    From: "" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rozliczanie Dzialalnosc komisu
    Date: 11 Oct 2003 01:16:18 +0200

    > : Moi znajomi otworzyli komis z ubrankami, wózkami, fotelikami itp. dla
    > : dzieci. Spisując umowę komisową z Panem X na towar o wartości 100 (np
    > : fotelik) sprzedają go w cenie 130 zł.  Te 30 zł jest ich prowizją. Jak to
    > : rozliczać?
    > Komis sprzedał towar za 130 i przyjął gotówkę. Klient zadowolony poszedł do
    > domu.
    > Pan X dostaje do ręki 100 za sprzedany w jego imieniu towar i też zadowolony
    > idzie do domu.
    > Komis pozostawia sobie 30zł, z których 24.60 to jego przychód, natomiast
> [...]

    Sorry, ale wydaje mis sie, ze nie macie racji. Uwazam, ze swiadczacy uslugi
    komisu POWINIEN wystawic dodatkowa fakture. A wynika to z ogolnej reguly, ktora
    mowi, ze podatnik powinien wystawiac faktury dokumentujace SWIADCZONE PRZEZ
    NIEGO USLUGI. A posrednictwo w sprzedazy niewatpliwie jest usluga. To ze w
    przepisach szczegolnych o komisie nic o tym nie ma, nie oznacza, ze komisant
    nie ma obowiazku wystawic faktury. Ergo: komisant powinien wystawic dodatkowa
    fakture dokumentujaca jedynie PROWIZJE, od ktorej odprowadzi nalezny podatek.

    Zwroccie uwage na jeden aspekt. Komitent (czyli pierwotny wlasciciel) sprzedaje
    towar za 100! nie za 130, gdyz 30 jest prowizja posrednika. Ergo: 30 jest
    kosztem komitenta. Teraz tak, wg. przepisow szczegolnych o komisie, komisant
    wystawia fakture w 3 egzemplarzach, dostarczajac oryginal nabywcy, jedna kopie
    zachowujac sobie zas druga KOPIE przekazujac komitentowi. W takiej sytuacji
    komitent posiadajac jedynie kopie faktury, na ktorej wyszczegolniona jest takze
    prowizja komisanta nie moglby odliczyc sobie podatku wynikajacego z zakupu
    USLUGI POSREDNICTWA, czyli tych 5,4 od 30 (abstrahuje tu od wysokosci tego
    podatku, bo jezeli dobrze pamietam to nie wystawia sie faktury jesli wynikajacy
    z niej podatek bylby nizszy niz 5 zl z groszami).

    Te dwa dowody moim zdaniem sa niepodwazalne. Komisant musi wystawic oddzielna
    fakture dokumentujaca tylko wynagrodzenia za swiadczona usluge (czyli prowizje).

    Pozdrawiam,
    Artur