  • 21. Data: 2002-05-16 21:36:52
    Temat: Re: prywatny samochod w DG cd
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ac0fij$fn8$...@n...tpi.pl...

    > I chyba jest to najbardzie logiczne rozwiązanie. I nie ma obowiązku
    > zapełniania tylko jednej kolumny na pozycje w KPiR.
    > Zresztą praktycznie wszystkie programy komputerowe dopuszczaja taka
    > możliwość - księgowanie w jednej pozycji w kilku kolumnach.
    > I problem z głowy.
    >
    > Maddy

    Och, czyżby znowu medal za rozsądek :)) Ale fajnie :))
    Zeby tak urzędasy miały go w nadmiarze.
    Mój program też dopuszcza taką możliwość. Więc tak robię.

    WS

  • 22. Data: 2002-05-17 15:30:46
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:

    > Użytkownik Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> w w
    >
    > Och, czyżby znowu medal za rozsądek :)) Ale fajnie :))
    Oj, tylko nie pęknij :-)))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 23. Data: 2002-05-17 20:39:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 May 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:

    >+ Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    [...]
    >+ > oczywiście - przecież jak na fakturze są pozycje "podpadające" pod
    >+ > różne rubryki (np. towar handlowy i osprzęt do wykorzystania "u siebie")
    >+ > to faktury też nie drze się na pół ;) !
    >+
    >+ A można zaksięgować z jednej faktury do dwóch kolumn na raz (do 10 i 14). Np
    >+ pozycje 1-5 na zakup towarów, inne w koszty.

    No... pisząc że faktury nie drę na pół :) nie mogłem mieć
    nic innego na myśli !! Od czasu jak Orka mnie tu kiedyś podszkoliła
    z przeksięgowywania uważam że pełna rubryka w KPiR "to jest to" :) ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 24. Data: 2002-05-17 20:50:51
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 May 2002, Piotr K. wrote:

    >+ > >>>Faktury wewnętrzne wystawia sie na materiały i towary przekazane na
    >+ > >>>cele reprezentacji i reklamy (limit nie ma tu nic do rzeczy) i z tej
    >+ > >>>faktury księguje sie w koszty *tylko* *VAT*.
    >+ > >>
    >+ > >>Nieprawda :-(
    >+ > >>http://www.tgc.pl/pl/cl/bulletin_1_3.html
    [...Maddy...]
> [...]
    >+
    >+ Cytat:
    >+ "Jednakże, nowa miesięczna "faktura wewnętrzna" jest wymagana dla
    >+ dokumentowania
    >+ świadczenia usług oraz przekazania towarów na potrzeby reprezentacji
    >+ i reklamy,
    >+ na potrzeby osobiste podatnika oraz darowizny towarów. Powyższe czynności
    >+ opodatkowane są właściwymi stawkami VAT pod warunkiem, że podatnik
    *************** *************
    >+ nie skorzystał z prawa odliczenia podatku naliczonego, związanego z tymi

    Albo cytat cut&paste ci nie wyszedł, albo cytowany tekst zawiera
    błąd: przecież VAT *doliczasz* do FW tylko o ile go *odliczyłeś*.
    A czytamy że trzeba *doliczyć* pod warunkiem że *nie odliczył* !
    Podważam wiarygodność składni gramatycznej powyższej treści
    i na tej podstawie zawieszam na kołku ;)

    [...
    >+ > >>http://www.graczyk.com.pl/podfiz.htm
    >+ > Śliczny spis tematów, ale nie ma wejścia "do środka". To sobie
    >+ > poczytałam...
    >+
    >+ Cytat:
    >+ ".....Wystawia się wówczas fakturę wewnętrzną, na której wyodrębnia się
    >+ cały pobrany towar w wartościach netto, uwzględniając również podatek
    >+ VAT, ponieważ pobranie towaru na potrzeby własne właściciela rodzi
    >+ obowiązek odprowadzenia podatku VAT. "

    Nie wątpię.
    Ale IMHO "potrzeby własne" a "reklama" to *nie* to samo.

