  • 1. Data: 2005-07-06 13:04:13
    Temat: pytanie o ZUS dla studenta - tak, czytalem archiwum
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    Witam,
    skonczyl mi sie okres probny (umowa zlecenie) i pracodawca zaoferowal mi
    umowe o prace. Przy czym wg niego przez pewien okres moze nie placic ZUSu,
    gdyz jestem studentem. O ile sie niegdys orientowalem ZUSu student placic
    nie musi, o ile jest to umowa zlecenie. Tak tez wynika z archiwum tejze
    grupy. Czy mam racje, czy moze cos sie niedawno zmieniono? Jest to istotne,
    gdyz
    zaoferowano mi taka sama pensje brutto + pewien procent od wypracowanego
    dochodu. Jezeli dojdzie do tego placenie ZUSu to bede zarabial znaczaco
    mniej, jezeli nie to bedzie to dla mnie oplacalne.

  • 2. Data: 2005-07-06 20:21:03
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Piotrek
> [...]
    > moze nie placic ZUSu, gdyz jestem studentem. O ile sie niegdys
    > orientowalem ZUSu student placic nie musi, o ile jest to umowa

    Myli się. Ty masz rację.
    Jeżeli jesteś pracownikiem (a nie zleceniobiorcą) podlegasz
    ubezpieczeniom tak samo jak każda inna osoba. Nieważne czy jesteś
    studentem czy nie. Od pensji brutto będą pobierane składki ZUS. O ile
    część idzie na twoją emeryturę/rentę to reszta na.. nowe rezydencje i
    'konferencje' NFZ (no, część do służby zdrowia trafia).

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-07-06 21:54:15
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotrek wrote:
> [...]
    > dochodu. Jezeli dojdzie do tego placenie ZUSu to bede zarabial znaczaco
    > mniej, jezeli nie to bedzie to dla mnie oplacalne.

    Jeśli podpiszesz umowę o pracę, to nie da się niepłacić ZUS
    Jeśli podpiszesz kolejną umowę zlecenie to jako student ZUS nie zapłacisz.

    Nie wiem, czy ci się nie opłaci. Na krótką metę dostaniesz mniej.
    Na dłuższą metę dostajesz prawo do urlopu, prawo do zwolnienia
    lekarskiego, staż pracy, składkę emerytalną.
    Na umowie zleceniu niz z tego nie masz.

  • 4. Data: 2005-07-07 09:27:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Jul 2005, Piotrek wrote:

    >+ Witam,
    >+ skonczyl mi sie okres probny (umowa zlecenie)

    wKF: "okres próbny" to byłaby umowa o pracę zdefiniowania w art.
    25 par.2 Kodeksu Pracy. Umowa zlecenie żadnym "okresem próbnym"
    w rozumieniu prawa nie jest...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-07-07 09:29:45
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    > On Wed, 6 Jul 2005, Piotrek wrote:
    > wKF: "okres próbny" to byłaby umowa o pracę zdefiniowania w art.
    > 25 par.2 Kodeksu Pracy. Umowa zlecenie żadnym "okresem próbnym"
    > w rozumieniu prawa nie jest...

    Zgadza sie. Wiem o tym. Jednak w praktyce wyglada to inaczej - bardzo czesto
    jest to umowa zlecenie, zwlaszcza w przypadku studentow (skladka
    emerytalna).

  • 6. Data: 2005-07-07 22:08:49
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,

    dobra rada: wybieraj umowę o pracę, taki wybór będzie procentował w
    przyszłości stażem emerytalnym i składkami ZUS na koncie, ponadto
    stażem pracy, który będzie ładnie wyglądał w CV i z pewnością będzie
    wyżej oceniany niż praca na umowę zlecenie. Ponadto prawo do urlopu
    wypoczynkowego, zasiłku chorobowego.

    wa