  • 1. Data: 2005-02-03 18:45:33
    Temat: pytanie do biznesmenow o forme platnosci
    Od: "Darek" <skwierczacyNOłsPAM@wp.pl>

    witam

    prowadze dzialalnosc gospodarcza jako jednoosobowa firma. "rzeczy" ktore
    sprzedaje sa dosyc drogie (5-20 tys zl.) i klienci domagaja sie przelewu
    jako formy platnosci (odbiorcami sa glownie firmy). wiem ze w wielu
    przypadkach decyduje to o rezygnacji klienta z kupna towarow u mnie (mimo
    bardzo otrakcyjnych i konkurencyjnych cen). niezaplacenie przez jednego
    klienta za towar jest dla mnie niedopuszczalne finansowo. czy jest sposob
    aby polaczyc platnosc przelewem z niewielkim ryzykiem ewentualnej straty ?
    co zrobic aby stac sie bardziej atrakcyjnym pod wzgledem platnosci i nie
    zbankrutowac przy okazji ?

    pozdrawiam

    Darek

  • 2. Data: 2005-02-03 19:30:46
    Temat: Re: pytanie do biznesmenow o forme platnosci
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    W uproszczeniu: jeżeli jest to nowy klient to wolno przyjąć gotówkę do kwoty
    stanowiącej równowartość 3000 Euro (kwota oczywiście brutto z VAT). Jeżeli
    jest to klient, z którym już były wcześniej obroty to tylko 1000 Euro.
    W razie nie przestrzegania tego można oberwać surową karę.
    Jak się boisz, że klient nie zapłaci to weź przedpłatę przelewem (ale wtedy
    on się będzie bał, że towaru nie dostanie). Pozostaje jeszcze rzadko
    praktykowane rozwiązanie jak akredytywa bankowa, ale jest to dość uciążliwe.

    Jack

  • 3. Data: 2005-02-03 19:38:42
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Jacek <n...@w...pl> wystukał[a]:
> [...]
    > oberwać surową karę. Jak się boisz, że klient nie zapłaci to weź
    > przedpłatę przelewem (ale wtedy on się będzie bał, że towaru nie

    A w tamtym roku nie zmieniły się przepisy w tym zakresie? Teraz to
    chyba gotówką można płacić do 15000 EURO. I to chyba jest tylko
    ograniczenie do jednorazowej wpłaty, czyli dziś max 15 tyś, jutro drugie
    15 tyś. Niestety nie udało mi się znaleźć podstwy prawnej tego. Może
    znawcy prawa się tu wypowiedzą czy mam rację czy nie.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2005-02-03 20:14:06
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Darek" <skwierczacyNOłsPAM@wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > co zrobic aby stac sie bardziej atrakcyjnym pod wzgledem platnosci i nie

    Oczywiście.
    Bierz przedpłaty przelewem.

  • 5. Data: 2005-02-03 20:36:15
    Od: "Darek" <skwierczacyNOłsPAM@wp.pl>

    > Oczywiście.
    > Bierz przedpłaty przelewem.

    tzn wystawiam fakture pro forma, klient wykonuje przelew a ja dopiero po
    otrzymaniu pieniedzy przystepuje do dzialania ?

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-02-03 20:40:41
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > tzn wystawiam fakture pro forma, klient wykonuje przelew a ja dopiero po
    > otrzymaniu pieniedzy przystepuje do dzialania ?

    Dokładnie.
    Ja już się upierają na przelew - niech ryzykują oni.

    Ale podejrzewam, że chodzi im bardziej o kredyt kupiecki niż o formę
    płatności.

  • 7. Data: 2005-02-04 00:54:18
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Cavallino <k...@...pl> wrote:

    > Dokładnie.
    > Ja już się upierają na przelew - niech ryzykują oni.
    >
    > Ale podejrzewam, że chodzi im bardziej o kredyt kupiecki niż o formę
    > płatności.

    Weksel + deklaracja wekslowa. Weź aktualne dokumenty z KRSu, żeby podpisy
    się zgadzały. Nie daje to 100% pewności, ale zawsze ją podwyższa. Poza tym
    firma widzi, że nie będziesz się patyczkował i jeśli faktycznie jest
    niewypłacalna, to zrezygnuje z zakupu.

    Możesz zlecić jakiejś firmie sprawdzenie 'wiarygodności finansowej', chociaż
    na tym można się przejechać. Kiedyś handlowiec jakieś takiej dużej
    międzynarodowej firmy chciał mi zareklamować swoje usługi - powiedział,
    żebym podał nazwę firmy, a on w bazie sprawdzi, na ile można zaufać. Podałem
    dane firmy - on na to, że rekomendują kredyt 40.000 zł. A ja na to - ha, ha,
    ha, firma mi od 3 miesięcy wisi 5 kzł i właśnie - jak to mówi Buzdygan -
    'leci pozew'.

    Zresztą ja założyłem, że jeśli ktoś ma problemy z zapłaceniem z góry
    (przedpłata/gotówka) to jasno widać, że nie ma kasy i będą problemy.
    Chyba że to jest jakiś moloch typu Zakład Energetyczny czy TP S.A. -
    tu musiałby minąć miesiąc zanim ktoś kompetentny zgodziłby się na
    przedpłatę (a raczej nie zgodziłby się). Ale z drugiej strony takim
    dużym firmom można zaufać.

    P.

  • 8. Data: 2005-02-04 08:13:58
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > się zgadzały. Nie daje to 100% pewności, ale zawsze ją podwyższa. Poza tym
    > firma widzi, że nie będziesz się patyczkował i jeśli faktycznie jest

    Jeśli firma jest faktycznie niewypłacalna, to co jej szkodzi podpisać jakiś
    weksel?

    Pozdrawiam!
    www.liwiusz.republika.pl

  • 9. Data: 2005-02-04 09:17:33
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Darek wrote:

> [...]
    > co zrobic aby stac sie bardziej atrakcyjnym pod wzgledem platnosci i nie

    Widzisz ... to naprawde zalezy od tego CO sprzedajesz i KTO kupuje.

    AGH prawie na pewno nie zaplaci za "proforme", dopoki nie dostanie
    towaru.

    To muslaloby byc co naprawde wyjatkowo atrakcyjnego..

    Rozgladnij sie ew za "ubezpieczeniem".. nie wiem
    czy to nie za male kwoty..

    Weksel jest zabezpiczeniem, ale znow...
    naszpani kwesto by mnie wysmiala, gybym zaproponowal,
    ze poreczymy ci wekslem...

    Spojrz na to tak..
    5 000 to w sumie niewielka kwota..
    taki "kredyt" kupiecki to jednym podpisem bez zadnej formalnosci
    zalatwiam Taki mamy rynek..

    Boguslaw

  • 10. Data: 2005-02-04 10:20:57
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Liwiusz <l...@p...onet.pl> wrote:
    > Jeśli firma jest faktycznie niewypłacalna, to co jej szkodzi podpisać jakiś
    > weksel?

    Dlatego pisałem o sprawdzeniu - nawet jeśli to jest mało dokładne, to
    przynajmniej daje jakieś pojęcie o stanie firmy, co innego firma zadłużona w
    trupa, a co innego mająca 'regularne opóźnienia w płatnościach' i kupująca
    więcej, niż jest w stanie na bieżąco zapłacić.

    P.