    >+ Chciałem tylko wykazać, że zdanie jest nieprawdziwe:
    >+ 1. nie tylko RiP
    >+ 2. VAT nie jest tu kosztem

    To RiP *nie są związane* z DG ?? -:O
    Bo to że "potrzeby własne podatnika" NIE SĄ - to owszem,
    UoPDoOF mniej więcej określa :]
    A jeśli coś jest kosztem, to zdaniem ustawy o VAT albo
    można VAT odliczyć albo nie można - i wtedy staje się kosztem...

    Coś gdzieś źle kombinuję ?

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 25. Data: 2002-05-18 09:15:10
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    > Coś gdzieś źle kombinuję ?
    >
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    Tak.
    Nie chodzi tutaj o akademickie dyskusje.
    Bardzo liczyłem na pomoc i się po prostu zawiodłem.
    Szukam rozwiązania problemu nie dla siebie i nie w celach komercyjnych,
    a muszę je znaleźć i wprowadzić do programu http://vatowiec.of.pl , który
    piszę.
    Program jest za darmo i w związku z tym nie będę płacił za poradę.

    Jeszcze raz:
    1. prywatny samochód w firmie będącej VATowcem
    2. są faktury VAT związane z naprawami i eksploatacją,
    czyli wystąpuje VAT naliczony
    3. są faktury VAT za paliwo i nie ma VATu naliczonego,
    czyli VAT jest teraz kosztem
    4. może wystąpić kilka faktur
    5. może wystąpić kilka pojazdów
    6. istnieje niezależna ewidencja powyższych dokumentów

    Moja propozycja:
    1. ewidencja wszystkich dokumentów zakupu w skali miesiąca
    2. budowa rozliczenia kosztów udokumentowanych:
    a) sumowanie dla każdego pojazdu kwot netto, vat i kosztu
    ( "koszt" = netto+vat dla np. paliwa )
    b) generowanie faktury wewnętrznej:
    - netto i vat do rejestru VAT w kolumnie "opodatkowanej i
    zwolnionej"
    c) "koszt" + netto w "koszty pojazdu"
    3. "koszty pojazdu" są ograniczane na podstawie kosztów wyliczeniowych z
    przejechanych kilometrów

    Jak widać powyżej problem nie zaczyna się i nie kończy na KPiR.
    Problem sprowadza się do:
    1. czy faktura wewnetrzna moze zawierac "koszty pojazdu" ?
    2. czy trzeba utworzyć odrębny dokument np. DW dla "koszty pojazdu" ?

    W imieniu swoim i użytkowników programu
    z góry dziękuję za pomoc, wskazówki i sugestie.

    Pozdrawiam serdecznie
    Piotr

  • 26. Data: 2002-05-18 09:30:33
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 May 2002, Piotr K. wrote:

> [...]
    >+ Tak.
    >+ Nie chodzi tutaj o akademickie dyskusje.
    >+ Bardzo liczyłem na pomoc i się po prostu zawiodłem.

    Jeśli chodzi o to, że wątek zboczył z tematu to oczywiście
    masz rację.
    Jeśli chodzi o cytat co do którego zarzucasz błąd - to IMHO
    wybrałeś złe miejsce :[ (było się przyczepić że ci się
    dyskusja o kosztach reprezentacji nie podoba).
    Wniosek: częsciej zmieniać tematy (dobrze *sobie* czasem
    przypomnieć !).

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (nie podejmujący się rozwikłania kwestii "samochodowych")

  • 27. Data: 2002-05-18 22:18:04
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Piotr K. <p...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3ce61aff$...@n...inet.com.pl...

> [...]
    > c) "koszt" + netto w "koszty pojazdu"
    > 3. "koszty pojazdu" są ograniczane na podstawie kosztów wyliczeniowych z

    Słuchaj, Piotr,
    Nie sądzę żeby udało Ci się uzyskać więcej informacji na ten temat.
    Jak widzę nikt nie spotkał się z ewidencją dokumentów zakupów na samochód.
    Nie widać w przepisach zakazu ale też nie widac w jasno określonych wzorów,
    przepisów na ten temat.
    Pod względem przepisów kwoty rozliczeń przez Ciebie będą się zgadzały. Za to
    forma ich prowadzenia nieco odbiega od ogólnie stosowanych. Na ile to może
    byc zaakceptowane przez US nie wiem.

