36
    Temat: Re: [press] Podatek progresywny zaskarżony do TK
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-18, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Pozostaje jeszcze kwestia inwigilacji.
    > Z baz podatkowych o ZUSowskich tzw. państwo ma chyba
    > najwięcej informacji o nas.
    >
    > Co do wyjątków:
    > - czy są dziś wyjątki dla chorych i kalek prowadzących DG i płacących pogłówny ZUS?

    Wpłaca się tak samo, ale PFRON zwraca część wpłaconych składek.

    > - czy są dziś takie wyjątki dla płacących abonament RTV,
    > podatek od psa, podatek od nieruchomości albo bułki
    > w sklepie (VAT)?

    Przy odpowiedniej grupie inwalidzkiej masz niższy abonament
    RTV. :) Co do bułek, to nie kojarzę.

    > - czy są dziś takie wyjątki przy załatwianiu spraw w wydziale komunikacji?

    No jak jesteś inwalidą i się tym pochwalisz, to generalnie masz
    pierwszeństwo w kolejkach. Ja się nigdy nie czułem w potrzebie
    tego użyć, ale może ktoś... :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 82. Data: 2009-07-18 11:55:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Jul 2009, Wojciech Bancer wrote:

    ZUS?

    > Wpłaca się tak samo, ale PFRON zwraca część wpłaconych składek.

    O, i to jest ew. prawidłowa konstrukcja.

    pzdr, Gotfryd

  • 83. Data: 2009-07-19 13:18:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > Jak dasz promil, to może pojawić się pytanie z czego dołożyć aby pokryć
    > koszty zbierania podatku :>

    > W granicach liberalnego państwa i tak dalej mieści mi się podatek od
    > powierzchni i sposobu dostępu do niej.
    > Powierzchnia wyłączona - jakaś dająca wyższą niż przyrost powierzchni
    > potęga drogi dla najmniej korzystnego obejścia i objazdu wyłączenia,
    > powierzchnia dostępna dla przejścia i przejazdu - niby dlaczego miałby
    > być podatek, skoro ktoś kto kupił terezn pozwala po nim łazić i jeździć?

    > A nie szkoda wydawać pieniędzy na wycenę, aby była rzetelna?

    Tutaj sposób jest bardzo, bardzo prosty. Każdy sam będzie wyceniał
    swoją nieruchomość i płacił od niej podatek. Z zastrzeżeniem, że każdy
    chętny może kupić od właściciela nieruchomość po cenie przez niego
    ustalonej, plus - na przykład - 20%.

    > A jak ma być nierzetelna (czyli tania, czyli b.niska stawka miałaby sens),
    > to jawnych niesprawiedliwości mamy chyba dość :|
    >
    > No, *CHYBA*, że wprowadzamy samoopodatkowanie oraz prawo do przymusowego
    > wykupu za 140% wartości nieruchomości.
    > To co innego.
    > Ale wtedy podstawą opodatkowania *nie jest* "rynkowa wartość
    > nieruchomości"

    Jest wartość nieruchomości, którą ona przedstawia dla właściciela.

    > Tu się akurat nie zgadzam, ale to sprawa oceny "słuszności społecznej".
    > IMVHO - liniowy.
    > I to dlatego, że (IMO) nie jest celem podatku "wyrownywanie sytuacji
    > społecznej" ludzi (co usiłuje się robić dziś). Ale pogłówny z tego
    > m.in. powodu nie ma racji bytu - choćby dlatego, że trzeba by zrobić
    > wyjątki dla chorych, kalek i dzieci (a to właśnie wyjątki są najbardziej
    > szkodliwe w konstrukacjach podatku, dają pole dla "kombinatorów").

    Dzieci nie płacą pogłównego. Pogłówny mógłby być płacony tylko przez
    pracujących.

    --
    Liwiusz

  • 84. Data: 2009-07-20 02:53:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Jul 2009, Liwiusz wrote:

> [...]
    > kupić od właściciela nieruchomość po cenie przez niego ustalonej, plus - na

    No to podałem niżej:

    > Jest wartość nieruchomości, którą ona przedstawia dla właściciela.

    Zgoda.
    Nie jest to "wycena rynkowa" (a przynajmniej w dzisiejszym rozumieniu
    podstawy opodatkowania).

    [...]
    > Dzieci nie płacą pogłównego. Pogłówny mógłby być płacony tylko przez
    > pracujących.

    Zdefiniuj "pracujących" - chcesz mieć szarą strefę z osobników
    realizujących umowy zlecenia na łączną kwotę 200 zł miesięcznie?
    (albo ich *zwolnisz* i wtedy część będzie dobierała zarobek tuż
    pod granicę opodatkowania, albo ich *nie* zwolnisz, i wtedy oni
    będą szarą strefą).
    IMVHO podatek działający "progowo", podobnie jak wszelkie zasiłki,
    to nie jest dobry pomysł!
    Zasada "5 zł więcej zarobisz i 200 zł mniej dostaniesz" prowadzi
    właśnie do kombinowania...

    pzdr, Gotfryd

  • 85. Data: 2009-07-20 05:03:31
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Zasada "5 zł więcej zarobisz i 200 zł mniej dostaniesz" prowadzi
    > właśnie do kombinowania...

    IMHO do kombinowania to prowadzą raczej wysokie podatki + niska
    wykrywalność kombinowania.

    Ale to tak na marginesie.

    Piotrek

  • 86. Data: 2009-07-20 05:50:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > będą szarą strefą).
    > IMVHO podatek działający "progowo", podobnie jak wszelkie zasiłki,

    Dlatego nie proponuję podatku progowego. Niech płaci każdy pracujący,
    i wtedy nie będą brać pracy za 200zł/miesiąc tylko przynajmniej za 400zł.

    Jest jeszcze propozycja, aby podatek płacili wszyscy dorośli
    mężczyźni oraz kobiety pracujące poza domem. Jeśli jakiś mężczyzna nie
    pracuje, podatek za niego mógłby płacić ten, kto go utrzymuje, bo
    zakładam, że ktoś go utrzymuje. Teraz też nikt się nie pyta osoby bez
    środków do życia, czy ma za co zapłacić VAT zawarty w chlebie.

    Należy pamiętać, że po uwolnieniu społeczeństwa od podatków i
    wprowadzeniu pogłównego, stanie się ono o wiele bogatsze. Skoro dzień
    wolności podatkowej przypada w czerwcu, oznacza to, że wszyscy będziemy
    zarabiać do ręki dwa razy więcej. Jeśli dodać do tego jeszcze
    niesamowity rozwój gospodarki, spowodowany praktycznym brakiem
    fiskalizmu, to nagle okaże się, że mamy wzrost PKB większy niż
    "komunistyczne" Chiny :)

    > Zasada "5 zł więcej zarobisz i 200 zł mniej dostaniesz" prowadzi
    > właśnie do kombinowania...

    Niemniej jednak skala oszustw będzie o wiele mniejsza, niż obecnie
    "zarobisz 5zł i płacisz 800zł ZUSu".

    --
    Liwiusz