  • 1. Data: 2002-05-13 13:18:07
    Temat: prywatny samochod w DG cd
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    z góry przepraszam za powtarzający się temat.

    Śledziłem dotychczasowe wypowiedzi i nasunęły mi się dodatkowe pytania:

    1. czy można wystawić zbiorczą fakturę wewnętrzną na zakupione części i
    materiały eksploatacyjne ?
    2. czy posiadając kilka pojazdów należy przeprowadzać obliczenie kosztów
    oddzielnie
    dla każdego, czy zbiorczo ? ( wydaje mi się, że musi być oddzielnie )
    3. czy w związku z pkt.2 trzeba dzielić faktury zakupu odpowiednio do
    pojazdów ?
    4. czy trzeba tworzyć Dowód Wewnętrzny dla każdego pojazdu oddzielnie ?
    ( zapewne tak, ale proszę o
    potwierdzenie )

    Bardzo proszę o pomoc,
    dołączam do programu ewidencję przebiegu pojazdów
    i nie chcę wprowadzać w błąd użytkowników.

    Pozdrawiam
    Piotr
    http://vatowiec.of.pl

  • 2. Data: 2002-05-13 13:27:20
    Temat: Re: prywatny samochod w DG cd
    Od: "Anna" <n...@i...pl>

    Nie wiem moze nie wyajsnilam czegos dostatecznie dobrze.
    Prowadze indywidualna działalność, rozliczam sie na podstawie kpir.
    Dzwoniłam do urzedu skarbowego i pani powiedziałam, ze jako właściciel moge
    całośc benzyny wpisac w koszt.

    Wiec juz nic nie rozumiem

    Zagubiona
    Anka

  • 3. Data: 2002-05-13 13:46:57
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Anna <n...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abofhm$pj7$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > Prowadze indywidualna działalność, rozliczam sie na podstawie kpir.
    > Dzwoniłam do urzedu skarbowego i pani powiedziałam, ze jako właściciel

    Bo nie powiedziałaś pani z US czy samochód jest środkiem trwałym czy nie.
    Powiedziałaś?
    Poza tym przez telefon to oni mogą zalewać co chcą. Najlepiej jest zwrócić
    się na piśmie do US (masz takie prawo) o wyjaśnienie.

    przewodnik zagubionych
    WS

  • 4. Data: 2002-05-13 13:54:49
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

> [...]
    > Prowadze indywidualna działalność, rozliczam sie na podstawie kpir.
    > Dzwoniłam do urzedu skarbowego i pani powiedziałam, ze jako właściciel

    Cześć Aniu
    Z tego co ja wiem,
    nie można odliczać VAT za paliwo, ale można zaksięgować kwotę brutto w
    koszty.
    Inna sprawa z eksploatacją nie obejmującą paliwa. Wówczas można normalnie
    zaksięgować
    fakturę zakupu i tutaj podam dwa adresy, które nieco szerzej traktują ten
    rozbój:
    http://www.adwokat.com.pl/adwoteka/auto/0201/20_0201
    .html
    http://www.nil.org.pl/gazeta/gl99/06-99-19.htm

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2002-05-14 09:32:51
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

> [...]
    > 4. czy trzeba tworzyć Dowód Wewnętrzny dla każdego pojazdu oddzielnie ?
    > ( zapewne tak, ale proszę o potwierdzenie )

    Czy jest ktoś w stanie choć troszeczkę pomóc ?
    Wystarczy tylko "tak" lub "nie" ;-)

    Piotr
    http://vatowiec.of.pl

  • 6. Data: 2002-05-14 20:44:56
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Odpowiadam z przyzwoitości ale nie na 100%.
    Nie napisałeś czy samochód/samochody są w ST czy nie?
    Zbiorcze zestawienie faktur sprzedaży jest możliwe ale zestaw. faktur zakupu
    to nie słyszałem. No ale właściwie po co?
    Wiele papierkowej roboty nie ubędzie. Chyba że wypełniasz papiery ręcznie.
    Użytkownik Piotr K. <p...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3ce0d933$...@n...inet.com.pl...
    > oddzielnie )
    Obliczenie kosztów, tzn. z ewidencji przebiegu?
    eee. no zbiorczo to nie. Po to własnie jest ewidencja żeby każdy samochód
    dokładnie rozliczyć.

    Moim zdaniem trzeba, dlatego np. na stacjach benz. wpisują nr rejestracyjny
    do faktury. Zresztą nie wiem czemu dzielić faktury, chyba nie kupujesz
    hurtowo całej masy części do różnych samochodów? Chyba tylko jak się coś
    psuje, trzeba coś wymienić no i paliwo, ubezpieczenie, a to wszystko to
    dotyczy jakiegoś konkretnego samochodu?
    Napisz coś więcej to popatrzę do przepisów, a może ktos coś dorzuci
    międzyczasie.

    WS

  • 7. Data: 2002-05-14 21:58:11
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    > Obliczenie kosztów, tzn. z ewidencji przebiegu?
    > eee. no zbiorczo to nie. Po to własnie jest ewidencja żeby każdy samochód
    > dokładnie rozliczyć.
    OK
    Załóżmy, że mamy kilka faktur zakupu części dla jednego pojazdu
    prywatnego używanego w DG.
    Czy możemy wystawić sumaryczną fakturę wewnętrzną,
    którą następnie zapisujemy w Rejestrze VAT i netto ( pod warunkiem nie
    przekroczenia
    wartości określonej przez stawkę i kilometry ) do Książki ?

> [...]
    > hurtowo całej masy części do różnych samochodów? Chyba tylko jak się coś
    > psuje, trzeba coś wymienić no i paliwo, ubezpieczenie, a to wszystko to

    Czyli trzeba uważać, żeby na fakturze z np. częsciami nie było pozycji dla
    różnych pojazdów ?

    > Napisz coś więcej to popatrzę do przepisów, a może ktos coś dorzuci
    > międzyczasie.
    >
    > WS

    Dzięki wielkie za odzew.
    Ta tematyka interesuje mnie nie dlatego, że mam kilka prywatnych samochodów
    :-),
    ale dlatego, że piszę program obejmujący Ewidencję Przebiegu i Kosztów
    Pojazdów.
    Chcę po prostu to zrobić dobrze.

    Pozdrawiam
    Piotr
    http://vatowiec.of.pl

    PS. już nie liczyłem na żadną pomoc, a jednak :-)

  • 8. Data: 2002-05-15 08:39:39
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Ja sądzę, że jak nie ma odpowiedzi to znaczy ze nikt aktualnie nie wie, a
    nie że olewają kogoś.

    Użytkownik Piotr K. <p...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...inet.com.pl...
> [...]
    > przekroczenia
    > wartości określonej przez stawkę i kilometry ) do Książki ?

    Szukałem ale nie znalazłem takiego wynalazku jak faktura zbiorcza zakupu.
    Nie sądzę żeby było to możliwe bo by napisali w przepisach o prowadzeniu
    KPiR. A tam jest tylko zbiorcze zestawnienie sprzedaży. Poza tym cały czas
    jest mowa o fak. z jednego dnia.
    Nie sądzę żeby było to potrzebne w praktyce. Jeżeli ktoś kupuje części
    jednego dnia to myślę, że będzie miał max. 3-5 faktur. A to nie jest jakaś
    duża ilość. To tylko moje zdanie. W przepisach nie znalazłem.

    > rejestracyjny
    >
    > Czyli trzeba uważać, żeby na fakturze z np. częsciami nie było pozycji dla
    > różnych pojazdów ?

    Najprościej jest mieć oddzielnie. Ale można opis dołączyć do faktury, że
    pozycja np 1 do 4 dotyczy tego auta i jest zaksięgowana pod numerem ..., a
    poz 5 do 8 dotyczy drugiego. I dać też opis w kolumnie KPiR "Uwagi".

    W miarę możliwości :)
    pozdrawiam też.
    WS

  • 9. Data: 2002-05-15 09:24:43
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

> [...]
    > jednego dnia to myślę, że będzie miał max. 3-5 faktur. A to nie jest jakaś
    > duża ilość. To tylko moje zdanie. W przepisach nie znalazłem.

    Stosuje się Faktury Wewnętrzne np. do zbiorczego księgowania
    kosztów reprezentacji i reklamy. Nie mam pojęcia na ile jest to zgodne
    z prawem, ale chodzi tutaj zapewne o przestrzeganie określonego limitu
    wydatku. Zresztą z limitem mamy również do czynienia w ewidencji przebiegu.

    Biorąc pod uwagę ten "wynalazek" można znacznie uprościć księgowanie
    i pilnowanie kosztów wynikających z dokumentów księgowych i wartości
    wynikającej z liczby przejechanych kilometrów.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2002-05-15 10:23:56
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Piotr K. napisał:

> [...]
    > wydatku. Zresztą z limitem mamy również do czynienia w ewidencji przebiegu.

    Faktury wewnętrzne wystawia sie na materiały i towary przekazane na
    cele reprezentacji i reklamy (limit nie ma tu nic do rzeczy) i z tej
    faktury księguje sie w koszty *tylko* *VAT*.
    Wydatki netto na cele reprezentacji i reklamy dokumentuje się tak jak
    inne wydatki.
    Faktura wewnetrzna nie służy do obliczania jakiegokolwiek limitu.

    > Biorąc pod uwagę ten "wynalazek" można znacznie uprościć księgowanie
    > i pilnowanie kosztów wynikających z dokumentów księgowych i wartości
    > wynikającej z liczby przejechanych kilometrów.
    Moi kochani, bo mnie szlag trafi. Wprawdzie czasu nie mam dziś wiele,
    ale jak czytam takie herezje.....
    Do pilnowania kosztów utrzymania samochodu osobowego nie wprowadzonego
    do EŚT słuzy ewidencja przebiegu pojazdu.
    W niej wpisujemy *każdą* fakture, rachunek czy inny dowód wydatku (np.
    polisa). Obok jest ewidencja przejechanych kilometrów. Na koniec
    miesiąca sumujemy wartośc wpisanych faktur, mnożymy liczbę kilometrów
    przez stawkę i księgujemy w KPiR łączną kwotę wydatków, nie wiekszą
    jednak niz obliczony limit. To co zostało (kilometry lub wydatki)
    przechodzi na nastepny miesiąc i tak w kółko az do konca roku. Od
    nowego roku zaczynamy "od zera".
    Tylko tyle i aż tyle. Czy trzeba jeszcze jakiegos narzędzia do
    "pilnowania limitu"? Szczegółowa ewidencji nie wystarczy?
    Nie księguje sie dokumentów bezpośrednio w PKiR, ale w ewidencji
    przebiegu. Do KPiR wrzuca sie łaczna kwotę wynikająca w ewidencji.
    KPW?

    Mam dziwne uczucie że piszę te oczywistości już setny raz.

    Może by tak jakieś FAQ założyć? I nakładac kary chłosty za nieczytanie
    go przez zadawaniem pytań.
    Kto ZA?

    Maddy (ZA)

    --