    > Jak widać powyżej problem nie zaczyna się i nie kończy na KPiR.
    > Problem sprowadza się do:
    > 1. czy faktura wewnetrzna moze zawierac "koszty pojazdu" ?

    W przepisach jest powiedziane jak księgujemy przekazanie środków na
    reprezentację, na potrzeby własne, darowizny...-Fak.wewn. Nie jest
    powiedziane jakie jeszcze czynności można księgować na fakt.wew.
    Ogólnie przyjęta zasada jest taka, że powinno się księgować koszty na
    podstawie faktur zakupu chyba, że to są wydatki na które nie ma faktur.
    Osobiście uważam, że US może stać na stanowisku, że jeżeli są faktury zakupu
    to powinny byc księgowane tak jak są bez wprowadzania dodatkowej ewidencji i
    faktur wewnętrznych.

    > 2. czy trzeba utworzyć odrębny dokument np. DW dla "koszty pojazdu" ?

    Masz na myśli DW na podstawie którego księgujemy wyliczenia z tych
    ewidencji?
    Jeżeli by funkcjonowała taka to sądzę, że tak. Na pewno jest bezpieczniej
    wystawić DW niż nie.
    Wiem, że np. niektórzy księgują wynagrodzenia dla pracowników na podstawie
    listy płac (wpinając xero)
    Inni księgują je na podstawie DW sporządzonego na podstawie listy płac
    (mając ją w dokumentach płacowych).
    Obie metody są chyba dobre, ale DW jest bardziej przejrzysty (jedna kwota, a
    nie dziesiątki tabel).

    > W imieniu swoim i użytkowników programu
    > z góry dziękuję za pomoc, wskazówki i sugestie.

    Podsumowując:
    Nie ma ścisłego zakazu ani ścisłego pozwolenia w przepisach.
    Najbezpieczniejszym wyjściem byłoby zwrócenie się do US z pismem o
    interpretację tej konkretnie sytuacji.
    Może być gdzieś jakiś wyrok NSA, na taki sam lub podobny temat o którym nie
    wiemy, a który US może wyciągnąć podczas kontroli kwestionując takie
    prowadzenie dokumentacji. Mając pisemną odpowiedź z US jesteś bezpieczny.
    Każdy może się zwrócić do US z pytaniem w myśl przepisów Ordynacji
    Podatkowej.

    > Pozdrawiam serdecznie
    > Piotr

    Pozdrawiam także
    WS

  • 28. Data: 2002-05-20 06:08:05
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)
    > Pozdrawiam także
    > WS

    Bardzo dziękuję
    Piotr

  • 29. Data: 2002-05-22 12:06:04
    Temat: Re: prywatny samochod w DG cd - US
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    > Najbezpieczniejszym wyjściem byłoby zwrócenie się do US z pismem o
    > interpretację tej konkretnie sytuacji.
    > Pozdrawiam także
    > WS

    Oddałem pismo do US, ale nasuwa się pytanko.
    Jeśli dostanę jakąś odpowiedź, to na ile jest ona prawomocna
    w przypadku innych podatników, należących do innych urzędów ?

    Piotr

  • 30. Data: 2002-05-22 12:09:23
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Piotr K. wrote:

    > Oddałem pismo do US, ale nasuwa się pytanko.
    > Jeśli dostanę jakąś odpowiedź, to na ile jest ona prawomocna
    > w przypadku innych podatników, należących do innych urzędów ?
    Nie jest. Nawet w twoim przypadku prawomocnośc tej inetrpretacji jest
    problematyczna.
    Pamiętajmy, iz zasada, że stosowanie sie do urzędowej interpretacji nie może
    szkodzic podatnikowi dotyczy tylko interpretacji dokonywanej przez ministra
    finansów. W przypadku US mozna co najwyżej powoływac się na zasadę zaufania
    obywatela do organów administracji państwowej.
    US może po czasie zmienic zdanie i wtedy to juz tylko NSA,

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl